|
|
|
|---|---|
|
På grund av frysning av bromssystemet (dåligt service, kas bromsvätska, garanterat för mycket vatten) hängde sig bromspedalen. Frugan pumpade på och lyckades få i backen men upptäckte snart att det inte gick att bromsa (notera detta då det kan ha förekommit en del fysiskt våld för att få ur P och gå till R). Antar att hon lade i P här och gav upp. Nu har det blivit plusgrader och bromsarna är tinade. Skulle försöka ta mig till garage för byte av bromsvätska (och hoppas att servon klarat sig) men nu går ingen växel i. Har gått igenom alla på steptronicen men ingen går i, inte heller backen. Ett lätt skrapande ljud hörs från lådan när man går från D-N-R TILL P men inte åt andra hållet. Några idéer om var man ska börja felsöka? Oljenivå är inte kontrollerad i lådan men den har inte indikerat några prolem tidigare, detta kom efter veckans råkyla (under -20). | |
|
Tillägg: Inga varningslampor lyser Frugan bedyrar att det inte har var några onormala krafter eller varvtal inblandade vid tidigare förflyttningsförsök. Hon upplevde inte heller något problem med lådan då. |
|
|
Hej! Har du lyft av hållaren till microfiltert och kollat så där inte står vatten i hålet, har hänt att draneringarna har satt igen och då fylls hela lådan med bromsservon med regnvatten och sen när de blir kallt så fryser bromsservon ihopa. Bryt strömmen til bilen i ca 20 min, så styrenheten blir återställd. Billigast att börja med / Niklas |
|
|
Hej Niklas, baljan där bromsservot och bromsvätskereservoaren sitter ser aldrig ut att ha varit vattenfylld. Inga missfärgningar eller "vatenkantslinjer". Tror (hoppas) inte att servon är vätskefylld. Är ju en rimlig operation att byta om så är fallet. Växellådans beteende oroar mig betydligt mer. |
|
|
Kolla att vajern från växelväljaren till lådan är hel. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.