AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
14.247

Montera slutsteg & subwoofer i ny E91

Mr
32
Mr_Rotor
Z4 3.0i -03
Hej!
Jag är nybliven BMW-ägare sedan 2 veckor och håller just nu på att köra in min 320d Touring (helnöjd)! Det finns en hel del godis man blir sugen på att köpa till bilen, men innan våren och jakten på sommarfälgar startar har jag tittat lite på att komplettera HIFI högtalarsystemet med en liten, tajt och kvalitativ subwoofer.

Lite efterforskningar gjorde att jag fastnade för denna setup:
Rockford Punch P3L-S12 Länk
Rockford Fosgate P300-1 Länk

Vad säger ni som har erfarenhet av BMW och slutstegsinstallation på en orginalstereo? Är det några större problem att hitta rätt kablar för högnivå --> lågnivå-konvertern och vart tar man lämpligast remote-signalen?

Alternativet skulle att vara lämna in bilen för montering... men ärligt talat sparar jag helst 1500 spänn och gör det själv, så därför ber jag er om lite tips och eventuellt bilder på era installationer. :)

Mvh
Danne

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hej!

De produkterna blir nog bra,

Du har Hifi 676? Ta högnivå direkt på det lilla slutsteget på vä sida bakom sidoklädseln i bagageutrymmet. Det steget har bara två kanaler ut, och båda är basregister, så det enda du behöver göra är att lista ut vilket som inte är ström, jord osv. Koppla in dig parallellt och messa inte upp originalkabalget mer än absolut nödvändigt.
Var ta remote har jag inte i huvudet, men sök, vet att det varit uppe förrut.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Finns en smidigare/enklare lösning!

Jag har en sådan här i skuffen:
Länk

Enkelt och smidigt - bara söka upp högnivå (t ex någon av de bakre högtalarna och sedan dra fram ström - glöm inte avsäkra nära batteriet!)

För att göra det lätt att ta ur lådan fäste jag ett cigarettändaruttag i sidklädseln där jag lät högnivån gå i plus och minus, samt ett "Speakon-uttag" Länk för strömen (fyra ledare blev två plus och två jord). Motsvarande kontakter på två kabelpar gör det lätt att koppla ur allt om man behöver lasta mycket.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag rättar mig själv!

Givetvis var det tvärtom på uttagen!

Högnivån i Speakonkontakten och strömen i cig-uttaget.

Cig-uttaget var för övrigt BMW-originaldel, som sitter i kombibilar och X-serien mm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Det Johan skriver stämmer bra för bla E46, men för Dannes del är det inte rek att ta signal från bakhögtalarna pga att dessa (troligen) är beskurna frekvensmässigt i E9X.
OM man inte vill in och pilla vid OEM-steget kan man ta högnivå fram basarna under stolarna, men då ska dessa monteras loss först, vilket är mer job.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
*jobb*
Visa användare
8
bmwkalle ludvika
530d Xdrive F11 - 15
Hittade en bra sida på www.e90post.com , hjälpte mig iallafall.

Länk

BMWKALLE
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag bytte originalelementen plus satte in skrikor fram och fräste in en 10"-bas tillsammans med ett slutsteg under luckan i skuffen. Betalade någonstans runt 7 för det inklusive jobb, DLS Partille. De gjorde även en styvare lucka, klädd och klar, så original har jag kvar om jag inte vill skicka med grejerna om jag säljer. Kanonljud och tar ingen plats, går att lasta rätt över och installationen syns inte.

Edit: såg efteråt att det var en gammal tråd, men det får ligga kvar :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.