AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.517

Knackande ljud ifrån Diesel-pumpen på 535d touring med Webasto!

53
29
535d_Touring
535d F11 2011, M-paket!
Hej!

Har en 535d Touring av modell 2006.

Bilen ger ifrån sig ett slags knackande ljud ifrån diesel-pumpen, ljudet kommer ifrån baksätet vid förar-sidan.

När bilen blivit varm (normaltemp) slutar det att låta.

Enligt min BMW-handlare är det helt ofarligt och har att göra med att bilen är utrustad med Webasto.

Någon som varit med om något liknande?

Mvh/535d_touring
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Knackljudet är väl bränslepumpen till Webaston du hör det tickar rätt hörbart
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej
Inträffar ljudet på alla varvtal? JAg tror att ljudet din BMWhandlare refererar till är att E46, E53 samt E38 diesel har en fabriksmonterad webastovärmare som tillsatsvärmare för att den snabbare ska komma upp i driftstemperatur vid riktigt kall väderlek, att värmaren är på samtidigt som motorn. E6X och framåt har mig veterligt ingen standardmonterad värmare och är bilen utrustad med fabriksmonterade tillvalet bränslevärmare så är den enbart till att köras innnan start av motorn men jag kan ha fel. På 5 serien, X3 mfl så sitter det ett elektrisk blockvärmarelement som ökar värmen i motorn när det är kallt. Kolla gärna om jag har fel. Det kan ju vara så att bilar med webasto har den äldre typen av funktion kvar.
Mvh
Asken
Asken
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Webaston på 535d går att fjärrstarta eller tidsinställa som värmare, men går även igång när motorn behöver ha hjälp med tempen...min har ett rätt högt tickljud från doseringspumpen hörs iofs inte när man kör men rätt bra om står utanför bilen ..
Ra
7
Rappe10
Bmw 328 Cab -98
Hej!

Jag fick samma problem med min Bmw idag. När jag startar min värmare så började det knacka riktigt högt från baksätet på förarsidan,och detta när bilen inte är startad ska tilläggas,sen när bilen kommer upp i normal temp så försvinner dessa knackljud.Har haft bilen sen i somras och detta ljud har aldrig förekommit förut så nåt knas har det blivit med dieselvärmaren. Någon som har en teori vad det kan vara.

Patric
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Hörde detta tickande ljud idag från min 535d E61 när det var kall och blev lite frågande.

Tycker att det känns som att det aldrig blev riktigt klart i inläggen ovan vad tickandet beror på och om det ska vara så eller om något är trasigt.
Någon som vet?

Ska det vara så när bilen är kall?
Såg sedan (när jag stängt av bilen) att det rök under bilen under förarstolen ungefär.
Alltså därifrån ljudet kom på ett ungefär.
Hör dessa två saker ihop.

Mvh Jimmy
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Du kan vara lugn.
Ljudet är från pumpen som arbetar och avgasröret från värmaren går ut under golvet på förarsidan.
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jimmyboy: Japp dessa hör ihop även jag har samma ljud..Det tickar något svagare efter man stänger av bilen en stund.Det ska även lukta avgaser under förar sidan helt normalt det är webaston som jobbar..

Den jobbar även om man inte sätter igång webaston när det är kallt ute är nog för att få upp värmen i kupen tilsl termostaten är igång helt
Ji
2.380
Jimmyboy

Tack grabbar för snabba och och bra svar!
Skönt att det inte var något fel.
Anade att det var värmaren som ni pratar ommen kunde inte minnas att den fanns med i utrustningslistan.
Men nu när jag kollade utrustningslistan igen så ser jag att tillvalet
S536A STANDHEIZUNG Parkeringsvärme finns. :) Kul med positiva överraskningar.

Hittade oxå funktionen i menyn på bilen och att man då kan styra den via en förinställd tid.
Har inte läst instruktionsboken fullt ut än men går värmaren även att aktivera från nyckeln eller fjärr på något vis?

Mvh Jimmy
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Javisst det går.Fick du inte med den grova fula fjärren när du köpte bilen? Grattis förresten till din nya bil..
Ji
2.380
Jimmyboy

Catch_me: Tack! Nopp, fick inte med någon fjärr så det får väl bli att beställa det om jag känner behov av det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.