|
|
|
|---|---|
|
Undrar helt enkelt hur man juridiskt gör såväl vid köp av bilfirma samt privat i Italien. Önskar helst trafikförsäkra fordonet för egen körning hem till Sverige. 1/ vilka handlingar måste jag ha av försäljaren? 2/ skall ngt myndighet godkänna transaktionen i Italien? 3/ tips på försäkringsbolag som kan trafikförsäkra/halv/hel en bil med Italienska reg nr. Tack på förhand! | |
|
Enklast att låta en handlare hjälpa dig, jag köpte min bil genom en firma . 1) Du måste ha registreringsbeviset , ett grönt papper som heter Carta di Circolazione. Räcker med del ett för att få godkänt i svenska ursprungskontrollen. 2) Avregistrering eller skapande av temporärskyltar görs på en myndighet i Italien, dessa finns lokalt i städerna. Länk (lurigt att förstå sidan dock :) De vanliga skyltarna vill den tidigare ägaren ha inlämnad när export av bilen görs, då han annars är betalningsskyltig av vägskatt tills skyltarna har lämnats in. 3) Finns nog ett antal som kan göra, jag fick en försäkring genom ett bolag i Turin som hette typ Happy Car Srl eller liknande, viktigt att få en grön lapp som tillåter att man får köra utanför Italien. /Tobbe |
|
|
"Servizi PRA" heter kontoret som du skall leta efter i din stad , gör aci.it i google translate så blir det lite enklare :) /T |
|
|
Försäkring bör ditt svenska bolag kunna hjälpa dig med. Nu är det det drygt två år sedan jag senast tog hem en bil men då tecknade jag en försäkring på IF. Ring och kolla de olika bolagen för vad jag kommer ihåg så var det lite olika villkort samt hur dom räknade fram premien. Har för mig jag betalade kring 2500kr för en helförsäkring som gällde i 30dagar. ___ //Ulf |
|
|
Tack för de fina svaren. Får jag alltså nya skyltar (temporära) i Italien som jag legalt kan köra hela vägen hem med? Gäller detta även årsmodeller kring 1993? |
|
| Ja, de temporära skall fungera i hela EU enligt vad jag hört. Dock för oss strulade det i Genua med att få fram temp. skyltarna i tid, så jag fick tillstånd av handlaren att köra emd de ordinarie skyltarna hem och sedan skicka tillbaka dem så fort jag kom hem.. | |
|
Tänk på att bilar mellan 1989-1993 kan vara mycket svåra att registrera i Sverige eftersom dom inte alltid följer avgasreglerna i Sverige som då var nationella eftersom vi inte var med i EU ännu. Gäller bl.a krav på katalysator etc etc Så är det sådana årsmodeller så kolla upp noggrant med bilprovningen först om dom är OK att registrera i Sverige |
|
|
>_pancho_ lät du handlaren fixa allt med PRA (ACI) före/vid ditt bilköp eller följde du själv med till det lokala PRA-kontoret? vad kostade/kostar temporära skyltar/avregistrering? |
|
|
Jag följde själv med dit, men hade inte behövt det. Det gick fort att lösa sakerna där. Jag fick inte några temporära skyltar (tipset är att denna myndighet kontaktas och att temp. skyltarna beställs innan så att de verkligen finns där). Missade vi! Fick ju köra hem med bilen ordinarie skyltar. Kostnad osäker, detta tog firman.. tror det låg på ca 150 EUR. /Tobias |
|
|
>_pancho återigen stort tack. Hur gjorde du med betalningen till bilhandlaren? Kontant i € eller banköverföring? Som kuriosa, €150 låter mkt - handlar det om billiga och gamla bilar är transaktionsavgiften betydande. |
|
|
Kontant!! Banköverföring av handpenningen endast, men där kan man säga att det ju var grisen i säcken.. man måste lära sig att italienare kanske har lite andra referensramar vad gäller skick osv.. så jag rekommenderar att inte betala NGT innan man sett bilen.. Banköverföring tar typ 3 vardagar, så extra lång semester krävs :) |
|
| pancho > vet du webadress för att ktrl italienska reg nr (liknande den TS har)? | |
| Tyvärr inte! | |
| Behövs både Carta di Circolazione och CoC för import av en tidigare italienskregistrerad bil av årsm 2008 (BMW, Porsche, SAAB)? CC borde väl räcka? | |
|
3 dagar:):)ja en vanlig,men varför ta en vanlig överföring?? Vet ej vilken bank du har,men jag har swedbank och när jag förra våren köpte min M3 Cab hos BMW Munchen,gjorde jag en Urgent Transfer..(kostar 300kr)..då kommer pengarna in på mottagarens konto redan dan efter... så nån extra lång semester behöver du inte:) De flesta banker har en sådan.. Farsan har Nordea,och när vi hos BMW Rostock i våras för att hämta hans bil,så förde banken över summan,strax innan middag,och BMW handlaren hade pengarna redan samma dag,strax innan 18 |
|
| Inte alla banker som har sk "Urgent Transfer", det är endast "valutabanker" som har denna tjänst så vitt jag vet. Med andra ord de vanligaste "stora" bankerna (SEB,Nordea,Sparbanken osv) har denna tjänst. Mindre banker som min (Skandia) har ingen sådan tjänst. Jag har handlat "massor" i utlandet. I somras gjorde jag en beställning från Tyskland, var rätt viktigt att pengarna kom fram fort, hos min bank hette det "det tar mellan 3-5 arbetsdagar". Transaktionen gjordes innan lunch en tisdag (de flesta banker har en deadline för att betalningen skall skickas iväg samma dag, i fallet med Skandia så är det runt 13 tiden har jag för mig...), vid slutet av nästföljande dag onsdag typ runt 1800 var pengarna framme hos mottagaren. Hyffsat snabbt om jag får säg. | |
| SEB uppger att en standard EU överföring normalt tar ett dygn | |
| SEB uppger att en standard EU överföring normalt tar ett dygn | |
|
Lite nyttiga tips: Länk Min bil blev ca 10.000 kr billigare vid banköverföring av 25.000 Euro, jämfört med att plocka ut kontanter på Forex... |
|
|
Man kan ju plocka ut kontanter på banken också. Plockade ut 20.000 Euro till nästan samma växlingskurs som en banköverföring, via Forex hade det blivit runt 9000 kr dyrare om jag inte missminner mig. Jag nyttjade Handelsbanken idet fallet. |
|
|
Min bank, SparbankenFinn, hade en beloppsgräns på 3000 Euro / dygn, så det tar lite tid att plocka ut stora belopp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.