|
|
|
|---|---|
|
Får detta fel meddelande samtidigt som inte hastighetsmätaren fungerar, ABS urfunktion, bensinförbrukningsmätaren reagerar inte? Någon som vet vad det kan vara? någon hade skrivit något om växellådan men då borde väl ABS fungera? nu kan jag inget om detta, men någon vänlig själ kanske känner igen detta fel. Tacksam för svar! | |
|
Det betyder "växlingsnödprogram" och är något slags skyddssystem som slår till när elektroniken uppfattar att något är helt "bananas" i bilen. Jag tycker det låter som att din bil har problem med elsystemet, något jordfel eller liknande som gör elektroniken i bilen helt bananas. Nu är jag inte så duktig mekaniker, men någon annan kan säkert berätta mer. |
|
|
Har nu laddat batteriet och kollat syran i det, det är nog gränsfall om batteriet mår bra. Men växellådan fungerar och larmet om lådan är borta, men ABS och ASC lyser fortfarande någon som vet vad det kan vara, har inte heller inte någon hastighets mätare den står bara på 0. tacksam för svar! |
|
|
Kan det vara som så att det är något fel vid acs enheten? Vet att min bil började acs lampan lysa på samma dag som jag hade kagt handpenning på hos handlaren. och det visade sig efter hans mek hade köpt ut och bytt asc enheten (den under huven som reglerar gas reglaget) att det var vajern som hade hoppat av rullen och gav troligtvis fel signaler till bilen. nu vet jag inte om det bara var det felet eller om det var npgot mer då meken bytte asc eneheten för säkerhetsskull. /Ian |
|
| Hastighetsmätarna brukar krånga vid kyla, är tantalel-lyterna som börjar ge sig alt själva mekaniska mätaren, prova att knacka på den. Som sagt ger dåligt batteri trans program, men har aldrig varit med om att det skulle ge abs varning? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Byt ABS givare vänster bak. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| är acs kopplat till abs givaren oxå? | |
|
Absolut, och vänster bak matar (förutom ABS/ASC) även hastighetsmätare m.fl system som behöver hastighetssignal. Felmeddelande betyder att drivsystemet går i nödprogram för att förhindra följdfel men även för att just ABS/ASC inte kan fungera, men man kan köra med begränsad hastighet till verkstad osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.