AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.891

530 D eller 530i ?

sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
Har tänkt att byta ut min 530i -02:a mot en 530 E60, 05-06:a ! Men jag funderar skarpt på en 530D istället för en bensinare. Den har ju ett grymt vrid (500nm) redan vid 1700v/m och en låg förbrukning, så frågan är om den är lika rolig att köra som en 258hk bensinare? -Är det någon som har provat bägge ?-Ett högt vrid är ju mer användbart än hästar.....?!

Mitt främsta argument för en bensinare är motorljudet. Diesel är ett trevligt och starkt alternativ men ljudet ligger efter.
sa
275
sarli
I4 m50 G26
Tycke och smak det där, provkör båda! Min åsikt är att ekonomin är i slutändan ungefär densamma om du inte kör väldigt mycket. Skillnaden drunkar ju i övriga ägandekostnader (värdeminskning etc).

Tycker att bensinautomaten växlar ner rätt snabbt när man ska trycka på lite lagom medans dieselautomaten inte behöver. Gillas av mig. Har kört manuell 6 vxl diesel (inte e60 dock) och det är ett evigt slitandes i stan så vill du ha manuell skulle jag lägga min röst på bensinaren och automat på dieseln. Finns nog lika många åsikter tvärtom men men :)
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Köp aldrig en automatare det är grovt vanebildande har man väl haft en vill man inte byta
Allt enl. mig, sen är Bmw,s diesel grym men utan ljud men vem f.. hör det i 140 på motorvägen

Ha deT
Hi
136
Hilden
Audi A8 4.2TDi
Kör själv manuell diesel och är lite trött på det. Å andra sidan behöver du inte växla spec mycket med vridet utan du kan lugnt glida runt på 3an i stan i de flesta situationerna. Å 3e sidan vet jag flera som tröttnat ur på automatlådan före -07uppdateringen också så det gäller som vanligt att provköra alla varianter och ta den som känns bäst. Ur ekonomisk synpunkt är det nog i princip samma lika.
sp
258
spelepojk
Mercedes E 300 coupe -2021
-Hmm.. ja det är mycket att fundera på.. Det enda raka är väl att provköra en 530d med automat o känna på draget ! Jag har även sneglat på 520d, men jag tror det blir lite för slött, när man är van med lite drag i motorn! :-)

mi
1
mickewanberg
BMW 535D e61 05:a 13 000 mil. m sport chassie, Panoramatak mm mm
Testa en 535D om du kan. Brutal diesel 560nm 272 hk, Bränslesnål när frugan kör :)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
När jag skulle beställa ny bil för snart tre år sedan var jag först inne på en 530d. Men efter att ha testat en 530d och för säkerhets skull en 535d åsså insåg jag att jag köper bil med hjärta och inte med hjärna, så det blev en 530i. Bensinsexan är en fantastisk skapelse och jag har aldrig ångrat valet!

Automatlådan från och med LCI:n i mars 2007 är kanon. Pre-LCI är en typisk automatlåda - lite åt det letargiska hållet och dödar en hel del av spontanglädjen med BMW.

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.