AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.909

Är det topplockspackningen? 525i E34

Sida 1 av 2
Jag är lite orolig för min topplockspackning eller mitt topplock i min i övrigt prima 525iT -93 (M50B25, vanos).

Symptom som talar för sprucken topp/brusten packning:

* En del vitrök då och då, även när bilen är varm. Märks tydligast vid tomgång
* Igår hällde jag i en halvliter kylarvätska eftersom den varnade för låg nivå, och idag hade nivån sjunkit någon dl (kontrollerades när motorn varit avstängd i ett par timmar idag, och påfyllningen skedde vid kall motor igår)
* Jag tycker den drar någon dl för mycket soppa, jämfört mot min förra 525iT av samma årsmodell (oturligt nog förolyckad). samt att den inte är riktigt lika pigg. Denna drar strax över litern vid normal, blandad körning med tonvikt på stadspendling och den gamla drog c:a 0.9l/mil.
* Det bubblar litelitegrann i expansionskärlet när jag lossar på locket. Detta har bara kollats med någorlunda varm motor.

Symptom som talar emot:
* När jag lossar locket till expansionskärlet så pyser det, och det tolkar jag som att det finns tryck i systemet.
* Temperaturen ligger stabilt alldeles precis strax under mitten på tempmätaren.
* Det är gott om värme i värmepaketet, och värmen är konstant
* Stiften ser finfina ut, inga tecken på vatten i cylindrarna
* Oljan byttes för inte alls längesedan, och den var hur fin som helst.

Sedan har det hänt en sak som kanske är totalt orelaterad, nämligen att tempgivaren har börjat visa att kylarvätskan är kall, helt plötsligt när man kör, trots att den, sekunden tidigare, visade på normal temperatur.

Kan någon hjälpa mig här tro? Ska jag köra iväg till en verkstad och göra koloxidmätning i kylarvätskan, eller kan det vara något annat som är fel?

--
Markus
au
362
audidriver
540iAT -97
Har du luktat i expantionskärlet? luktar det avgaser?
fyllde du på när bilen var iskall och kollade nivån igen när den var iskall? det skiljer ju lite på nivån när bilen är varm/kall.
nånstans tar ju vattnet vägen så antingen har du läckage i kylaren nånstans eller så går den ut i motorn nånstans.
ställ den med kartong under på tomgång ett tag och se om det droppar.
att den vitryker kan nog vara kondens nu på vintern även när den är varm. har för mig att det kan vitryka rätt bra på vintern.
annars kan det ju vara ett tecken på att du har luftfickor i systemet när tempmätaren dippar sådär.
au
362
audidriver
540iAT -97
iofs kan det lika gärna vara glapp i givaren om den går ner helt och hållet
Ja, glapp i givaren känns inte omöjligt, eller som du säger, en luftficka.

Jag funderar på om det har varit ännu lägre nivå än bara slut i expansionskärlet, och jag därmed skapat en luftficka när ajg fyllde på, och att den följdaktligen sörplar i sig lite till nu i efterhand. Den fickan kan ju också ha gjort att tempmätaren går ner på noll.

Det är nog bäst att lufta litegrann ändå, och fylla på på rätt sätt...

Jag kan inte riktigt härleda doften i expansionskärlet till avgaser, men å andra sidan så är jag ganska dålig på att lukta.

--
Markus
det ska vara ett visst tryck i kylsystemet.ta lite kondensvatten ur avgasröret och smaka på d är det sött så har du lekage
Var det vätska i kärlet när du fyllde på?
Näe, det var tomt.
Det är därför jag misstänker att det kan ha bildats en luftficka, som möjligtvis påverkar tempmätaren.

Men detta är inte det stora problemet just nu, mitt största orosomoment är huruvida packningen kan vara slut eller inte. Jag ska försöka utröna om det är glykol i vätskan som kommer ur avgasröret, men smaka på det.. nja..

--
Markus
Hällde du i ny vätska med motorn igång?
Eller var den avstängd?
Den var avstängd...

--
Markus
jag misstänker då att att det kan ha kommigt in luft och därför svänger din tempmätare i ett så stort område.
Du ska ha en luftningsskruv på kylaren bredvid locket och kanske sitter det en på termostathuset.
Idag tänkte jag lufta ur systemet, utifall det kommit någon luft när exp-kärlet var tomt. Jag körde direkt efter jobbet till garaget (3 mil c:a), och öppnade luftskruven och lät bilen stå på tomgång. Ur luftskruven kom ingenting! Inget tryck, och inget vatten. När jag varvar upp lite, så höjs vattennivån så att det trycks upp ur luftskruven och rinner litegrann, men släpper man på gasen så går nivån ner igen, och inget trycks ut. Känner jag på slangarna mellan kylare och motor, så är dessa rätt så "floppy", och inte vidare varma överhuvudtaget - mer som ljumna (det går utmärkt att hålla i dom med handen och trycka på dom). Det går utmärkt att öppna locket till expansionskärlet också, och då höjs vattennivån i det litegrann, men inget som kokar över eller så. Dock pyser det litegrann när man öppnar det med motorn avstängd.

På andra bilar så sprutar det ju vatten eller ånga när man öppnar luftskruven, men här kändes det som om det inte spelade någon roll att den var öppen. Och slangarna brukar man ju kunna bränna sig på om man håller mer än 5 sekunder..

Varför är det såhär?

--
Markus
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Har du kollat att inte din termostat har givit upp. Kan kanske vara ett av problemen ? Den brukar ge sig vid den här åldern... Har en -92:a med M50 motorn fast utan vanos. När termostaten gick sönder vissade den på OK temp i stan men så fort jag kom ut på motorvägen sjönk tempvisaren fort.
Din termostat kanske bara hänger sig ibland eller bara funkar lite sämre och därav mindre symptom ?

Om motortempen är för låg så förutom extra slitage på motorn så kan den dra lite mer bränsle än normalt som du skriver i dit första inlägg.

Har motorn för låg arbetstemperatur så kan det också bli mer vitrök än normalt fast så här på vintern är det kanske mycket av den varan även på en felfri bil.

När det gäller att kylarvätska försvinner som du beskriver vet jag ej hur det är på E34 men om jag fyller på lite för mycket kylarvätska i min E38 så "försvinner" ett par deciliter ganska fort. Anledningen är att det trycks ut genom en överströmningsventil för att trycket i systemet inte ska bli för högt. Nån dag efter varnar check kontrollen att det är för lite, kylvätska, fyller jag nu på rätt mängd (mindre) så behöver jag inte bry mig om det mer då inget trycks ut. Det hände i början av sommaren och efter en försiktigare påfyllning återkom inte problemet med för låg kylvätska dom månaderna osm jag körde.

Bara lite av mina erfarenheter i ämnet.

BMW 4 Life
Jag brukar ha motorn igång, när jag fyller på vatten så pumpen går och skapar circulation.
Det du beskriver att slangarna är mjuka och inte varm låter som att det inte är cirkulation, de bublor du ser måste då vara avgaser eller om du har tur, luft eftersom slangarna inte är heta pga luft och dålig cirkulation.

Prova att lufta på kylaren och thermostathuset när bilen står i 45 graders lutning.
värmereglaget ska stå på full värme i kupen.
Tempen på mätaren skvallrar om att termonstaten inte är trasig. Då hade tempmätarten aldrig gått upp till strax under normal, speciellt inte när det är minusgrader ute. Det som förefaller vara ett av mina problem borde ju isf vara att vattenpumpen är blåst (eller impellern trasig), eller luft i systemet så det inte blir cirkulation (=pumpen pumpar bara luft)..

hmm, det var knivigt detta, och störigt.

Men ärligt.. 45 graders lutning för att lufta?? Det _ska_ inte behövas...

--
Markus
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
En inte helt ovanlig åkomma på BMW är termostathusen i plast.

Det syns knappt om dom är spruckna, det kan vara en knappt hårfin spricka men när den blir trycksatt så kommer vattnet ut ändå. Detta har jag råkat ut för på E38 och även kylargavlar i plast på E38 som började trilla samman. Kontrollera de slanganslutningarna mot kylet.

Kolla även bakändan av blocket, där sitter en anslutning med. Se länk.

Länk

Det är inte blött på golvet i bilen? Tanken är att värmepaketet kan börjat läcka.

Värmeventilen vid säkringsboxen på förarsidan kanske läcker?

Nu har jag luftat ur ordentligt verkar det som, och nu tar det ju lite tid om jag märker om det försvinner mer kylarvätska.

Jag har haft problem med blöta mattor, men det har jag härlett till pluggarna under mattan - felaktigt? Det tål att undersökas. Det känns inte så fuktigt längst fram mot mitten iallafall, och just nu när det svårt att veta om det är fukt man själv dragit in eller om det är utifrån :(

Men jag ska kontrollera alla anslutningar noggrannt, så det inte är nåt sånt skitfel.

Det jag måste veta just nu är ju om vätskan försvinner ner i ett dåligt luftat system, ut i cylindrarna, eller ut genom någon läcka.

Tack för alla tips hittills!

--
Markus
Hej jag har för mig att dom kan även vitröka om lamdan är väck, vet inte men har för mig att jag fick det svaret en gång,,och det kan ju även stämma in å att du tycker den verkar lite drygare på bensin

Bimmer
Tror inte det ska komma vitrök när lamdan är väck.
Däremot när topplockspackningen har gått och en tid därefter då det tar en stund att få ur det ur systemet.
För alla som följer tråden med spänning :)
Jag har köpt ny vattenpump och termostat och ska byta dessa på torsdag, så har jag eliminerat dessa fel. Oavsett om de är trasiga eller ej, så är det skönt att veta att de är bytta. Troligtvis är det ändå på tiden att de byts.

--
Markus
Tänkte just föreslå att kolla upp vattenpumpen. Det är ju ett känt fenomen på E34 med plastpropeller.

PeterB
Glöm inte att byta termostatpackning samtidigt, använd inte den gamla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.