|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Testa om den tänder på startgas, gör den det så funkar ju tändningen och det är dags att jaga bensinen. /Mats J |
|
| Hej igen, äntligen har jag fått i gång den, EML lampan lyser fortfarande men den slocknade en stund för att sedan tända sig igen, har varit inne i spjällmotorerna och justerat på den lilla armen lite och då började det hända saker, behöver justera ytterligare för att den skall gå riktigt. Att den inte startade alls berodde på att säkring 23 hadde gått, lite lurigt så att det inte syntes vid en första koll. Så nu är det väl bara att jobba vidare så att man kommer ut på vägen nån gång. Förutom detta så har jag kvar att fixa signalhorn, elstyrd förarstol (skulle tro att det är en ny box som tarvas, inte billiga dom där) och vidrutetorkare. | |
|
Grund och ReläModulerna (GM o RM) KAN stämma, oavsett bilmodell. Det är beroende på utrustningsgrad i respektive vagn, samt det faktum att numren ej är desamma, beror på nummerändringar i tillverkningen, så en modul som heter tex. 8 350 375 (i detta fall LKM) kan heta 8 350 382, men vara samma sak! Detta kan man endast se i ETK:n. För att dessa moduler skall "fatta vad de sitter i och vad de skall göra", så måste man initiera dem. Vad gäller GM o RM så skall man byta dem med batteriet bortkopplat, och sedan måste de initieras genom att först strömsättas och sedan så kör man elhissen på förarsidan helt ned och håller kvar knappen i 15 sek. eller tills det säger "klick" under baksätet. Sedan kör man elhissen fullt upp med knappen intryckt. Slår av tändningen, och slår på den igen. Då skall man kunna toucha till på elhissknappen till förardörren och då skall rutan gå ned per automatik, alt både upp och ned(beroende på hur gammal GM o RM man monterat) man har med ett snabbt tryck. Funkar detta, så har man rätt modell till utrustningen. Då jobbar GM o RM ihop och utnyttjar sina fulla funktioner, dvs. de klarar hissfunktioner, rutautomatik, nyckelstängning/lås, soltak, torkarautomatik, torkaranliggningstryck (jobbar ihop med anpressmodule) vid ändrad hastighet, mm, mm, mm... Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Hej, tackar för dessa upplysningar. Kommer att göra detta snarast när jag kommer hem (befinner mig i Dusseldorf veckan ut). Johan |
|
|
Hej, har nu kommit hem och testat enligt dina anvisnigar, och det funkade på fönsterhissar och taklucka men torkare och elstol är fortfarande ur funktion. Då jag inte har någon ETK undrar jag om någon kan hjälpa mig att kolla vilka nummer det skall vara på RM / GM modulerna till min bil. GM 61 35 8 326 095 RM 61 35 1 379 741 Dessa två satt i bilen när jag köpte den, efter att ha bytt ut gm till en med samma nummer fick jag igång fönsterhissar, centrallås, taklucka, innerbelysning. |
|
|
Hej, har nu äntligen lyckats släcka EML lampan. Vad jag gjorde var att jag sprayade alla kontakter och sockalr till relän och moduler, tydligen var det dålig kontakt någonstans för nu förblir EML lampan släckt. Har fått en vandrande tomgång i stället men läste i en annan tråd hur man ev. gör för att bli av med det. Jag har också lyckat laga torkarna, tidigare ägare hade tagit isär kontakten, så nu är det bara till att jobba på med resten, elsäte, signalhorn och så tomgången förstås. Johan |
|
|
Hej, Nu behöver jag flera goda råd. Bilen var på verkstad där man pluggade in den på felsökning och konstaterade att det var fel på boxen till gaspedalen, en beg inhandlades men detta hjälpte inte, jag köpte ett par beg oskruvade spällmotorer, med det hjälpte inte heller. När man startar bilen så kan den varva upp riktigt om man gasar på i stratögonblicket men sean går den ner i limpläge med en gång utan att EML lampan tänder sig. Stänger man sedan av och väntar en stund så beter den sig likadant. Försöker man starta om direkt efter att man stängt av så går det inte att varav upp den. Har också kollat med startgas vid insugen men inget läckage där. Båda motorhalvorna går. Innan jag lämnade in den på verkstad så gick den riktigt fast med en tomgång som svajade upp och ner hela tiden. Kan det vara något av larmen? Kan det vara lambdasond? Kan det vara pulsgivare? Jag behöver all hjälp jag kan få. |
|
|
Jag tror inte på något av dina förslag faktiskt. Svajande tomgång skulle jag tro kan bero på vacumläck eller kärvande spjällmotorer. Ev kanske gaspotentiometern som ger skum signal. Vid felkodsavläsningen, gick det att få kontakt med båda boxarna? /Mats J |
|
|
Hej, Om den svajande tomgången så står det så här i slutet på en sida där man "renoverar" sina spjälmotorer. Note that after re-installation on the car, you will have to re-initialize the throttles. Remove the negative battery cable from the battery of your car for at least one hour. This will clear the memory of your main computer. Then reconnect the battery, and start the car without touching the throttle. Allow to warm to normal operating temperature. Now, with the car in first gear, accelerate until at least 5000 rpm is reached. Allow the car to slow to idle, and then repeat two more times. Let the car idle for 5 minutes. All Done!. Om det gick at få kontakt med båda boxarna vet jag inte, det får jag kolla med verkstaden. När du pratar om vacumläck eller kärvande spjällmotorer så borde väl detta bla visa sig i en ojämn tomgång tex. Men det finns inte tillstymmelse till ojämnheter i tomgången eller vid gaspådrag när den varvar ut precis vid start. Var sitter gaspedal gaspotentiometern? När det gäller kärvande spjällmotorer så tog jag isär och gjorde i ordning dom enligt instruktion i den länk jag hittade, när detta inte hjälpte så köpte jag ett par beg, (visserligen till en -89 och min är -92 men det skall ju vara samma) och det blev ingen skildnad. Se länken nedan. Länk |
|
|
Hurra!!!!! Jag har hittat felet, läste en gammal länk om att instrument passar från e34 bara det är samma färg på baksidan, ut och letade i gömmorna och hittade ett instrument (inte med samma färg) från en 525i -89, satte i det och bilen fungerar perfekt. Får väl se om det går att fixa det andra eller om det är ett beg som gäller. Jag har ju sett länken där man lödar en tråd på baksidan till EML lampan. Så länge, tackar jag all som tipsat om div olika fel, det är ju det som gör att man inte tröttnar när man får nya tips hela tiden. Jag kommer säkert att behöva mer hjälp vad det lider, då jag fortfarande har en elstol (förarstolen) som är död och likaså tutan. Johan |
|
|
Hej igen, Jag fick som sagt ordning på min 750 -92, men vid besiktning så fick jag för höga tomgångsvärden så jag körde bilen månaden ut och ställde sedan av den till förmån för min e30 325 cab. Nu var det dags att ställa undan cabben och titta på 750:n igen, jag hade i våras köpt nya fördelarlock och rotorer (på Biltema)jag byte dessa och nu går bilen bara på vänster motorhalva. Har bytt tillbaka till dom gamla delarna igen men ingen skildnad. Testade att skifta bensinslangarna men ingen skildnad. Skftade boxar men ingen skildnad. Har upptäckt att den stratar på alla 12 men efter ca 5 sek så lägger höger sida av. EML lampan fungerar visuelt som den skall, kan tillägga att med hjälp av ett bakstycke från e34 525ia instrument och framsida från min 750 så har jag fått ett instrument där allt fungerar visuelt. Vad kan ha hänt när jag bytte tänddelar?????? Johan |
|
|
Jag är rätt säker på att jag vet vad felet är :) Men jag skriver inte in det förrän imorgon, så du får tänka lite mer på saken. (jag är på retas humör idag) en ledtråd: det är inte så svårt /Mats J |
|
|
Okej, Mina misstankar ligger på instumentet eftersom det är ihopplockat av flera delar men å andra sidan så var det samma nummer på bakstyckena. Annars vet jag inte då detta är min första 750, så jag vore tacksam om du inte retas för mycket. Johan |
|
|
Detta är vad gjorde. 1. När jag köpte bilen så gick den i EML läge, detta löste sig när jag moterade i ett instument från en 525i -89 (detta hade vit baksida), bilen fungerade men naturligtvis inte all funktioner på instrumentet. 2. Jag fick tag på ett instrument från en 525ia (med blå baksida), detta monterades, bilen fungerade fortfarande och allt på instrumentet fungerade visuellt, dock var hastighetsmätaren endast graderad till 260km 3. Jag byter tänddelar, bilen fungerar inte, jag byter tillbaka till instrumentet i punkt men fortfarande fungerar inte bilen. Jag letar rätt på mitt orginal instrument som fungerade ibland (på detta har jag lödat kabel på baksidan men det fungerade bara ett tag), men det fungerar inte. 4. Jag tar nu: A. Framsida med 280km från orginalinstrumentet. B. Baksida (blå) från 525ia (med samma nummer som baksidan på mitt orginal instrument). C. Vidare tar jag också den lilla pluggen som går att ta loss från mitt orginal instrument och monterar. Jag har nu fått ett instrument där allting fungerar rent vissuelt men fortfarande går bilen bara på vänster motorhalva, höger startar för att dö efter ca 3-5 sekunder. Johan |
|
|
Japp exakt likadant beteende hade jag på en bil... Men det var andra sidan som spökade. Om motronicboxen inte får signal att det kommer tändpulser på ena cylinderbanken så slutar den att spruta in soppa där. Alltså: På min hade tändkabelhatten på bakersta stiftet inte suttit på ordentligt, det räckte för att den sidan skulle stängas av. Du bör kolla tändkabel och stift till cylinder nummer 6. Även kan "givaren" som sitter på denna tändkabel behöva kollas. Mitt tips: kolla att tändkabeln sitter ordentligt fast i båda ändar. Hjälper inte det så ohmmät kabeln, kan vara avbrott. Kolla även så den inte är sprucken så gnistan slår ut på fel ställe. /Mats J |
|
|
Tack Mats, Du är en klippa, det var givaren so hade gått sönder, jag testade med 6:ans kabel från en 520 reservdelsbil och då funkade det direkt. Jag återkommer med mitt elsäte som inte fungerar. Johan |
|
|
Just att ena cylinderbanken lägger av efter några sekunder verkar bero på att Motronicen skickar på extra soppa i början för att säkert få igång motorn. Detta görs även om den inte hittar tändpulsen. Så boxarna har några sekunder på sig att hitta pulserna, misslyckas dom fär dom stänga ner soppan. Jag har inte kollat om man kan få igång banken igen om signalen återkommer, eller om man måste stanna och starta om motorn för att den skall göra ett nytt försök. Men jag tror faktiskt det kräver omstart. För jag hade besök av en 850 som dog på ena cylinderraden ibland, men gick fint efter omstart. Där var det 12:ans tändkabel som inte satt fast ordentligt på stiftet. Så det räckte väl att kabeln glappade någon sekund för att boxen skulle stänga ner. Sedan gick den igång snyggt om man startade om motorn. Men aldrig utan omstart. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.