|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett lite knivigt problem på en Bmw 525 -94. Den laddar inte riktigt som den ska, vissa gånger när man startar den (oftast när den är kall). hoppar den igång och laddar som vanligt och funkar tills man stänger av den. de andra gångerna laddar den inte alls. Tomgången stiger drygt 200rpm mot normalt och batterispänningen ligger på samma nivå som med avstängd motor. När den sen väl är igång är det omöjligt att få den att börja ladda. Stänger man av den och startar om, börjar den ibland ladda som vanligt. Batterilampan lyser bara ibland när man slår på tändningen. Sitter en 80Amp Bosch. Någon som har några ideer? Slut på Kol? Kan man få bort regulator o kol med generatorn på plats? Försökte få bort hela paketet idag, men gick bet på kylan och remspännaren till multiremmen. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! | |
|
Hej, försök att få bort generatorn och få den kontrollerad av en bilelektriker. Generatorn brukar normalt/oftast ge upp ngn gång mellan 20 och 30 000 mil. /H |
|
|
Jo få bort den blir nog första steget känns de lite som och se hur kolen ser ut, tänkte försöka mäta på D+ imorrn med tändning på för se så att inte felet sitter utanför generatorn så att säga, innan allt åker bort. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
EDIT: Finns det något vettigt tillvägagångssätt för att få bort multiremmen? Känns som man bryter sönder den stackars spännaren mer och mer för varje gång man ska ha bort remmen. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Vill minnas att man sticker in en insexnyckel i lämpligt hål på spännaren och tar i lite åt rätt håll så remmen slaknar. //Magnus |
|
|
Generatorn är säkert boven. Jag har bytt generator ett antal gånger på både E34 o E39. Att byta kol hjälper oftast inte i längden. Den nya kolen med starkare fjäder sliter snabbt ner kollektorn ( kopparringarna på rotorn ). Enligt mig, är kolen slut och kollektorn sliten ( djupa spår ), kan man likaväl skaffa en utbytesgenerator. Ett alternativ är att försöka svarva ner spåren på kollektorn, den kan man göra mha. motorn igång och kolen bortplockade. Isolera dock + ledningen. Här kan man läsa lite: Länk /Z |
|
|
Får tacka så mycket för svaren hittils. Ska försöka få bort generatorn imorrn och se över just kolen och släpringarna. Några tips på butiker som har regulatorer/kol osv på lager? E lite i behov av bilen just nu. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
För att kolla på kolen etc., behöver du inte ta bort generatorn. Men det är trångt, lite mekkigt att ta bort kåpan på baksidan. Men visst, lyfter du bort generatorn, så är det lättare att jobba. Regulator är olika på år/modell etc. så ta med den gamla till Mekonomen. Förresten, fan vad mycket enklare att lyfta bort generatorn från E39, jämfört med E34. På tal om annat :) Lycka till. |
|
|
Har haft den uppe på arbetsbänken nu, måste misstagit mig tidigare, är ingen bosch, sitter en Valeo 80AMP. Dessa verkar inte va mest populär när de gäller reservdelar. Autoexperten / meca verkar inte ha. Enlit realoem finns det inte ens separat kolsats o köpa till dessa? Känns som att de blir lättast o lämpa iväg den på renovering. På tal om E34,ans trevliga montering/demontering. Kan jag glädja dig med att generatorn nu är återmonterad, men ska återigen bort imorgon kväll! Alltid skönt att kunna fylla ut sin fritid med parkeringsmek. Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Kan tipsa dig om att det går utmärkt att montera Bosch också. Det gjorde jag på min förra E34 -1995. Skrotade Valeo och tog en Bosch. Det sitter även Bosch 140A på min nuvarande E34 från 1994. Skroten kan ha en del fina för rätt billig peng. Kolla på bildelsbasen eller åk till en stor seriös skrot och be om att får kolla på kollektorringarna. Det gjorde jag i Växjö bl.a. Till E39:an beställde jag från bildelsbasen, skicket var över förväntan. /Z |
|
|
Ny regulator o upputsade släpringar så verkar problemet vara ur världen! Får se hur det artar sig! Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
|
Behöver du delar så har du startmotorer och generator i nacka som även renoverar. eller blixt service på folkungagatan. Sen lilla alby bilel i sundbyberg som renoverar renoverar generatorer. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.