|
|
|
|---|---|
| I måndags när jag växlade ner till tvåan i en korsning tvekade bilen (M3 e36 -96) som om jag fått i fyran och jag tog omtag och allt verkade normalt. Efter ytterligare 100meter såg jag oljerök bakom bilen, hade tömt hela intervallet på oljestickan. Det verkar inte vara olja under bilen och oljan verkar ha gått genom avgassystemet. Tyckte att det lät lite hårt i motorn, så jag vågade inte start igen utan bärgade hem bilen och tog ur stiften och de är fulla med olja. Vad tror ni har hänt? Vågar man provstarta? | |
| Har du tömt cylindrarna på olja o du har rätt oljenivå i tråget så...Men det låter som du skulle kunna ha problem med vevhusventilationen eftersom motorn "tömdes" på olja, kolla upp detta innan du startar...Håller tummarna för att du inte krökt nån vevstake... | |
|
Frusen vevhusventilationen kan nog vara orsaken. Har plockat ur stiften och det är motorolja på alla sex. Det ligger kvar olja i två cylindrar, så imorgon ska jag köpa en oljesug och tömma dem. Skulle behöva svar på några frågor innan jag går vidare och startar upp. - Om nu det är vevhusventilationen som krånglar. Kommer oljan underifrån via kolvarna eller går den via insuget? - Om den går via insuget (som jag tror), kommer vevhusventilationen via slangen som kommer in ovan på luftsamlaren (jag har en på min bil, men ser ingen på RealOEM bilden)? - Kan jag koppla bort den (eller vad ska jag koppla bort) när jag starta för att undvika att mer olja åker in? |
|
| Oljan kommer via insuget...Bäst är om du rengör vevhusventilationen innan start, med bortkopplad slang kommer motorgången vara "skum" högst troligt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.