|
|
|
|---|---|
|
bytte expansionskärl igår och fyllde på glykol tills den röda stickan var vid locket (kall motor) och nu har jag ingen värme i bilen, blåser bara kallt. var osäker på hur påfyllning och avluftning skulle skötas så det kan ha blivit någon miss där. är det någon som har någon vettig teori? vore guld värt, är -15 här uppe vars jag bor nu :$ | |
|
Starta motorn och fyll på kylarvätska med motorn igång, det är viktigt! Håll den på varv så den drar runt vätskan och fyll upp tills du ser en returstråle komma från sidan, ca 1 cm under kylarlockets öppning. Värmen bör komma. Skulle du ändå inte få det är det troligen värmeventilerna som trasslar. Det är ett lite "paket" som sitter på torpedväggen på förarsidan, med en cirkulationspump och två ventiler som ska öppna så varmt vatten kommer in till kupévärmen. Vanligt att ventilerna kärvar eller att cirkulationspumpen stannat. |
|
| så jag ska inte fokusera så mycket på den röda stickan m.a.o? den visar väl i och för sig ingen nivå för varm motor?! | |
|
Tjena jag hade litet hål längst upp på kylaren köpte nytt kostnad ca 3000kr nu finkar den som den ska. lätt att byta kylare på en 750ia. |
|
|
Lasse-SL500, hur ser man att ventilerna kärvar eller att cirkulationspumpen stannat? Är det bara att byta eller kan man åtgärda det? |
|
|
Om du tar ut bilen och gasar ordentligt kommer det värme då? Isf har du fel på cirkulationspumpen. Så var det på min iaf. Annars får du ta loss värmeventilpaketet och göra rent ventilerna och prova köra igång pumpen med extern strömkälla. |
|
Tanner |
skulle nog gissa på luft i systemet, min va också så och det visade sig vara att glykolen va för lite i motorn o det hade bildats is och täppt vissa kanaler, ja köpte 7 liter glykol i biltema och tömde hela systemet, fyllde på tills det va fullt sen starta motorn o lät vattnet cirkulera me öppen kylar lock o varvade några gånger emellan sen la på locket igen och tog en sväng tills termostaten öppna (nedre slangen blir varm). Därefter motorn på tomgång öppnar jag avluftnings nippeln och luftar, öppna ej skruven helt utan bara så att luften går ut och det kommer klar vatten ut, du får lufta den ett par gånger tills all luft går ut, men glöm inte fylla på vattnet BARA då motorn är kall. jag hade inte heller varm luft i bilen men efter detta kommer det varm och go luft in i kupen;) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.