|
|
|
|---|---|
|
Har problem med tempen enligt tempmätaren. Tempen på mämtaren går bara upp en liten bit över "blå" markering. Kan köra bilen hur långt som hellst utan att mätaren under gång går upp högre än så, speciellt nu när det är -grader. Stannar jag bilen med motorn igång stiger mätaren, sakta men säkert, upp till "mitten" men så fort bilen börjar rulla igen sjukner den lika sakta men säkert igen, ju högre hastighet desto snabbare och lägre sjunker mätaren. Har i och med detta även svårt att få upp tempen i kupen, stannar jag bilen, och mätaren stiger, kommer varmluften in i kupen, när mätaren sjunker igen sjunker även luftens temp in i kupen. Någon som har erfarenhet av detta eller vet vad detta beror på !? 330xi-02 Fredrik | |
|
Byt termostat ! så ska du se att det funkar , Det är är fördelen med bmw deras termostat " hänger " sig på rätt håll så bilen inte kokar |
|
|
har exakt samma problem!. Frågan är hur knöligt det är att byta på en 316 från -97 ?. Bör man köpa bmw original eller går meca/mekonomen bra?. Mvh Das bmw |
|
|
är mektipset till m44 godkänt att använda till m43 :P? Das bmw |
|
|
Är tyvär ganska vanligt fel på e46 att termostathuset går sönder så att kylvattnet går förbi termostaten. Hade precis samma bekymmer med en 320 e46 och min far samma sak på sin 330 e46. |
|
| min termostat hängde sig inte på rätt håll. men det gick ju vägen som tur ändå. | |
| Jaha, ok! Tack för info! | |
|
hej Passa på att spola rent systemet och byt kylarvätska. Att byta termostat själv verkade inte helt lätt,så jag lät min verkstad göra jobbet.Detta är ju dock en 330 Xi. Kostade 2400:-? Håkan |
|
|
Jag beställde ny Termostat idag, kostade 495:- bmw original. på M43 sitter termostat och termostathus i en enhet? frågan är om man får med packningen eller måste den beställas separat?. Das bmw |
|
|
Vill bara påminna om att en del motorer (bla min 330 d) har en termostat vid EGR:en. Denna termostat är parallelkopplad med den andra termostaten, dvs det räcker att en av dessa två falerar så uppstår samma problem. Denna termostat är dessutom mycket lätt att byta och kostar runt 300 kr på BMW, tar en kvart att byta ungefär och knappt något spill med kylvatten, sitter ju längst upp i sytemet. Har själv haft exakt samm problem med att motorn inte gått upp i temp. och felet visade sig vara termostaten vid EGR:en. Kan rekommendera att byta denna först om man inte vet vilken som är trasig. |
|
|
Droid! är det verkligen så jävligt att den satans EGR termostaten kan ställa till det så? jag får verkligen inte min bil att bli varm, spec inte vid minusgrader. har även märkt att både övre och nedre kylarslangarna blir lika varm hela tiden, alltså det är full cirkulation i systemet! men det är klart släpper egr termostaten vatten hela tiden så är det ju inte helt osannolikt! |
|
|
Termostaten vid EGR:en är typ parallellkopplad med den andra termostaten vid pumpen. Så oavsett vilken termostat det blir fel på så få man samma problem, i mitt fall att den kärvar och står öppen så vattnet rusar igenom hela tiden. Byt denna först, det tar ca en kvart och den kostar ca 330 kr på BMW. Mycket enkel att byta. |
|
| Bytte termostaten direkt, och vips så är motorn 90grader igen:) men min tempmätare vill ändå inte hänga med, den står några millimeter från rakt upp. har skaffat en tempgivare, men måste ju riva insuget så jag tar det samtidigt som glödstiften! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.