AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.107

BMW 525, Bensinstank under körning.

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Har problem med en Bmw 525 -94.

Har de senaste dagarna börjar ge ifrån sig en kraftig bensinlukt när man kör och drygt 30 minuter efter avstängning. Droppar inget under (dock endast 30liter i tanken) och inga synliga läckage vid inspektionsluckan.

Luktar mest utanför vid bakpartiet och lite inne i kupen. Har läst lite om att de vanligtvis kan vara något av rören till ventilationen för tanken som har sprungitläck.

Dock har jag inte, efter krälande under lyckats hitta dem, har hittat något under inspektionsluckan som dyker ner i ovankant på tanken och piper iväg mot själva tankpåfyllningen, är det ett av dem?

Någon som har grottat ner sig lite i detta och vet hur man finner dem? Något bra at ersätta dem med, vanlig bränsleslang?

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
rsarits
Det sitter två avluftningsrör, ett i bakkant och ett i framkant av tanken. De brukar rosta sönder. De är inte särskilt dyra på BMW, men du måste ta ner tanken för att komma åt att byta.
Kom ihåg att ta loss kaneln till tank armaturen ovanpå tanken innan du släpper ner tanken.
Tanken sitter med två stålband under, du behöver bara lossa i bakkant, först tar du loss stötfångaren, sedan ser du vilka två bultar du behöver lossa.

Det sitter även en eller två slangar fram på fuelrailen, när dessa läckte på min e34 så luktade det i kupen och efter man hade stängt av bilen.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Har haft huven öppen både under drift och när stanken är som värst, men inte kännt någon som helst lukt därifrån men ska ta en kik till innan jag börjar med tanken.

Bort med stötfångaren är alltså att rekomendera, sen ner med tank?
De går alltså inte alls att komma åt dessa annars? Tänkte försöka ersätta hela köret med bränsleslang, har lite begränsade mekmöjligheter för tillfället.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Både på min och farsans e34 med m50 har vi haft läckage på samma ställe fram vid ingående matning till fuelrailen. Luktade då bensin som du beskriver. Kolla det.
rsarits
På min 530 så måste tanken ner för att komma åt det ena rörets infästning, den sitter ovanpå den låga delen av tanken, du måste även demontera främre innerskärmen på höger sida.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.