AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.241

Bromsar ej 100% bra efter byte,varför?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Bytte skivor och belägg för dryga veckan sen nu, och tycker inte det blev riktigt bra.
Från början tog dom ganska så dåligt,men det kan dom ju göra första milen,så nu tar dom bättre,men inte så bra som nya och fina ska skivor och belägg borde göra.
Har i försej bara kört 25-30 mil sen bytet,så kanske får ge det lite längre tid då?

Men det jag irriterar mig mest på att pedalen inte känns lite stum,den tar liksom mycket längre ner.
Gjorde igår den första hårdare inbromsningen sen bytet då jag vill vänta ett tag så beläggen fick "sätta" sig i skivorna lite först.
Fick då ställa mig på pedalen bra mycket hårdare än innan.
Vad kan det bero på?

Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Har du prövat att lufta ur bromsarna..låter som att du ska titta på de du säger att bromsen tar mycket längre ner,,
Lycka till
Håller med föregående, lufta bromsarna en gång extra. Sen finns det ibland rutiner för hur belägg och skivor skall köras in för att det skall bildas rätt beläggning på skivorna.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
NS 8.29
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tack för svaren!
Får väl ta och prova en luftning då. Är det flaskvarianten som är den bästa då?
Har aldrig förut behövt lufta bromsarna förut efter ett bromsbyte.
Hade i försej inne bilen på ett bromsvätskebyte 1½ vecka innan,så luftningen ifrån dom kanske inte va 100%?

Nä,nu blir det att ta några kalla! skål :)
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Japp flakvarianten funkar utmärkt om du inte vill ta bilen till en verkstad förstås..
Lycka till
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Ge det lite mer tid innan luftning tycker jag. Jag körde lite inspirerat en dag och sedan tog det kanske 100 mil innan bromsarna var som innan. Fenomenet var precis att det kändes som luft i systemet och man fick trycka hårdare, bara för skivorna var lite opolerade efter många hårda inbromsningar.
jag hållermed föregående talare.
Nån får gärna rätta mig men det skall inte komma in luft i systemet bara för att man byter belägg och skivor.

Gjorde du rent skivan med bromsrengöring innan du monterade den?
jo
114
josc
525 Touring -05
Jag hade exakt samma symptom på min bil när jag bytta skivor och belägg fram. Fick också diverse råd om att lufta igen eller att bromsbomben gått sönder. Vet inte om du köpt orginalprylar eller ej, jag hade i alla fall inte det. Jag monterade ur beläggen igen och gick och köpte orginal på bmw. Efter det funkar bromsarna perfekt. Reklamerade de gamla och sa att bromsarna blev konstiga efter bytet och fick pengarna tillbaka - det var tydligen något fabrikationsfel på dom.

Om du inte öppnat bromssystemet så är det nog ingen ide att lufta det igen. En del tror att dte kommer in luft i systemet när man pressar tillbaka kolvarna, men det har aldrig hänt mig.

Hoppas det löser sig!

/J
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Som jag sa tidigare så har jag tidigare aldrig behövt lufta systemet efter ett bromsbyte,man öppnar ju liksom inte systemet som nämdes ovan.

Jag kör ett par dagar till och kollar om det blir bättre eller inte.
Är inte original som monterades nu,men dom ska vara i OEM kvalité.
jo
114
josc
525 Touring -05
Jag köpte också OEM kvalite på de första .
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Körde en hel del bromsintervaller idag, och några av dessa var riktigt hårda. Lät dom svalna något i mellan.
Så innan jag parkerade hemma tidigare i kväll kändes dom riktigt bra.
Tittade på skivan igår kväll i mot nu ikväll,och dom såg mycket mer normala ut nu i alla spår etc.
Så det var nog bara att belägget inte hade full kontakt med skivan innan.
Gjorde du rent dom nya skivorna innan du monterade dom? Nya skivor är alltid inoljade... (så dom inte ska rosta).
Duscha alltid nya skivor med CRC Bräkleen eller liknande starkt avfettande medel.
Oljade bromsar tar ju inte så bra...

Natürlich größer Garage als Haus
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Dom gjordes rent innan montering.
Nästan säker på att det berodde på det jag nämner ovan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.