|
|
|
|---|---|
|
Har lite funderingar kring 2 olika bilar. Har riktigt svårt att bestämma vilken dock Bil nr 1: BMW 320d X-drive touring -09. 4000 mil, comfortpaket, dynamicpaket, dakota läder svart, titansilvermetallic, dragkrok infällbar, NAVI professional, ISO-fix fästen, förvaringspaket, PDC fram + bak, HiFi-högtalarsystem, USB-anslutning, Xenon, ljuspaket samt seriemässig utrustning. eller Bil nr 2: BMW 525 M-sport -07. Ca 5000 mil, M-sport paket, carbonsvartmetallic, dakota läder svart, Advantagepaket, comfortpaket, svart innertak, dragkrok, ISO-fix fästen, xenon, utökad klima samt seriemässig utrustning 2 helt skilda bilar jag vet. Det som talar för E91:an är diesel och dess låga förbrukning, att det är en -09, 2,5 års vagnskada, garanti, fri service. Andrahandsvärdet just för en diesel antar jag ligga på plussidan. Det som talar emot E91:an är avsaknad av M-paket (dock inte lika stor skillnad som före face-lift) och kanske utrymmesmässigt. Det som talar för E60:n är designen med M-paket i kombination carbonsvart och svart läder och dessutom face-lift. Förbrukningen enligt uppgift 0,74 är egentligen rikigt bra med tanke på storlek och effekt. Utrymmesmässigt är E60:n större. Det som talar emot E60:n är kanske kommande 5-serie? Hur mycket mer tappar E60:n i värde när de begagnade F10:orna kommer om ca 1-1,5 år? Hur kommer utvecklingen på diesel kontra bensin se ut gällande värdet? Mycket svammel kanske men... ///M. Pedersen | |
|
Har du inte behov av större utrymme hade jag valt alt 1, tror den är ekonomiskt ett något bättre köp på sikt. men prioriterar du utrymmen och komfort så är det E61 som gäller, men jag tycker att en E61 i så fall kräver automat för att komma till sin rätt. Att en 525iT skulle dra 0.74 IRL är bara att glömma...räkna med 0.9-1.0L/mil. 320dT ligger på runt 0.55-0.6L/mil blandat, x-drive gör ca 1dL till. |
|
|
Alt nr:2, otroligt skön bil att köra och med M-paket blir den riktigt snygg. Den kommer att kännas modern i flera år till. mvh Daniel Länk Progress through pain |
|
|
du kommer bli allra mest nöjd med E60. |
|
| vill du ha x-drive eller härlig motor? | |
|
Det här är svårt... Jag klurar själv i samma banor. Blir byte till större bil under 2010 och det kommer med största sannolikhet bli antingen en E91 320d -09 med dynamic, eller en E61 520d -07 eller -08 med M-sport. Kanske rent av blir en bensin-sexa, men jag trivs med snåldiesel idag (120d) Båda alternativen ligger idag runt 300' E91 känns nyare och har längre tid kvar innan ny kombimodell finns i 3-serien. Misstänker att den är roligare att köra. Man får en yngre bil med fri service och vagnskadegarantier E61 känns som en perfekt familjebil som är riktigt snygg med m-paketet. De som kört 5-serien pratar alltid om lyx och komfort och det vill man ju ha! =) Så. Nu kan vi hålla denna tråden vid liv =) |
|
|
Tja..2 fina bilar. Bensin + 6 cylindrar är ju alltid roligare. Dock så tror jag att värdefallet kommer att göra ont på 525:an, snart är det ju en "gammbil" när nya kommer + bensinsexa=ingen kioskvältare. 3 serie touring med snåldiesel + 4 wd är väl så rätt det kan bli vad gäller andrahandsvärde. Mvh Mats |
|
|
Jag resonerar lite som Salesman gällande värdet men en E60 som ser ut såhär är inte helt fel heller Länk O andra sidan kan ju en E91 se ut såhär Länk Länk Länk Länk utan M-paket vilket heller inte är helt fel. =) ///M. Pedersen |
|
|
Kan bara tillägga att du skall prova båda bilarna så kommer du snabbt på vad som faller dig i smaken : Att äga en BMW är inte ett ekonomiskt beslut utan ett med hjärtat inte med hjärnan för då hade få människor åkt BMW Sen kan man iofs förlora mer eller mindre men i slut ändan så skall man själv åka i bilen och trivas Ha deT Ps. man lever bara en gång |
|
|
Kan bara tillägga att du skall prova båda bilarna så kommer du snabbt på vad som faller dig i smaken : Att äga en BMW är inte ett ekonomiskt beslut utan ett med hjärtat inte med hjärnan för då hade få människor åkt BMW Sen kan man iofs förlora mer eller mindre men i slut ändan så skall man själv åka i bilen och trivas Ha deT Ps. man lever bara en gång |
|
|
E91:an är riktigt trevlig med den specen! Fantastisk motor som både är urstark, snabb och snål. Tillsammans med X-drive är den en riktigt rolig leksak på vintern! Tack vare faceliften ser den ju faktiskt riktigt bra ut även utan M-paket tycker jag och det har jag aldrig tyckt om en 3-serie förut. |
|
Roffa1 |
Det finns endast ett klokt val: Välj E91 med x-Drive. Du kommer att bli helnöjd. Dessutom får du faceliften med extra högt 2:a handsvärde. Lycka till med ditt val. |
|
Precis som Thorssa skriver. 3-serien med facelift utan M-paket ser väldigt trevlig ut. Designen i fronten på en facelift är inte helt olik ett M-paket. Dessa fram Länk kommer nog göra susen. Det som saknas designmässigt är stötfångaren bak. Däremot går det att komplettera med AC Schnitzers bakparti => riktigt snyggt. En E60 med M-paket känns mer "färdig" med mina ögon sett och känner jag mig själv måste jag ändra lite och sätta en egen stil. I och med att fälgarna Länk har blivit "över" från denna Länk tror jag de kommer sitta som handen i handsken på E91:an. 8x19 ET 35 skall väl passa på en E91 om jag inte fattat fel. ET 37 enligt realoem så den lilla skillnaden skall nog funka. Samma dimension runt om vilket är bra för X-driven. =) ///M. Pedersen |
|
|
E91 solklart, 320d är åtråvärd på beg.marknaden också den dagen det är dax att byta. |
|
|
Tyngsta argumenten för E91 verkar vara andrahandsvärdet, men nu kostar det ju en del att äga bilarna ändå.. Man ska ju trivas med den också! Jag får nog ta och boka in en provkörning och bestämma mig utifrån den! |
|
|
Vad tror ni respektive bil kan vara värd om ca 2 år? Brukar vara den tid jag har en bil. Hur mycket till tror ni 320d tappar på 1-2 år? I dagsläget är den 7 månader och jag tror inte den har rasat färdigt från nybil ännu om ni förstår vad jag menar =) 525:an däremot är ju 2,5 år och bör väl ha tappat den största delen? Frågan är hur mycket F10 spelar in? Tar väl iallafall 1,5 år innan vi börjar se de första begagnade? Begagnade 320d som är 06-07 (6-10' mil) ligger väl på ca 200-230' dock ej varken X-drive eller facelift. Begagnade 525 M-sport 05-06 (6-10' mil) ligger väl på ca 190-230' dock ej med facelift eller uppdaterade motorn. Finns inte så många M-sport i det spannet till salu. Bara ös på med idéer och liknande. ///M. Pedersen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.