AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.209

Ny förmånsbil! Var finns BMW´s motsvarighet?

ho
29
hoganas-2007
328i Sedan -95
530i Touring-01
Haj
jag kommer att svika BMW idag efter att ha ägt 5 st i följd när jag beställer en Passat Variant TSI 150 EcoFuel Sportline (R-line) som förmånsbil

Detta är en gasbil med 40% skatterabbat. 220Nm mellan 1500-4500rpm och 150Hk vid 5500Rpm. Ringde BMW tidigare och frågade om de hade någon riktig miljöbil, men svaret blev bara att deras dieslar drack väldigt lite, vilket jag redan visste. Räckvidden totalt är ca 90 mil, men då både med bensin och Biogas. Jag är förvånad när jag körde bilen hur pass trevlig den var. Gedigen kvalité, inte sämre än BMW så kallade kvalité de sista åren.

Visst, hade BMW haft något liknande hade det blivit BMW, men jag tycker inte det är värt pengarna med de hiskeliga förmånsvärdena och för dyra nybilspriser.

Den är helt fullsketen med utrustning och en liknande BMW skulle kostat ca 100 lakan till kan jag gissa.

Nu får vi se hur man trivs med framhjulsdrift och VAG-bil!

God Jul och Gott Nytt År på Er alla!
Mvh
Magnus

we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hade jag skaffat tjänstebil hade det också blivit en gas-passat. Återkom gärna med en recension när du haft den ett tag!

______

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Grattis till en fin bil !!
De flesta verkar nöjda med Biogas Passater.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ja
406
janih
E 220 D Sedan (W213) -16
Har också hört gott om bilen, ett förnuftigt (ekonomisktI) val kan man säga.

Själv har jag dock ingen gasmack på hemmaplan och har blivit alldeles för bortskämd med de få antal tankningar som behövs med 520.an.

Finns dock en lång forumtråd om gaspassaten här:
Länk
Verdi
Grattis!

Kör nu inte på bensin, för då är det ju ingen "riktig miljöbil" längre. ;)
volvo släpper völ en biogas v70 nu eller har jag fel?
ho
29
hoganas-2007
328i Sedan -95
530i Touring-01
Hej
jag är så kluven på om jag ska DSG-lådan eller den 6-växlade manuella lådan. Det skiljer 19 000Sek. Det gör 380Sek i månaden på lyxbilstillägget från företagets policy. ÄR det värt detta? Alla lovordar denna lådan och när jag körde den så var den super. Jag har aldrig haft automat innan. Har tyvärr inte kört den amnuella.

Vad göra? Bor inte i någon storstad och sitter sällan i köer. DSG-lådan är faktiskt lite snålare.
Min naturgasmack är bara 2 km från hemmet/företaget så självklart blir det gas för hela slanten. Mycket förmånligt! Företaget betalar gasen med beskattningen 120% som följd såklart på den privata körningen. Mycket billiga privata mil och tjänstmil!

Mycket kluven med automatlådan?
Mvh
Magnus

Bayer_Aleks
Gå in på ett VAG forum och fråga, dem vet det bättre eftersom den lådan finns på VAG bilarna. Här diskuterar vi BMW bilar...
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Du kan gå in på www.forugas.se Där diskuteras gasbilar i allmänhet och det finns många trådar om Passat EcoFuel.
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Jag beklagar nerköpet. Men är man inte BMW entusiast behöver man ju inte köra BMW. Dom stackars småkronorna som skiljer i månaden gör väl varken från eller till.

Mvh

Mats H
Gas passat med dsg har ett stort minus. Är taxi åkare och vi har ett gäng passater på vårat bolag. Effekten kommer plötsligt och dsg:n kopplar ju inte in super snält när man ska iväg. Detta resulterade i att alla dubben i framhjulen försvan de första 500milen på alla passater.
Trevliga bilar och ska man ha den som tjänste bil. Är det ett riktgt bra köp. Gas är billigt att köra på.
Pfft! Passatskräp. Jag har kört ett antal stycken som taxibilar, känns ungefär som alla andra VW bilar, dvs inget som kommer i närheten av BMW.

Vorsprung durch freude am fahren
Köp DSG, det är värt extrakostnaden. Jag föredrar Passat B6 framför E90, Passat känns lyxigare och mer gedigen. Även om den börjar bli gammal. Synd att inte A4 B8 finns med gas.

Stephan
ho
29
hoganas-2007
328i Sedan -95
530i Touring-01
Sådana här forum är alltid intressanta, där en del fantaster inte kan se verkligheten med den dåliga kvalité som faktsiskt BMW har efter E36, E34. Det är precis som BMW folk måste försvara märket till absurdum. Har 2 st kollegor på jobb som kör E39 och samma dag fick de frusen vevhusventilation och fick bli bogserade, vilket djävla skit, en bil som inte klarar kyla. Regnar in, dåliga tändspoler, trasiga givare för kamaxelgivare, hög oljeförbrukning, dålig lösning på kabeln på bakluckan på touring, pixelfel, ventilationsfläkt som slutar efter 14000mil, effektsteg som måste bytas med jämna bytesintervall, PDC strul etc, etc.

Jag älskar BMW, det finns ingen mer körmaskin för vettiga pengar, men kvalitén är urusel på nyare bilar. Min gamla 328i 95 bara rullar och rullar, 25 000mil och aldrig några problem, mer än slitdelar. Den bilen har gått tufft i drygt 10 000mil hos mig ska ni veta och jag kommer aldrig att sälja den.

Fast man älskar BMW, måste man var saklig i sin bedömning och inte bli hemmablind. Skulle jag köpa en begagnad bil för 50-60 tusen hade det blivit BMW, men inte någon av de nyare E46, E39 utan en lågmilare av E36, E34 i superskick. Där har du en problemfri bil i många år. En E36 med bra vinterdäck är kanon på vintern och då utan alla djävla elektriska system. så det är man själv som kör bilen och inte någon elektronik som lägger sig i. Den är så förutsägbar och man kan hantera den precis som man vill. Sådana system är bara för folk som inte känner sin bil och då kan lika bra en apa sitta och styra, man tappar hela känslan med bilkörning. ABS är givetvis bra!
Har köpt en M3 lamelldiff som ska på inom några veckor och då blir den djävulsk i framkommlighet i snöen plus rolig på bana till sommaren.

Smaken är som baken och nu ger vi VW en chans som förmånsbil efter 5 st BMW, den är kanske lika usel i kvalité som BMW blev efter andra delen av 90-talet, man måste våga prova något annat och inte vara inskränkt i sitt tänkande!

Tack till Er alla som är positiva i sina inlägg till VW-skiftet och inte bara har ett märke för ögat. Till alla ni andra, världen är inte så liten............., där finns en värld utanför! Jag kommer kanske tillbaka och köper en M3 E36 som entusiastbil, vem vet? Bakhjulsdrift ska det vara vid aktiv körning!
Ha en bra kväll!
Mvh
Maga

Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Vet inte om det endast var rykten, men skulle inte Audi komma med en gas-modell på A4? Eller var det E85?
En gasdriven A4 B8 hade smakat fint, och så får man lite spets på anrättningen; Passat är en väldigt duglig och trevlig bil, men ger inte det "lilla extra" i mina ögon - premiumkänsla kallar många det.
Då är nykläckta lillbrorsan Golf VI finare..får klart mer "premiumvibbar" av den.
hoganas - du är uppenbarligen sur på BMW av någon anledning, eller så försöker du bara rättfärdiga den nya bilen. I vilket fall som helst - synd att du tycker att nyare BMW är skit. Hur pass kass Passaten är låter jag dig upptäcka.

Vorsprung durch freude am fahren
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag ska också byta tjänstebil snart och har provkört gas-Passaten. Trevlig bil och väldigt fördelaktigt ekonomiskt. Men den är inte i närheten av körglädjen och kvalitetskänslan jag hittar i min e61:a. Det blir nog en F11 till hösten istället.
16.570
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Inte riktigt samma prisklass F11 vs Passat. Skiljer väl runt 200.000kr om BMWn ska ha mer utrustning är klockradio...

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.