|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med kupévärmen i min e36a. Det kommer kalluft hur man än vrider och vänder. Värt att notera är att när det snöar/ligger snö på backen så flyger det med kalluften in i kupén. Motortempen är normal och visar ingen tendens till att börja koka. Ingen jätteexpert på bilar så vore tacksam för tydliga svar så vem som helst förstår. Hört massa tips om att lufta kylsystem och kolla värmeventiler osv. men vad hjälper detta? Är det nödvändigt? Tack på förhand. | |
| Prova lufta systemet till att börja med, se till att ha kylaren som högsta punkt. Du har ingen is propp då? Kan ju vara värmepaketet också som gått också. Det snöar in för polaren också men han har inget kupefilter ;) Lycka till! | |
|
Lufta kylsystemet alltså? Men hur fungerar mekaniken? Är det inte så att varmluft kommer från motorn in i kupén? |
|
| byt termostat | |
| Ja kylsystemet. Ja så funkar det, men om inte själva cellpaketet/värmepaketet i bilen funkar så får du ingen värme. Fick själv byta det i en vinterbil. Ja som azozzo sa så kan du prova byta termostat också. | |
|
Okej, och vad består detta värmepaketet utav, och hur är det uppbyggt? Som ni ser är jag inte så haj på bilar men man försöker så gott det går :) |
|
|
Värmeelementet ser ut som en kylare men i mindre format. mvh stefan |
|
| Okej, var sitter det? Hur felsöker jag det? | |
| Som krika säger så ser de ut som en liten kylare, vet inte riktigt vart det sitter på bmw men på volvo satt den inuti bilen under intstrument brädan. Den var rätt bökig att byta men kan ju vara lättare på bmw? Du kan kolla så den inte läker, men den kan ju ha "skadade" celler ändå. | |
|
Problemet är till viss del att när man har på det varmaste läget på värmen så kommer det snö från kalluftsintaget? Så känns fel att det vore något fel på själva systemet, då det faktiskt kommer snö i ansiktet på en. Det har tidigare fungerat och en viss del värme har kommit, kanske inte så mycket som man kan förvänta sig, men ändå värme. Men nu har det spökat till sig såpass att det kommer kalluft med snö även när du väljer varmaste läget. |
|
|
Tog ur bilen från garaget idag (ca 15grader) och när jag testade värmen så funkade den, men endast i läget uppe vid rutan, och nere vid fötterna. I det tredje läget blåste den som vanligt iskall luft. Fine tänkte jag, kanske borde nöja mig med det, för det var trots allt varmt. Sen stängde vi av bilen och när vi skulle köra iväg sen igen så fungerade inte värmen alls, i något läge. Spelade ingen roll hur mycket man varvade eller hur långt vi körde. Körde drygt 5 mil men det blev inte varmt en enda gång. Tror ni det kan vara någon luftficka eller liknande? Börjar bli rätt trött på detta nu.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.