AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.075

99 530DAT problemer med abs, airbag og steptronic

yn
6
yngvejos
520i Touring -93
325i->Hartge H27 -88
Hei. Jeg har kjøpt en 99 530DAT som jeg har litt problemer med.
ABS er overfølsom og slår inn lenge før hjulene låser seg. Speedometernåla går mye opp og ned, så jeg går utifra at abs føler venstre bak er defekt.
Noen ganger (en gang i uken kanskje), kobler abs helt ut og gir varsellys.

Jeg kjører daglig ned en 4km lang bakke. Når jeg renner nedover rykker det i bakakselen. Det virker som om girkassen veksler mellom 4. og 5. gir. Det blinker ofte i ASC lyset når dette skjer.
Noen ganger greier jeg å legge den i 3. gir, men som regel går den tilbake til 4. eller 5.
Etter noen km med veksling mellom 4. og 5. går girkassen i "Trans failsafe program".
Kan dette være pga abs-føleren, eller er det noen større feil med kassen?

Airbaglyset er også på. Feilmeldingene jeg leste ut i carsoft var:
Ignition circuit driver side airbag.
Belt switch driver side.

Det knirker litt når jeg vrir på rattet. Kan ignition circuit feilkoden komme av dårlig slepering på rattet?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De ABS/ASC sensorer som påverkar växellådan mest är de där fram, men det kan även bero på olika diamater på framdäcken, räcker med väldigt liten skillnad =Nytt och ett 90% däck funkar inte. Och även skillnad i lufttryck kan ge samma fenomen. Även för stor skillnad mellen fram o bakaxels däcksdiamter. Systemets limit är mindre än 5%.
Du får nog börja med att lösa ABS/ASC problemet så får du se hur lådan fungera sedan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.