|
|
|
|---|---|
|
Hej Nu skall bilen men allra största sannolikhet säljas till en köpare som kommer från Finland. Av tidsbegränsningar utesluts en tillfällig registrering vid export av fordon. Det lutar åt variant 2 där köparen får med sig det svenska regbeviset samt att han kör hem bilen med svenska skyltar. Jag behöver (har jag fått veta) få tillbaka mina skyltar samt en kopia på det nya finska regbeviset, samt beställa ett nytt svenskt regbevis för att sedan anmäla en export. Hur fungerar det med försäkring? Om han skulle råka ut för en olycka på väg hem, eftersom bilen fortfarande är försäkrad via mig? Vad har man för alternativ, något kontrakt? Tacksam för snabb hjälp. Mvh - En gång Bimmer, alltid Bimmer. | |
|
Det funkar som du skriver om du verkligen kan lita på din köpare. Normalt sett kan dock köparen inte köra hem med dina reg. skyltar, dom ska Transportstyrelsen (TP) ha. TP, behöver för avreg. reg.bevis med ikryssat export, reg. skyltar samt kopia på reg. bevis från Finland. Köparen måste i detta falllet returnera reg. bevis, reg. skyltar till dig samt alltså även en kopia på reg. bevis från Finland. Om du inte får reg. bevis el. skyltar från finnen kan du alltid beställa ett nytt reg. bevis samt nya skyltar. Det funkar så länge du är den registrerade svenska ägaren till bilen. Sedan kan du bara invänta kopia på reg. beviset från Finland och sedan skicka in allt till TP. Får du inget reg. bevis från finnen är det värsta scenariot att du får stå för den årliga avgiften (65:-/år fr.o.m. 2010) för registreringsavgiften för bilen (förutsatt att bilen är avställd och ej i trafik). När det gäller försäkringen gäller inte din för den nye ägaren, om ni skrivit ett bindande avtal. Så här skriver ex.vis. Länsförsäkringar; "312 Vem försäkringen gäller för, Försäkringen avser endast ditt eget ekonomiska intresse i din egenskap av civilrättslig ägare och huvudsaklig brukare till fordonet." Så, du kan nog vara rätt lugn om du har ett skriftligt seriöst kvitto på köpet, egentligen ett signerat och daterat kvitto, men kolla med ditt försäkringsbolag! -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
Jag sålde en bil till Åland i höstas och där gjorde vi som så att jag behöll en nyckel tills dess att köparen lämnat in skyltar och ordnat med den finska registreringen. Köparen behöver inte skicka tillbaka något till dig som säljare, allt detta ordnas av de finska myndigheterna. Då detta tar någon månad så skrapade han skattekvittot på färjan så jag kunde ställa av bilen, alla sparade kronor är bra ;) |
|
| Bara att avakta..Den blir avregad automatiskt förr eller senare..-Beställ INTE ett nytt del 2 innan köparen har regat -Då kan köparen inte rega bilen i Finland med det regbevis han fick med sig(Dom ser senast utfärdat) Kopia på att den är regad i Finland + skyltar till trp styrelsen snabbar givetvis på avregningen.. | |
|
Sålde till finland. Snubben skrapade skattekvitto vid gränsen, jag ställde av bilen direkt, fick skyltar skickade till mig. jag skickade till vv. bilen sedan avregistrerad. Jag bockade i export på regbeviset och skrev under innan han åkte. Smidigt som tusan tog 1 månad med allt. FLAYEN |
|
|
Tack för svaren Har dock gjort en miss, verkar det som. När jag pratade med TP så sade kvinnan att jag kunde beställa ett nytt reg.bevis direkt, som jag skulle returnera till TP efter att fått skyltar och kopia på finska reg.beviet. Nu vet inte om jag hinner få hem detta, om han nu måste ha med sig det sist utfärdade reg.beviset från TP. Enligt kvinnan, återigen, så kunde jag göra en beställning nu direkt och skicka med det gamla reg.beviset med finnen. Mvh - En gång Bimmer, alltid Bimmer. |
|
|
Sålde en bil för drygt en månad sedan till Finland och gjorde som jag beskrev och som damen du beskriver på TP sade. Allt fungerade klockrent. Enligt min finske köpare så vill dom även ha del 2 för registreringen i Finland. Jag beställde del 2 medans köparen var i Sverige. Jag fick del 2 innan den regades i Finland. Inga problem. Så, huruvida Finska myndigheten måste ha det senaste utfärdade vill jag låta vara osagt. Den nye finske ägaren returnerade kopia på reg. beviset från Finland via mail. Sedan skickade jag in mitt nya del 2 med ikryssad export, finska reg. beviset och nr. skyltarna. Min bil hämtades på trailer så han behövde inte nummerskyltarna. -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
Hej! Jag är en "finne" (finlandssvensk) som har importerat snart kring 10 bilar från Sverige. Då jag hämtar en bil gör jag helst så att jag åker med de svenska skyltarna på till färjan eller gränsen (alt att vi möts i hamnen, säljaren kör mig till hamnen och han kan ta skyltarna och skicka in dom till TS) Jag behöver bägge blå samt gula delen av regbevisen annars blir bilen underkänd i finska bilprovningen men ifall jag inte får bägge delarna så kan finska bilprovningen kolla upp att allt är ok och den då några dagar senare blir godkänd. Som sagt så meddelar finska myndigheter allt till svenska myndigheterna och allt blir klart då. Detta kan dock ta upp till 4 månader innan säljaren får meddelande att bilen har blivit avregistrerad. Så att påskynda detta är då att skicka in det som TS begär: skyltar, kopia av finska handlingar samt den gula delen, men detta behövs egentligen inte göras. Lycka till! Mvh Urban |
|
|
Hej igen! Nu är bilen såld. Killen körde hem med svenska skyltarna. Enligt killens far (som handlat en del bilar i sverige) skall det räcka för min del om jag får en kopia från tullen i finland för att göra en avregistrering här. Naturligtvis tillsammans med skyltarna och det "nya" svenska reg.beviset (som jag för övrigt inte fått ännu, beställdes för 8 dagar sen). Någon som vet om detta räcker? |
|
|
Det ska vara ok, se variant 2 nedan; Länk Du ska kryssa i export på nya reg. beviset samt signera innan du skickar in det tillsammans med skyltarna och tullhandlingen. |
|
|
Hej! Som sagt du ska inte behöva göra något, allt sköter sig själv om de tullar in den i Finland. Det är bara om du vill påskynda det lite som du kan skicka in skyltarna, kopia från finska tullen samt gula reg.beviset. Annars kan det ta upp till 3-4 månader innan du får besked från TS. Mvh Urban |
|
|
Tack för snabba svar. Givetvis kan man låta allt sköta sig "självt" men vill gärna påskynda allt. Tack ännu en gång. - En gång Bimmer, alltid Bimmer. |
|
|
Tja Nu har jag precis pratat med köparen och han har kommit "hem". Skall jag ställa av bilen med detsamma för att slippa betala skatt/förs? Tullen var tydligen stängd men han skulle åka tillbaka imorgon för att "förtulla" bilen. Jag skulle sedan få en kopia på detta papper ihop med skyltarna någon gång nästa vecka. - En gång Bimmer, alltid Bimmer. |
|
|
Ja det är väl lika bra att ställa av den. 525TDS:n jag kör nu hämtade jag 13:e november och den står fortfarande avställd trots att förra ägaren skickade in skyltarna, men han skickade inte in någon kopia på att jag har tullat in den här i Finland. Har dock inte fått något skattebeslut ännu från tullen här så kanske det TS väntar på då. Hämtade även en Saab 17:de oktober och den blev avregistrerad 2009-11-30. |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Hej på er. Hur gör man detta så man slipper ha något ansvar alls efter affären ? Dvs slippa på p-böter från annat land, etc.. Jag vill bara sälja bilen, och får $$ sedan vad man gör med den kvittar. Men den ska tydligen till Finland. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.