|
|
|
|---|---|
|
bilen det gäller är en 528 e39 När den startar så har jag normalt tomgångsvarv som när den är varm, tycker det luckar lite oförbränt på alla andra bilar utan manuell choke så har jag haft förhöjd tomgång när den är kall dvs automatchoke, ska det ej vara det på denna, motorvarvet borde väl ligga över 1000 när man startar den kall? | |
|
Nej |
|
| Så allt är i sin ordning då anatar jag? | |
|
Kallvarvet mellan 800-900 Vid varm motor 700-750. Mao simma lugnt. |
|
|
Synd för jag hade gärna haft lite högre varv i början. Jag saknar den manuella choken :) |
|
|
Hur kallt har du det? |
|
|
allt är relativt -6 just nu. Jodet är lite högra varv när den är kall, men jag röstar fortfarande på den manuella choken. |
|
|
Finns absolut ingen mening med manuell choke iom att elektronisk insprutning kom för sådär 35 år sedan på vanliga bilar. Redan under 2a världskriget i flygplan, men då mekanisk insprutning á la K-Jetronic. Är tomgången felaktig är det fel på systemet, givare eller boxar. |
|
|
Ingen mening?, jag ser det som en bra grej att kunna höja tomgången manuellt när jag vill, så för mig finns det en mening. På alla andra bilar med automatiskt insprutning så har jag haft automatchoke, tomgången låg högre och gick att återställa genom ett tryck på gasen om man så ville. Tycker tomgångsvarvet vid kall motor är rätt lågt på e39:an |
|
|
choke används inte längre, den är sedan länge ersatt med kallstartsventil. Nyare motorer har nog inte ens detta, allt styrs mha mjukvara. __ Min bil: Länk |
|
|
Tomgångshöjning är inte choke. Choke avser system som ger en fetare blandning. Både tomgångsvarvtal vid olika förhållanden (tex när AC går in kompenserar systemen för detta) och bränsle/luftblandning är inprogrammerat i styrsystemen. Fungerar dessa system med dess givare, behövs inga manuella ändringar. Detta på bilar med elektronisk insprutning av modernare snitt. Vad menar du med "automtiskt insprutning"? Hur ser isf en manuell insprutning ut? Jag har aldrig sett någon bil som haft ett manuellt system, men jag kanske missförstår vad du menar. Vilka bilar menar du har haft choke via gaspedal i samband med elektronisk insprutning? Jag har aldrig kört någon BMW med något sådant iaf. E21or med förgasare hade automatchoke via pedalen, det minns jag. Den tenderade att hänga sig med konstant hög förbrukning som följd. Minns att det var samma problem med gamla förgasar-Mercedes. Manuell choke med vajer var betydligt bättre och pålitligare. |
|
|
Mugge tack för infon Speedloover, du missförstår mig. Självklart är tomgånghöjning inte ckoken, men det är väl en effekt av choke. Med den manuella gick det att reglera varvet lite, men därmed är det inte sagt att det går att få tillbaka den på dagens teknik. Ja skrev fel menade elektronisk insprutning, inte automatisk. Har du aldrig sett bilar med insprutning och automatchoke? E21? Då ska jag kolla upp detta, när jag gräver ut bilen om jag gör det, min e21 har stått 15 år i garage så den choken har nog fastnat vid det här laget :) |
|
|
Oooh, du har en E21 ståendes? Och i hela 15 år? Du måste ju ta ut den lite oftare. Med assymetriska Michelin minns jag att den var väldigt underhållande i väta. :D Den första bill jag tittade på inför körtkortet var just en fin gul (!) E21a, blev dock inget köp. Dock hade vi en 320 i familjen tämligen länge, just med förgasare och automatchoke. 77 eller 78a i silver. I vilket fall, enligt Wiki: "On a more basic level, fuel injection does away with the choke which on carburetor-equipped vehicles must be operated when starting the engine from cold and then adjusted as the engine warms up." Länk Jag är ärligt nyfiken på vilka bilar du vet som haft choke och samtidigt insprutning, eftersom jag lyckats missa dessa. Tacksam för exempel. :) |
|
|
"jag ser det som en bra grej att kunna höja tomgången manuellt när jag vill, så för mig finns det en mening." Varför vill du kunna höja tomgången då? |
|
| När den är kall.... | |
| Men det gör den automatiskt... | |
|
Jag har inte påstått något annat. Det är bara det att den är marginell, knappt märkbar. |
|
|
Köp en Volvo. Då får du 1500 rpm tomgång de första 20sekunderna när bilen är kall. Jättekul när man försöker smita iväg lite diskret på morgonen :( ------- //Lövet |
|
| Låter helt perfekt, diskretion har aldrig varigt min grej :) | |
|
delorean: Några exempel hade varit uppskattat som jag skrev tidigare. :) Alltså gällande detta: "På alla andra bilar med automatiskt insprutning så har jag haft automatchoke, tomgången låg högre och gick att återställa genom ett tryck på gasen om man så ville." |
|
| delorian ska det givetvis vara. Tänkte väl på det välkända bilmärket när jag skrev. ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.