AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.033

Värmeproblem - 323i E36 -96

Sida 1 av 2
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Hej!

Har ett problem med min BMW 323iC -96

Igårväll körde jag bilen som vanligt, stängde av och allt var bra.

I natten mot idag var det väldigt kallt, närmare -27 grader och kylan höll i sig hela dagen.
Dessvärre var jag tvungen att starta bilen utan motorvärmare för att åka och göra lite ärenden. Lät bilen stå på tomgång c:a 10 minuter innan jag började köra.

Märkte efter ett tag att det inte blev speciellt varmt i kupén, trots att displayen stod på 32 grader. Skall precis parkera bilen så kommer det plötsligt kyla från fläktutblåsen.
Varvar jag upp bilen, eller kör som vanligt så kommer det lite värme, men absolut inte så mycket som det borde.

Bilen hade tagit c:a en halvliter vatten, så jag fyllde på med glykol utan att det blev varmare i kupén. Ser även att efter att bilen stått 3 timmar så har den även tagit vatten igen.

Temperaturen i motorn ligger stabilt och den har aldrig kokat eller blivit varm. Klämmer jag på den nedre kylarslangen känner jag att den är kall.
Finns inge i vatten i oljan heller.

Vad kan det vara som orsakar detta värmeproblem?

Mycket tacksam för tips!

Mvh Mattias
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
låter som sprucken topp då det drar vatten som du säger, är du säker på att glykol inte läcker nånstans?
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Låter som läckage någonstans: expansionskärl? vid vattenpump? termostathus?

Sen har det nog kommit in luft. Då kan det bli så att värmen inne i bilen är dålig på tomgång men blir bättre då man varvar upp den. Du får alltså söka läckor och lufta din bil. Sök på forumet så ser du. Finns även mekartips här på autopower.

Svekke
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Tackar för svaren.

Har felsökt lite under dagen.

Monterat bort vattenpumpen, den såg helt ok ut, förmodligen bytt av tidigare ägare. Tömt bilen på kylarvatten/glykol och fyllt på nytt igen.

Fick tips om att "kranarna" till värmepaketet kunde vara det som ställde till det, kan det stämma?

En till sak jag märkt är att ändrar jag från 32 grader till 16 grader blir det i princip ingen skillnad alls. Håller man lite varv på motorn så blir det "halvvarmt" oavsett vad displayen visar.

Fler tips emottages varmt!
ha
395
haknil
330 Xi 02
läs tråden som "lampan" har skrivit

HN
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Finns det någon direktlänk till tråden?

Sökfunktionen på detta forum är inte den bästa tyvärr.
Lt
40
Lth
BMW 330i Touring M-sport 2004
hej! jag har en bmw 323 -96 och jag har EXAKT samma problem ,förutom att jag inte behöver fylla på vatten/glykol. jag har bytt termostat, kollat så att vattenpumpen är hel och jag har luftat noga, men ändå får jag BARA värme när jag varvar ur bilen. en annan ägare här på autopower hade samma problem. han luftade ordentligt, MEN han hade bilen i brant lutning. jag provade göra samma sak men lyckades inte.

Arson, ditt problem kanske löser sig på hans sätt. värt prova;)

Jag har en fråga. Ska man ha bilen varm eller kall när man luftar? borde vara lättare att få ur all luft när bilen är varm, men det är inte så frestande att öppna luftskruven när bilen är varm direkt.

Mvh
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Mjo, har testat att lufta bilen också.

Den har dock slutat att dra glykol/vatten, även om värmeproblemet kvarstår :/
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
har samma "symtom" på min bmw. å den läcker ut vatten i termostathuset och kylaren på 100 olika ställen.
de är inte mycket. ca 1L på 3-4oo mil.. man ser de på den "ärgade" ytan som blir.

kan de vara mitt problem? eller är de enbart luft i systemet igen och de sugs in luft där de läcker ut? toppen/vattenpump är 100% ok.

BMW ownz
Lt
40
Lth
okej. jag ska lämna in min till en mekaniker som ska för det första försöka suga ur allt luft med vakuumsug. om det inte hjälper, så ska han prova spola rent värmeelementet med vanlig vatten slang. det händer ibland att det bli igentäppt sa han.
Sista saken är att montera dit en extra cirkulationspump. eftersom jag bara får varmluft på höga varv dvs. när vattnet cirkulerar snabbare/hårdare.

Till Frrla: du sa att det läcker vid termostathuset....börja med att tappa ur vattnet ur kylaren. det brukar finnas en blå "plastskruv" som man skruvar ur en bit(INTE HELT) tills det rinner ut vatten. den sitter längst ner under exp.kärlet(iaf på min 323 -96)
om du har tålamod och smidiga verktyg så kan du skruva bort termostathuset utan att ta bort fläkten och fläktkåpan. (smidigast att ta bort)
Iaf... när termostathuset är borta så finns det en orange packning i termostathuset. den kan vara dålig. Se
Länk
Lt
40
Lth
Till Frrla: Ett tips är att byta packning så fort du demonterat nånting. även om packningen ser hel ut så kan det vara dålig och ge läckage.

Lycka till!
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Lth: så du menar att den lilla läckan vid termostathuset ställer till det?

BMW ownz
Lt
40
Lth
nej kanske inte värmefelet men läckaget handlar nog om packningarna vid termostathuset iaf;)

Mvh
Visa användare
586
wdac
325i -05
termostaten kan ju vara paj också då blir de kallt i kupén.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Tror inte på termostat då det inte är några problem med motorvärmen i bilen enligt trådskaparen.
Om den hade termostaten hade stått vidöppen hade inte motrn blivit varm i den kylan vi har nu. Hade den vart stängd hela tiden hade motorn kokat.

Testa det vanliga. dvs. lufta ur systemet ordentligt. Hjälper inte det, kolla värmeventilerna.
Lt
40
Lth
Nu går min temp upp helt plötsligt:S? vad är det för fel då? jag har ju bytt termostat så den äre inte. nån som har tips?
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Vilken värme är det somgår upp?? Kupevärmen eller motorvärmen?
Lt
40
Lth
det är motortempen som går upp på röda. jag har luftat på så sätt att:

1. Tar bort luftskruven och exp.kärlslocket, fyller på vatten/grykol tills det BARA rinner ut vatten ur luftventilen.

2. skruvar dit ENDAST luftskruven. startar motorn. låter motortempen gå upp normalt.
sen varvar jag lite till 1500-3000rpm då stiger o sjunker vattennivån i exp.kärlet. jag låter bilen stå så tills den NEDRE kylarslangen blir varm, för då vet jag att termostaten har öppnat sig. låter bilen gå en 5-10min till.

3. när bilen blivit ordentligt varmkörd så verkade det som om det kom väldigt stora luftfickor som inte ville ta slut:S och det svämmar ju över vatten oxå eftersom det reglerar upp och ner.

4. jag slår av bilen och det fortsätter "bubbla kraftiga luftfickor" en liten stund.
Men sen helt plötsligt när det slutat "bubbla" så sjunker vattnet ända till botten i exp.kärlet:S? jag fyller på och startar bilen o det kommer samma"luftfickor" igen.

5.Sen slår jag av bilen, och det blir samma sak igen, alltså det kommer "luft" och nivån sjunker kraftigt och jag fyller på vatten/glykol igen.

Såhär går det till och det verkar itne ta slut på luft. jag stängde av bilen o gjorde sakerna om och om igen, iaf 3-5ggr.
Gör jag fel? jag fick det här tipset av Autovation i Gävle.

Mvh
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
Lth: jag känner igen mig i det du skriver. tyvärr var fallet för mig att jag hade fått en minimal spricka i topp-packningen så den hiva avgaser i kylarvattnet.

BMW ownz
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Håller med dig Frrla. Det luktar avgas i expantionskärlet?

Om det då är topp-packningen så kommer aldrig att få bra värme in i kupen eftersom värmesystemet behöver verkligen vara luftfritt där. För att få det riktigt urluftat så måste du varva upp motorn bra mycket mer än 3000varv vid avluftningsproccesen. Du ska snarare upp i mot 6000varv ett par gånger.
Men det går ju inte längre, ju mer du gasar desto mer avgaser kommer in i kylsystemet och vidare till kupens värmeelement.
Bu
7
Buddy Love
BMW 328 iA coupe -95
Jag har samma problem på min 328 iA coupe. Får in varmluft bara när jag varvar ur motorn. ibland kommer de inge varmluft alls o då går motortemperaturen upp mot röda.

Jag har bytte vattenpump, termostat, värmeventil o problemet kvarstår. Bilen står på en verkstad just nu. De håller på att byta värmelementet så vi får se om det är problemet. är det inte de så kan jag säga att bmw bilar är **** på vintern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.