|
|
|
|---|---|
|
Någon som har en smart lösning på hur man sätter fast gummimattorna? Åkte tidigare VAG och där har man lås till gummimattorna som gör att de sitter som berg. BMW har dock ngn slags kardborre som i mitt tycke suger! Mattan lossnar för minsta lilla, trots att bilen bara är 1 år gammal. | |
|
Byt fästplattan (skruvas i golvmattan), mina sitter som berget..... ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
| Menar du att det kan vara så illa att de är slut efter 1 år..?! Tragiskt i så fall... | |
|
Låter ju märkligt, men som sagt de går att byta och de jag har haft har suttit bra..... ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Att byta till dom större fästplattorna, har inte hjälpt Mig ! Ligger bättre men rör sig fortfarande ! Bättre på Saab, två piggar ! Eventuellt kan man rugga upp kardborren på mattan, med stålborste ! |
|
| Nåhot BMW börjat snåla in på? På äldre generationer (t.ex. E30, E34, E39) finns speciella hål i golvet i vilka du fäster mattorna med fästpiggar. | |
Roffa1 |
Vill minnas att själva fästet var plastgängat ned i kupe'mattan. Sedan var det hål i både gummi & textil mattorna, och avslutningsvis så vek man över en plastögla som låste fast mattan. |
| jag har hålen och piggarna på min 320 -03:a, sitter super bra | |
|
Löste problemet med att lägga så kallat halkskydd för inomhus mattor i bilen. Hjälpte :) Länk |
|
|
Om bilen släpper fästet för mattorna, besök din ÅF och begär nya på nybilsgarantin, den täcker 24 månader från fabriksny levererans, be verkstaden göra en garantiförfrågan till BMW Sverige AB om de krånglar. Mvh Asken |
|
|
Smart tips Nike81 ang halkskydd... Ska först försöka reklamera mattorna till ÅF och om de nya inte sitter bättre, så tar jag en sväng till IKEA... Trots allt är detta en piss i missisippi på en annars underbar kärra! |
|
|
Klagade på detta hos BMW när jag hade problem på 325:an, jag fick nya större fästen det hjälpte inte mycket. |
|
|
Trist... har dock det på känna jag med, att jag lär få åka till "Ingvar" Varför har inte BMW som VAG, kvar sina riktiga lås?? De funkar ju klockrent! |
|
|
Går det kanske att modifiera nyare mattor att passa de äldre typen av fastsättnings"skruvar"? Dom skruvarna går att köpa löst hos ÅF. Det borde funka om man borrar lite grann. Mvh Asken |
|
| Borra hål i golvet på en ny bil? Skojar du eller? | |
Roffa1 |
Chris87: Det var just därför jag köpte en orörd bil;-) |
|
Ja, funkar det inte med halkskydd och nya mattor, så tänker jag nog köpa de lås som VAG har till A4 m.fl. De skruvas fast i mattan precis som på BMW och sen offrar jag de gamla mattorna och tar hål i de för att montera brickan i mattan. Man får vara glad dock över att 3-serien i princip är felfri jämf med t.ex. A4... Många som har problem med den har jag märkt. |
|
| Det här är gammal tråd men bättre att jag postar här min fråga. Har just köpt BMW och där sitter det den här fästplattan på förar- och passagerarsidan under mattorna. Är det tänkt att man inte ska ta ut mattorna från bilen eller går det bra att ta de ut och tvätta ute utan att fästplattan försämras? | |
|
Fästplattan är väl karborre? Så om inte BMW har köpt in världens sämsta karborre så bör du kunna ta ut dom många gånger innan du märker någt slitage. Men läser man denna tråd verkar ju dålig karborre vara precis det man använt. =) För i vanliga fall räcker ju en rätt liten bit för att sitta som tusan. På min e91 sitter dom som tusan iaf. |
|
|
Om det skulle bli slitet kardborre(Velcro) kan man köpa det på standardrulle för olika ändamål. Inte specifikt BMW, utan generell produkt. Om inte självhäftande räcker på Velcrot, kan man köra dubbelhäftande sk mattejp som är dunderstark. Alltså fästa Velcrot med mattejp. Musikaffärer har Velcro för pedalbord, som funkar prima för typ mattor i bilen. Typ några meter eller på rulle. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.