|
|
|
|---|---|
|
Sökte runt lite på ebay och råkade komma över denhär annonsen. Skulle vara intressant att veta om någon har provat en kolfiber airbox och om den gav mer effekt. Länk //Sariin | |
| Vet att ett kolfiberinsug på en M3 E46 ger ca 20hk. | |
| Vad i själva kolfiberinsuget ger den effekten jämfört med ett standardinsug? | |
| Jag förmodar att det flödar bättre. | |
| Om det handlade om flödet, borde man väl rimligen kunna tillverka i billigare material än just kolfiber? | |
|
Ja kolfiberinsuget till min polares M3 E36 3,0 kostade år:1999 25.000:- och har en helt annan utformning med bättre flöde samt avstämt som enl bänktest gav 20hk + Sedan blev ljudet helt galet mycket vassare mins jag. Men visst kan du tillverka det i plast om du skulle vilja och uppnå samma resultat. Mvh Fredrik BMW CS #07491 |
|
| men tillverkar du det i plast så lär det ju vara rätt mycket tjockare för att klara suget från motorn, därför de tillverkar av kolfiber misstänker jag. | |
|
Okey, vi säger såhär istället - varför tillverkar inte BMW själva ett grövre insug som ger 20 hk på en M3:a? Den lilla mängd eventuell ökad bränsleförbrukning är väl ingen M3-ägare som skulle välja bort för 20 hästkrafters ökning? |
|
|
Finns många punkter som kan förbättras eller optimeras på en E36-E46 M3. Anledningen till att dom inte har det standardmonterat är pga av kostnad samt emmisioner. På M3 CSL hittar du kolfiberinsuget och den har också ca 360hk i motorn mot 343hk men kostade en tredjedel mera vid nyköp också. Hoppas du blev lite klokare Mvh FL BMW CS #07491 |
|
| Beolab - jag är med på resonemanget du för, men inte farao kan ett grövre insug kosta så mycket att man av det skälet väljer bort den som standarddel i en M3-motor? Det måste ju inte vara kolfiber i en så liten del av bilen, menar jag. | |
|
Fråga bmw, dom försöker spara in på det dom kan, inget är gratis i denna värld, samt att CSL:en skulle aldrig kunna vara lika unik om samtliga M3:or hade kolfiverinsug org. Det är inte just kolfibret i sig utan utformningen samt avstämningen som är skillnad.. BMW CS #07491 |
|
|
Skulle Bmw satt på ett perfekt avstämt insug från början, skulle Bmw varit tvungna att öka effekten i CSL:en till 380hk vilket hade tullat på driftsäkerheten/säkerhetsmarginalerna samt avgaskrav emmissioner mm. Knappast troligt. BMW CS #07491 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.