AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.608

Låsta bromsar fram?

sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Sambon hade bilen idag och något gick galet! Efter hon passerat över järnvägen så small det till i framvagnen sade hon, efter lät det som bromsarna fastnat fram och det luktade bränt.... Jag har en dum vana att alltid lägga i handbromsen även på vintern vid -20, kan den ha fastnat eller något? Just nu är framvagnen helt "nedtryckt". Den är såpass låg fram att däcken är precis i kant med skärmskyddet, som att den är "nedbromsad". Kan detta släppa om bilen blir varm, då den står ute dygnet runt eftersom vi saknar garage el. carport.
Tyvärr kan jag inte förklara bättre då jag inte har någon kunskap om bilar :)

Bilen är en E39 525 Touring -02.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

det låter som ngt har hänt med hjulupphängningen.
Verkar som att en fjäder gått av.
Är det lika låg på båda sidorna?

Lukten som kändes var nog från ett däck som tagit i.
Kontrollera hur däcken ser ut.

/H
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Hej! Den är lägre på högerfram. Kan vara ett värre problem än man anade då tyvärr :(
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen,

kontrollera hur vägbanan ser ut där det hände.
Om det finns en grop som ni kört i som kan ha skadat bilen så kan ni få ersättning.
Lys med ficklamap och kontrollera fjädern hur den ser ut.
Antagligen har den gått av och ligger emot däcket.
Det låter som att ni inte skall köra med bilen.

/H
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Oj, vet inte vad det är för fjäder... sorry :(
Det var över tågrälsen, så blir nog svårt att få extra ersättning där då tyvärr.
Får bogsera bilen till verkstad på måndag. Jag har en dålig länkarm fram, är det den som kan gått sönder? Skit ocksp, det låter iaf som det kommer bli ett dyrt kalas.....
kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Om du hissar upp bilen lite höger fram och titta klockan 12 på hjulet,
innanför sitter fjädern den har säkert brustit och ligger emot däcket.
Det är inget ovanligt fenomem.

vmh stefan
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet ju inte vad ni har för erfarenheter när det gäller brustna framfjädrar, men JAG tycker då inte att det är ett vanligt förekommande fenomen på iaf BMW bilar...
Möjligen att en framfjäder brukar gå av på sista varvet, det gör varken till eller ifrån på vägegenskaperna(iaf inget totalhaveri direkt som det nu verkar vara i detta fall)..

"Tågräls" borde en fjäder hålla för i den förhållandevis låga hastighet som bilen framförs i dessutom..

Jag tror det likaväl kan vara någon länkarm eller havererad/ihopfrusen stötdämpare nu när man dessutom ser att någon länkarm var lite dålig innan s.a.s..

Jaja...om du ("slaskankan") kan återkomma vad felet var/är så gör gärna det :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...nu vet jag naturligtvis inte heller hur det ser ut där, dvs om däcket "står rakt" eller om däckvinklarna pekar helt åt pipan...

Men ihopfrusen stötdämpare kanske är mera troligt än någon länkarm iaf.
Prova tina upp vagnen en smula.

Mvh Janne.
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Tack för svar.
Jag har ingen möjlighet att tina upp bilen då vi saknar något skydd för bilen vid vårat hus. Vill inte köra bilen i detta skick heller. Det enda jag kan göra då är att invänta +grader eller ringa bärgaren :)
Länkarmen trodde verkstaden att skulle hålla ca: 1000 mil (3-400 mil sedan) så visst kanske det är den? Eftersom jag är okunnig om bilar så kan jag tyvärr inte avgöra det :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om det nu är en ihopfrusen dämpare som ligger högst upp på listan,kan man inte prova att hissa upp bilen då?
Då kan ju kanske hjulets tyngd hjälpa till något? en värmepistol kanske kan hjälpa till på traven...?
Lite ideér bara när vi andra inte kan se...
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Tror även jag att en fjäder brustit.Vete tusan om inte fjädrar idag görs av pasta:)
I somras lag jag på nya dyra däck åt en polare(E46) han var helnöjd i 10min sen small vä framfjäder av på mitten på släta vägen och naturligtvis skar den upp däcket.
Bedrövligt och livsfarligt är bara förnamnet,är väl en sak att E30,34,36 levererades med brustna fjädrar i bak men i fram ska det inte få hända.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...
Ja, kanske är det ingen superkvalité på prylarna idag, inte ens fjädrar :/
Stötisarna fram original har ju ingen superkvalité... iaf inte på E39:orna, det har man en del exempel på..

Nee...mina framfjädrar i E32:an är(vad jag vet) aldrig bytta, dock är bakfjädrarna bytt ut pga att en bit av sista varvet var av...Men den har nu rullat över 34000mil.

Inte heller fjädrarna i E39:an är bytt ut sedan den rullade ut ur fabriken i slutet av 1996(peppar, peppar kanske man ska tillägga).
Mina E28:or bytte jag fjädrarna på några pga lite "nedhäng", men inte pga att dom gått av iaf.
Låter inte bra om det nu har blivit såpass känsligt med fjädrar att t.o.m. "lite tågräls" kan skapa totalhaverier...

Men ok, allt kan ju hända så visst är scenariot som beskrivs också väldigt likt ett "fjäderras".

Vi kanske får en hint vad som hänt trådskaparens vagn vad det lider..

Mvh Janne.
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Ska ringa BMW skruvaren Erland Hansson här i Borlänge direkt på måndag. Har en bekant som är bärgare så jag hoppas att han kan ta emot bilen på måndag. Kan tyvärr inte göra något själv p.g.a okunskap. Återkommer när felet är hittat!
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Hej där,du har nog en fjäder som har brustit !.På vår E39 gick larmet igång när den stod parkerad på frugans jobb!Hon gick ut men såg inget konstigt då.När hon skulle köra hem såg hon att det var punktering vänster fram ?!.Ringde då undertecknad som körde dit o bytte till reserven,men bilen var fortfarande låg där fram o det tog emot om man försökte rulla på hjulet,av med hjulet och då såg jag att nedersta varvet på fjädern var av och det var den biten som hade gått in sidan på däcket och orsakat punkteringen.Fjädern small alltså av o gick in i däcket när bilen stod parkerad ! (tur att någon inte körde då) o larmet gick igång när bilen sjönk (ramlade) ner. P.g.a att nedersta varvet på fjädern har mindre diameter än varven ovanför sjunker bilen ner o den tjockare delen av fjädern kommer utanpå nedre fjäderskålen och tar i insidan av hjulet.Vansinng konstruktion av fjäder,plus att fjäder"brukar" brista i en extra böj på nedersta varvet,(nedersta varvet är lite ovalt därav)

HBK
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Hej koola. Det låter som på min, dock blev det ingen punka på mitt däck. Vad kostade kalaset att ordna ?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Har haft tre BMW med brustna fjädrar (E28, E38, E46), det verkar inte helt ovanligt.
Det är inte jättekomplicerat att byta fjäder, men verkstaden tar säkert några tusen beroende på var man lämnar in den.

______

Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Jag fick tag på en på skroten för 250kr,men sen visade det sig att stötdämparna fram inte såg så läckra ut så det blev till att byta dem oxå,men bilen blev som ny att köra :) så det var värt.

HBK
sl
84
slaskankan
525iM Touring -02
Hej Alla!
Det visade sig vara fjädrarna som många förutspått. Jag valde att byta båda, då den ena fortfarande är hel men har ju "rullat" nära 14k mil medans den andra är ny då. Kalaset gick på 5300kr, som hittat nu efter julen! :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.