|
|
|
|---|---|
|
Hej Lämnade in bilen(Bmw 523-99) på BMW i Sätra pga att bilen inte ville starta, det klickade bara när man vred om nyckel. Dom gick igenom allt och sa att det var ok förutom att batteriet var trasigt. (6 månader gammalt). Fixat ett nytt, tjejen kom hem med bilen och jag möte henne i dörren, tog nyckel skulle starta, men bara klickade. Dorg till macken och provade batteriet,TRASIGT igen sa dom. Då va batteriet en månad gammalt. Har nu förbrukat 3 st batterier, börjar bli tråkigt. Kan det på något sätt bli överström så att det går sönder? | |
|
Har haft 2 kortisar i min förra,bägge när det var riktigt kallt ute. Första med gammalt batteri och den andra 2mån efter den 2åriga garantin gått ut. Så det kan hända men du har väl garanti? Som parates kan jag nämna att originalbatteriet i min senaste bytte jag jan-07 då det inte ville vara med längre,det var stämplat 11-94 så det finns de batterier som håller med. Henrik |
|
|
Min far har en Volvo 940 -96 med orginalbatteri än (13 år). Otur med så mycket trubbel, men garantin borde gälla. |
|
| Jo garanti finns, men det känns tråkigt att stå någonstans och inte bilen startar. Något borde vara knas när batteriet går sönder helatiden. 3 st har gått sönder på mindre än ett år. Alla tre är kollade med en maskin som kollar status på det. Finns ingen tendens på att det är dåligt, men helt plötsligt klickar det bara. Känns som något gör att det går sönder. | |
|
kolla med voltmeter över batteripolerna (polerna - dvs blyet på batteriet, inte kabelskona) när motorn går på tomgång och när du gasar - går spänningen över 14.4 Volt mer än precis efter kallstart så är det något som inte står rätt till med laddningen och batteriet kokar sönder invändigt. Vid varmkörd motor och varit igång ett tag så bör inte batterispänningen vara speciellt mycket över 13.6 - 13.8 Volt vid rumstemperatur på batteriet, lite beroende på temperaturen då moderna generatorer har temperaturkompensering i sig för högre laddspänning vid kyla. |
|
| kollat att batteriet också är fastsatt ordentligt ? - starka vibrationer och att den hoppar runt i batterihållaren vid tuff körning kan förstöra även den bästa av batterier på kort tid | |
| Tackar för svaren skall prov det, finns det några andra saker som man bör titta efter? Som ni kanske förstår är jag en gröngörling på det här... | |
| Har nu provat med voltmätare och resultatet var 14.2 V vid +1 grad ute med kall motor, och 14.1 V med varm motor vid samma temperatur ute. Låter det som det ska. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.