AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.257

finns det någon markering för kylarvätskenivån?

he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
ska byta ut expansionskärlet då det förra sprack pga övertryck, då undrar jag hur mycket jag ska fylla, finns det någon markering? och hur avluftar jag, är det självavluftning?

det är en bmw 740ia -95 (e38)

tacksam för svar
Th
593
Theobald
750ial -88
Har också klurat på den frågan angående min 750-88, alltså hur vet man att
man har tillräckligt med vätska i kylarsystemet?

Alla bilar avluftas per automatik. Men har man bytt glykol i systemet och
dragit på sig större luftfickor i kanalerna, då kan man få "jockla" lite för att
bli av med luften, t.ex att parkera bilen i en brant backe för att få bubblan att röra på sig etc...
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
På E38 finns det en flottör, bara att fylla på tills den flyter upp.

Mer om luftning: Länk
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
har fyllt på, stickan är till och med cirka 3 cm över lockets nivå när jag öppnar, och den grova kylarslangen är hur mjuk som helst, brukar den inte vara rätt hård? tempmätarn visar normalt, problemet nu är att det är skitkass värme inne i bilen. vet inte hur mycket jag törs fylla på, vill inte att expansionskärlet ska explodera igen ;[
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

På E38, i alla fall på min -99 740iL så ska man skruva ur den lilla svarta pluggen nära locket på expansionskärlet, vilket då gör att det är fri passage i den lilla slangen som går på kylarens ovansida.

Sen ska man fylla på vatten väldigt sakta, gärna med framhjulen högre än bakhjulen, eller låta det stå och jämna ut nivåerna över natten. Och sen korrigera nivån så det kommer vatten ur det lilla hålet i sidan under locket till expansionskärlet. Enkelt förklarat efter minnen från min egen luftning, så kolla helst upp det noga med BMW så det inte blir fel.

Att bara fylla på i godan ro och kika på flottören är ett ganska säkert sätt att få luftfickor i topparna vilket kan ge taskig värme i kupén eller i värsta fall spruckna toppar p g a punktkokning.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Avluftningsslangen är väl inte täppt? Länk del nr:6
Kan inte riktigt förstå varför exantionskärlet skulle spricka annars pga övertryck?
Skruv nr:3 ska lossas när du har fyllt på kylvätska. Låt den sedan stå öppen i en timme eller mer och efterfyll sedan med kylvätska.
Skruva ihopa allt och kör bilen riktigt varm tills termostaten öppnar, du känner när den har öppnat genom att könna på slangen att den har blivit varm.
Full värme i bilen och gasa upp bilen rejält i varv ett par gånger.
Låt bilen kallna och lufta och fyll på igen.

Så kan man få hålla på ett par gånger tills den är avluftad.

Annars har du nog problem med värmeventilerna eller så står termostaten öppen hela tiden. Om du har svårt att få upp motortemperaturen är det antagligen termostaten.

Lycka till
he
150
hesper0s
520i -88
740ia -95
har nu pallat upp framändan och haft bilen på tomgång samtidigt som jag har fyllt på glykol, flottören är uppe vid max. (visserligen så är ju motorn varm) och den horisontella strålen som ska synas nere i hålet visas endast när man håller lite varv (kring 1000rpm) när vet jag att det verkligen är rätt nivå?
Så här har jag fått lära mig att göra för fylla på av en BMW-verkstad: håll den på varv, 2000 - 3000 och fyll upp tills du ser returstrålen. Skruva sen på locket. Enligt dom är BMWs vattenpump så kraftigt dimensionerad så att luft drivs ur systemet om du gör så. Det har alltid fungerat för mig.

Som ajhp kan jag inte heller förstå varför expansionskärlet skulle spricka? Normalt sett skulle bara överflödig vätska rinna ut, kanske har du något igensatt?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Det är helt normalt att kärlet kan spricka av ålder, därför att materialet blir sprödare med åldern samt att det hela tiden får utstå belastning och därmed rör sig av expansionen när kylvätskan når arbetstemp och sen återgår när man stänger av bilen och trycket sjunker. Betänk att när motorn är kall så kan det vara ett visst undertryck i systemet, sen när motorn når arbetstemp så råder säkert över 1 bar i systemet. Detta regleras av själva kylarlocket som har en dubbelverkade, eller dubbla ventiler, som släpper ut tryck över ett visst tryck t ex 1,5 bar, och sen släpper in luft under ett visst undertryck säg -0,2 bar.

Att kärlet kan spricka beror alltså på rena ålderskrämpor och är inget konstigt alls, om är tråkigt när det sker.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.