AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.756

Varför startade inte golf II med starthjälp, men med laddat batteri?

sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Höll på som fan och försökte få igång en 87a Golf II med hjälp av min E34, Golfens batteri var helt urladdat. Startkablar på och lät den stå o ladda en stund osv. Försökte dra igång den, "snö på vägen ifs" men ingen funkade. Laddade batteriet över natten och idag startade den direkt. varför funkade det inte med starktkablar, knappast massa avancerad teknik med laddningen i en gammal Golf.
ett 12-volts batteri kan inte ladda en annan 12-volts batteri utan någon manick som höjer spänning ett par tre volt till batteriet som skall laddas.

även en fulladdad batteri har bara 12.8 -12,9 volt och det behövs minst 13.4 volt för att strömmen skall börja rinna över till det tomma batteriet inom rimlig tid.

Är dessutom batteriet fryst (vilket kan ske redan vid några minusgrader om batteriet är bottenurladdad) så måste batteriet tinas innan laddning och då är det bara be om att isen inte bräckt sönder plattorna inuti - och det är inte säkert att det syns på en gång utan typiskt vid kalla kallstarter - om man kan jämföra starten i kylan före och efter händelsen.

Du skall starta bilen med startkablarna anslutna samtidigt som du startar - inte före en stund i tron att du laddar batteriet så fort startkabalarna ansluts. Laddas gör det inte förrän bilen med friska batteriet står och går med motorn igång och gärna med lätt gas. Startmotorn lånar helt enkelt ström från den friska batteriet i hjälpfordonet under start - dock har du smala/långa kablar och det är svinkallt så kan det fortfarande ge problem pga för högt spänningsfall i kablarna då dess ofta är mycket längre än startmotorns orginalkabel.

om batteriet är heltomt så kan det ta tio minuter och mer (med motorn igång i fordonet med friska batteriet) innan det tomma batteriet börja ta emot laddning via startkablarna - det börja med bara några få mA... och åter igen, batteriet får inte ha fryst.
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
självklart var min bil igång och startkablarna anslutna under startförsöken, därför det är så skumt att den inte startade. Borde ju inte spela någon roll då hur konditionen på egna batteriet är när den får ström från min bil, eller?
Och ja, hans batteri var djupurladdat, då hans generator hade pajat och han sedan kört tills den dog. Vi bytte generatorn och sedan skulle vi ha igång den.
Problemet är ofta att kontaktresistansen blir för stor i punkterna där startkablarna ansluts. Resultatet blir stort spänningsfall vid hög ström. Naturligtvis måste kabelarean (vilket xxargs påpekar) vara tillräcklig.

mvh/ Anders
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
ok, så om det inte hade varit tänder på klämman utan istället vanlig polklämma, dvs större kontakt med kablarna, så borde det funkat alltså?
Så igentligen är det ingen idé med att startkabla en bil med helt urladdat batteri, då startkablarna inte är utformade för detta helt enkelt, dvs de är igentligen bara till för när bilen har ström kvar, men inte tillräckligt för en start?
Ja då hade det sannolikt gått bra. Det kan gå med enkla klämmor också men då gäller högt tryck i kombination med stor kontaktarea.

Tänk enkla startkablars polklämmor av plåt, typiskt kommer kanske några få mm2 i kontakt med batteripolen/polskon. Små areor av järn kan inte överföra höga strömmar utan förlust. Professionella startkablar har kopparinlägg i käftarnas kontaktytor för låg resistans.

mvh/ Anders
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Felet här är troligen dålig kontakt när du satte på startkablarna. Det gäller att få fast dem ordentligt och se till att de får kontakt över så stor yte som möjligt. Troligen satt de inte perfekt och då minskar överföringen radikalt.

Oftast är anslutningsklämmorna för dåliga och lägg till oxidering/lack på kontaktytorna så.. Ja.. Du förstår :)

//amullo
"No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight"
Bilar som stannar nyss på gatan och hjälps igång med starthjälp från andra bilar har ändå batterier som lämnar en hel del ström - men inte tillräckligt för att få i gång motorn - där kanske bidraget från hjälpbilen bara är 30-50% av vad startmotorn behöver - dock nog så viktig del i uppstarten.

i ditt fall med totalt tom batteri (om innerbelysningen inte tänds upp speciellt starkt eller inte alls så är den rejält tom - och ett sådan batteri tar heller inte emot laddning i någon större grad i början och det kanske tar 10-60 minuter innan laddströmmen är ett par ampere vid 14 volt laddpolspänning, är den frusen så tar det ännu längre tid) så bidrar det tomma batteriet inte en gnutta med ström och allt måste tas ifrån hjälpbilen - och då behöver du helt plötligt ha väldigt grov kabel och väldigt god anslutning i ändarna...

en lärdom av det här är att skaffa startkablar avsedd för dieselfordon istället för skonören till startkablar man köper i bensinmacken - gärna med kopparinlägg i klämmorna.

sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Ja, jo, mina startkablar har ju funkat alltid annars förutom detta engångsfall med fruset urladdat batteri då ;)
Men kommer jag ihåg det när man ser ett par startkablar av högre kvalité så slår jag nog till.

God Jul nu allihopa! Hoppas ni slipper frusna batterier i vinter, jag är i Norge by the way, så det bidrog nog med tror jag ;) kallt här, BRR!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.