AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.079

"svetsdiffa" viscon på 325ix? går det?

Har en 325ix -88, som viscodiffen för drivningen mellan fram och bakaxel verkar vara slut på, släpper man kopplingen försiktigt spinner d bara bak, den beter sig som en bakhjulsdriven bil när man sladdar å så, ibland kan man kanske känna lite lite 4wd känsla, men d är det lilla.. lyfter man upp bilen och snurrar ett bakhjul så snurrar ett framhjul oxå..
har läst lite här på forumet och att viscodiffen är slut verkar ju inte vara ovanligt..

nu till frågan, har hittat mycket info om att byta viscon eller hela fördelningslådan..
ingen som har provat att svetsdiffa drivningen mellan fram + bakaxel istället för att byta viscon? går det?

jag har bara tänkt att ha den som vinterbil, bor i hälsingland, så det är snö på d flesta vägar jag åker på..
tacksam för alla idéer, tråkigt att sladda runt med i stortsett bara rwd nu när d är vinter..

är det någon som har bilder på någon isärplockad fördelningslåda vore d snällt att maila dom till:
matte_123456789@hotmail.com
Kr
30
Krakis
325ix -87
här har du en sprängskiss på fördelnings lådan iaf.
Länk
\\david
okej, tackar!
ingen som har nån aning om d går/håller att svetsdiffa?
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Man har en diff där för att fram och bakaxel går olika långt när man svänger liksom höger och vänster hjul, så jag tror inte att det är så vidare bra och lämpligt att svetsa diffen på en gatbil.
Den blir nog tråkig att köra och det sliter nog en väldigt massa på övriga delar utav drivlinan.

Vänligen-
Stefan
Kr
30
Krakis
325ix -87
Bästkusten.

Ur min synpunkt skulle de inte vara några problem att köra med en helt låst diff i fördelningslådan. för du har en öppen diff fram som fördelar mellan framhjulen och en halft öppen bak som inte gnäller allt för mycket den häller. De är bara om påfrästningen på lådan gillar de?
177
Bästkusten
328iA Cab -98
Krakis.

Fram o bakdiffarna har inte med det att göra, för en fram o bakaxel går väldigt olika långt i en skarp sväng så då blir belastningen VÄLDIGT stor på HELA drivlinan om mellandiffen har en ESAB-diff och bilen är inte trafiksäker eftersom däcken vill släppa i svängarna men det kan vara roligt om man har en bil och leker med på is.
Fram och bakdiffarna och samtliga drivknutar kommer att ta slut väldigt fort!

Men nu e det upp till E30 Matte att göra som han vill och tycker e lämpligt, men jag hade lagat diffen för det blir billigare på både kort och lång sikt.

Lycka till och Gött Nytt År!

Vänligen-
Stefan
okej, tåls alltså att fundera på.. har ju bara tänk att köra på snöiga vägar mest, men kanske blir lite drygt om d vill släppa å så.. sen om d inte håller blir ju inte d så kul heller..
ingen som har en fördelningslåda liggandes?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.