|
|
|
|---|---|
|
hej! ska eventuellt inhandla ett par fina 17 vinterdäck imorgon! jag själv sitter på en 530 e39a 02a, däcken har suttit på en x3a! passar dem rakt på eller måste jag ha någon slags spacer eller något?såfall var får jag tag på dem och vad kostar dem?? tacksam för toksnabbt svar!!! mvh | |
|
Det är nog inte utan att det kan bli lite krångel om jag läser listorna rätt. ET:: E39: c:a 20 E83: c:a 46 Navhål:: E39: 74,1 E83: 72,5 Mvh Patrik ___ B M W |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
E39 är ensam i BMW familjen om att ha 74.1 i Centrumhål /5X120 ET 20 de flesta andra har 72,5 vilket gör att de inte passar på E39, Vad X3 har vet jag ej på rak arm 3 serien har runt ET 42 och för litet centrumhål. Kan funka med spacers men ingen bra lösning när E39 är hyperkänslig för ocentrerade och orunda hjul. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Sedan blir väl rullomkretsen galen, X3 däcken är för stora. ______ |
|
|
okey tack för dessa snabba svar! sen nästa fråga då!har sökt lite på forumet men inte fått ett riktigt svar på min fråga! passar 15" hjul på en bm 530 e39a 2002a?? och jag vill ha 100% besked, ingen som tror sig veta. finns väldigt många ute på marknaden som är 15" ! tacksam igen för svar, hög tid att skaffa vintedäck nu tycker fabror blå =) |
|
| Näpp minst 16 tum på en 530,större bromsar än 520 och 525. | |
|
Nej! Du måste ha minst 16". Här är en uppsättning med original fälgar, lite slitna däck men hyfsat pris för fälgarna. Länk |
|
|
Beror det ju på hur viktigt man tycker det är då. Men tycker helt klart du ska satsa på ett par 17" i stället. 16" gör sig inte alls rätt på e39. Kör själv med 16" nu och tycker bara det ser för taskigt ut alltså. Sen gör ju fälgtypen sitt också men.. |
|
|
Då skall du se hur det ser ut med 15" Cromodora på vintern :) Men jag sparar sköna tusingar på vinterdäck! Som tidigare sagts är 16" minsta dim. på 530 och uppåt. |
|
|
tack för alla svar! en sista fråga nu då! 225/55x17 , har hittat lösa däck med denna dimision. ska väl inte vara några problem att slänge på orginal 17" m-fälgar på en e39a 02a? 530! eller? |
|
| 225/55 17 är för stort...Kan dock gå på med ett STORT nödrop men absolut inget jag skulle chansa på... | |
|
225/55-17 är alldeles på tok för stort. Ska du ha 17" så är det 235/45-17 som gäller för din del. Ta inte illa upp, men varför envisas det med att montera felaktiga däckdimensioner? Skaffa rätt däckdimension direkt. |
|
|
har idag 225/45, är de såååå stor skillnad på 35 istället så dem inte passar? köper kompletta nya hjul på blocket,,så man får ta det som erbjuds! därav anledningen =) |
|
|
Som hasso säger, finns e39an i en egen klass med sina 74,1 i nav jag leta själv länge till min 540 ,sluta med nya vinterslulor |
|
|
på fälg då :) |
|
| Är det 8 eller 8.5" på original 17"? | |
|
Har idag varit och köpt ett par fälgar och däck som suttit pä en e60 530 xi alltså fyrhjulsdriven!! Däcken är 225/50/17 och jag fick dem till ett riktigt bra pris!! Samma fråga som innan då! Passar dem rakt av på min e39. 530 eller behöver jag något för dem ska passa?? Annes får jag sälja dem och tjäna ev hacka :-) tacksam för svar!! |
|
|
Låter som att du har prickat in alla fel, trots tips ovan. Dvs för litet navhål, för stor omkrets och dessutom har väl X-seriens fälgar ett annat ET/inpressningsdjup, dvs bredare spårvidd. Däcken går möjligen att använda på andra fälgar. Mvh O. |
|
|
Fälgarna du köpt kommer aldrig att passa på din bil!! Tyvärr har du kastat bort pengar på något helt i onödan. Om det stod i annonsen att de skulle passa e39 har du blivit lurad! Följande saker felar: *Navhålet, hålet i mitten av fälgen, är 74,1 mm på E39... Alla andra BMW bilar (e60, e34 m fl.) har ett navhål som är 72,5 mm. Du kommer aldrig få dit fälgarna pga av detta. Går inte att fixa utan att totalförstöra dem heller. *e60 xi modeller har en annan inpressning (ET) än de bakhjulsdrivna varianterna. *Fel däckdimension. Visserligen en petitess i sammanhanget. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ibland undrar men varför man överhuvudtaget frågar på ett forum , när man ändå inte bryr sig det minsta om vad man får för svar utan gör totalt tvärtom ?? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Niclaza, hur går det med vinterdäcken? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.