AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.000

Värdering 328-95 coupé,E36

Hej
Har mosat min bil och väntar ett förslag på ersättning från FB,frågan är vad jag ska acceptera.

Bilen är en privatimport -99,enägarbil i tyskland och importören tog hem för eget bruk och behöll bilen i 2år,jag är andra ägaren i sverige och tredje totalt.

Bilen har full historik och är BMW-servad sen den lämnade fabriken,alla fakturor finns.
Ingen rost och nybes. fredagen innan avåkningen.
Sommar och vinterdäck,vinter 75% sommar 50% på alu.
Metallic,dig.klima med ny panel bensinvärmare lucka och lite annat.

Har gått 25500 problemfria mil och slitdelar har bytts ut allteftersom det behövts,tanken var att behålla den minst 2år till om inget hänt och som andrabil när ny inhandlats så det har inte fuskats med service eller underhåll.

Tackar på förhand för hjälp med värdering.

Henrik
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, jag skulle "accepterat" allt över ca 33000 kr...

Jo...vad sedan försäkringsbolaget kan tycka är ju skrivet i pannan på dessa värderare.
Dom kanske i första läget säger 20 tusen eller nå´t åt det hållet, bara för att se hur du reagerar på det..

Men du kan ju ta "ett snittpris" ur annonserna på blocket och skicka in till bolaget..
Lite verklighetsbaserade torde nog försäkringstjänstemännen vara..

Försäkringsbolagstjänstemän är ju också människor ;)

Mvh Janne.
Re
647
Residence
M5 E39 Imolarot
M5 E39 Carbonblack
Att den är en import hjälper inte värdet uppåt ur försäkringsbolagets synpunkt gissar jag på.

hoppas på det bästa
Fick 36000,får då behålla sommarfälgen.
Import var inte en faktor som hade med priset att göra när den gått i sverige så länge annat än att importen sänkt bilpriserna generellt när jag frågade. ;)

För att bli värderad i det övre spannet mot 39´ var det för dåligt med utrustning(M-chassi,optik var tydligen värt en del)och 36´var det sista han kunde göra.
Sedan är det att ta in en oberoende värderare som kostar mig 750 om inte han värderar bilen högre än FB då dom betalar men ser ingen anledning att bråka för någon tusenlapp då värderingen känns rimlig i mina ögon och sannolikheten att en oberoende ska värdera den högre än så känns låg,skulle han sedan göra en lägre så gäller den värderingen.

Så jag kommer acceptera,motvilligt då jag värderar bruksvärdet högre men samtidigt är jag realist och inser att det är där någonstans en fin E36 står så det är bara jaga ny bil nu.

Så nu vet ni vad ni kan betala för en likvärdig bil och samtidigt få betalt för om FB blir inblandat,priser över 40´var bara att glömma om man inte hade speciella fälgar eller liknande som var i princip nya.

Ska göra ett bokslut över bilen när jag orkar efter helgerna,har alla papper på den utom soppan men den går att upskatta,finns det intresse kan jag lägga upp det här sedan,annars väl mött och en God Jul på er.

Henrik
Jag trodde inte du skulle få ut mer än max 30papp när jag läste denna tråden första gången, så att du fick ut 36papp måste du vara riktigt nöjd med.
Hej!

Äger också en 328a coupé -95
Min bil är en Italien import och har bara gått en vinter i Sverige
Billen togs in 2003 och tidigare ägare i Italien var en man på 50 +
och jag har en hel pärm med kvitton samt full servicebok och
bilen har precis slagit över till 17000 mil och det finns inte en rostfläck någonstans på hela bilen.
Vidare är den fullutrustad med allt skinn,klimatanläggning ASC osv
har fått min värderad till 51´000kr av DINA försäkringar när jag visade upp bilen på plats
men det beror ju kanske mycket på vart man bor här uppe i Sundsvall så ligger ju alla bilar i högre prisklass än tex Malmö.

// 4cyl är ingen riktig BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.