|
|
|
|---|---|
|
Nu har jag problem med min 525ia -93. För några veckor sen byttes termostat och termostathus hos mekonomen bilverkstad eftersom att motorn inte kom upp i temperatur. Allt var frid och fröjd och tempmätaren stog alltid rätt upp! Tills idag, nu går tempmätaren upp till det röda och det kommer ingen varmluft i kupén. Jag kände på kylarslangarna och den övre är jättevarm och stenhård medan den undre är iskall och mjuk. Jag började fundera på om det kunde vara någon luftfick som satt sig innan termostaten kanske? Skruvade upp luftskuven vid expansionskärlet litegrann och de pös ut lite luft, men har ingen erfarenhet hur man lufter egentligen så vågade inte pilla så mycket där. Vad tror ni det kan vara som har hänt? Kan det vara vattenpumpen som har bestämt sig för att ge upp kanske? Eller är det bara lite luft i systemet, och isåfall hur luftar jag det enklast? Jag har läst massor om hur man luftar kylsystemen men aldrig riktigt fattat hur man ska göra, så om någon skulle orka förklara för mig hur jag gör det kanske jag slipper åka runt i brorsans volvo 740! :) | |
|
Kontrollera kylvätskenivån till och börja med om det är under max fyll på och lör bilen varm med värmen få för fullt om det då inte kommer någon värme i kupen, stäng av motorn skruva upp luftningsskruven lite grann lufta tills det kommer vatten ur den iställer för luft. Jag har haft samma problem. Dessa motorer får väldigt lätt luft i systemet man måste lufta flera gånger innan all fuft är borta när man har tömt kylsystemet på all kylvätska vid tex ett termostatbyte |
|
|
Att lufta bilen är en konst :-) Läs mektipset byte av kylare. Där har du en bra guide. Det krävs lite tålamod och tid för att få det bra och luftfritt. Om slangen är hård så har du garanterat luft i den. Har du luft får du ingen cirkulation därav är den undre slangen kall. Passa så att inte motorn går varm, vilket den kan göra med luftfickor i kylsystemet. När du väl har snitsen inne att fylla kylarvatten på en BMW så kommer du märka skillnaden och värme kommer att komma in i kupén |
|
|
Liten konst är det,men när man gjort det en gång förut tycker man det är rätt så lätt sen. Du har garanterat luft i systemet. Ställ bilen i en liten uppförsbacke om möjlighet finns,sen på med full värme. Låt den bli så pass varm att termostaten öppnar,men inte så pass varm att den går till rött. Någon mm över mitten är ingen fara under kort tid. Skruva sen på den luftskruven upprepade gånger till endast vatten sipprar ut i genom skruven. Gasa gärna lite lätt i mellan öppningarna. |
|
|
Ganska troligt att det är luftning som är lösningen. MEN om inte alla slangar är lika hårda pga tryck så är det nåt mysko. Hela kylsystemet är öppet så tillvida att trycket är samma överallt, i annat fall så skulle det vara fel. Det är endast cirkulationen/flödet som ändras/riktas om t.ex i termostathuset eller via värmeventilerna in till kupévärmaren osv. Om t.ex övre slangen till kylaren är hård men inte den undre så skulle man kunna misstänka stopp i kylarpaketet, vilket iofs är ovanligt. Man blir kanske lite lurad av att en slang är varmare osv men trycket bör vara detsamma. FP |
|
| lämnade in bilen hos en mek som konstaterade att det var vattenpumpen som var trasig, därav ingen cirkulation i kylsystemet! nu är den bytt och det kommer värme och tempmätarn stannar på mitten! | |
|
Bra, då berodde problemet alltså på utebliven cirkulation, därav varm slang upptill men inte nertill osv. Det som förvirrar lite är att du skrev att det var tryck i övre slangen men inte undre, trots att det "bara" är en öppen kylare mellan dessa. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.