AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.124

NGK Lambda

bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Är det någon som provat en annan lambda än BMW orginal (Bosch) till ex. m3 3.2?

Hört att vissa menar att man endast skall använda BMW orginal, men jag tycker att andra tillverkares sensorer som anges som reservdel till just den bilen borde fungera lika bra. tex NGK.

Erfarenheter före sägner uppskattas..
Jag har en Denso lambdasond i min bil, dvs "icke original" men med sk "direct fit", dvs bara skruva loss lambdan, lossa dess kontatk från motorhärvan o sedan montera dit den nya sonden, ingen skarvning av kablar mm...Sonden funkar kallas, har (hittills) haft klockrena värden varje gång vid besiktningen. Skillnaden Denso sonden kontra original är att höljet kring känselkroppen är "perforerat" med ca 30st hål, istället för endast ett hål i toppen samt 2 i botten på originalsonden. Som lekman tycker jag att denna design borde göra att avgaserna har friare väg förbi känselkroppen. Har även för mig att NGK/NTK sonden har samma design. Bilen är en M5 3.8.
bm
110
bmwm3gt
Bmw M3 Coupé -98
Bmw 320iT -00
Ok, låter bra.

Har "hört" att folk menar att bilen går bäst med orginal men jag är ganska övertygad om att direkt replacement sonder fungerar lika bra. Priset för en Denso eller NGK är ju halva mot att köpa ny orginal hos bmw.

Någon fler som provat icke orginal?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.