AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.328

Automatlåda rycker E91 -06

wi
12
wingmanslider
320i Touring -06
Livrädd!

Under min färd hem från jobbet idag stog jag i Drive In kön och väntade på hamburgare. Jag stog i driveläget med foten på bromsen och helt plötsligt började motorvarvet rycka. Samma sak i både park- och neutralläget. Varvet hoppar liksom brumbrumbrumbrum i ganska samma takt som man läser det. Hela vägen hem ryckte det hela tiden vid acceleration, samt att växlarna hoppar i mer än att de "glider i" som de gjorde innan detta uppstod. Den betedde sig detsamma i drive, som i drivesport som i manuellt läge. Något bättre blev det på lite högre varv, ca 2500 rpm upp till 3500 rpm, högre vågade jag inte varva.

Bilen är en 320i E91 -06 med sexstegad automat och 9800 mil. Jag har bara ägt den sedan september i år.

Vad tror ni?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Slå Erik på Hackefors Bil en signal så kanske de kan felkodsavläsa bilen?
Mvh
Asken
wi
12
wingmanslider
320i Touring -06
Precis vad jag tänkte det, dock skall tilläggas att jag nu också läst instruktionsboken och kan konstatera att det inte lådan som bråkar, då varningslampan som tändes på instrumentpanelen visar på "reducerad motoreffekt" motsvarande "check engine" på Saab om ni känner till... Jag blev genast lugnare då detta förhoppningsvis är något litet fel då bilen ska servas inom 200 mil. Erik får det bli imorn för avläsning!
wi
12
wingmanslider
320i Touring -06
LÖST! Det var tändspolen på cylinder 4. Samt hade tändstiftet bränts, nu går bilen kanon igen. 1520 riksdaler, och det byttes på plats under en knapp timme, rekommenderar Hackefors Bil!
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Nu vet inte jag vad BMW tar för en tändspole och hur krånglig den är att byta, men Mekonomen, som är dyra, tar 319:- för spolen. Vad har du då betalt för, säg 25-30 min (?) jobb? Runt 1000-lappen...

MVH Christofer
Roffa1
Förmodligen, så ingår det väl sex styck nya tändstift i priset. Inkl demontering/montering.
wi
12
wingmanslider
320i Touring -06
Såg priset på Mekonomen såhär i efterhand och visst, en tuss för jobbet jämfört, men i denna väderlek i julhelg fick det vara värt det... 1295:- kostade spolen ink montering. Dock fick jag pris på 10 000 mila service och denna skulle kosta kring 3800:- vilken var en positiv överaskning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.