AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.698

Ingen olja upp till toppen!?

ca
9
carinapn
328i Touring -95
Jag har en 318i -92 som tickar väldigt mycket i ventilerna.
Idag tog vi av ventilkåpan och startade bilen och upptäckte då att det inte kom någon olja upp till smörjröret. vad kan det bero på!?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Att det inte är nån ventilkåpa på och att det inte byggs upp något oljetryck för det är inte en sluten sfär?(med ventilkåpan på pumpas oljan runt i systemet,)
Mvh
Asken
Öh...Nu vet jag inte hur det är på en M42 (e väl en sådan motor i din bil, eller möjligen en m40) men på M20/M30 som båda har "smörjrör" så behöver inte ventilkåpan sitta på för att det skall komma olja...Har mycket svårt att tänka mig att någon motorkonstruktion öht skulle vara beroende av att ventilkåpan sitter på för att det skall bli oljetryck...
Öh...Nu vet jag inte hur det är på en M42 (e väl en sådan motor i din bil, eller möjligen en m40) men på M20/M30 som båda har "smörjrör" så behöver inte ventilkåpan sitta på för att det skall komma olja...Har mycket svårt att tänka mig att någon motorkonstruktion öht skulle vara beroende av att ventilkåpan sitter på för att det skall bli oljetryck...
Olja kommer vare sig ventilkåpan är på plats eller inte.

Här körs en M40 utan ventilkåpa:

Länk

Man ser tydligt att olja sprutar från de små hålen i oljeröret. Om inte kanske oljeröret är igensatt.

mvh/ Anders
ca
9
carinapn
328i Touring -95
Nu kollade vi ju oljeröret och det är inte igensatt.
Får inget oljetryck alls.
Ok,
Slocknar oljetryckslampan? Anslut en oljetryckmätare och mät oljetrycket.

mvh/ Anders
Självklarheter men...
Det sitter väl en banjobult i mitten på oljeröret? Om inte kommer ingen olja fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.