|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Måste bara meddela en händelse som hände idag hos mitt besök på BMW i solna. Jag brukar alltid lämna in min bil normalt på BMW i Uppsala men de hade inte tid så jag fick mot mina principer vända mig till BMW i Solna för mitt problem. Min förar dörr går ej att öppna från utsidan men från insidan. Samma fel hade jag tidigare på passagerar dörren och de i uppsala fixade det galant för en mindre peng. De tog hem låskistan och allt flöt på fint, ca. 1-2 timmar tog det och då rättade de till förar dörren också i samma veva provisoriskt. Nu till vad som gick snett denna gång. Jag ringde och bokade en tid hos bmw i solna och förklarade fallet och att de i uppsala hade bytt på andra sidan förut och de va låskistan och sådär så de har allt under kontroll och grejer hemma typ. Sen lämna jag in den en vecka efteråt och satt och förklarade igen samma sak att det är låskistan och så som skall bytas troligtvis. De har bilen hela dagen hos sig och börjar skruva bort dörrsidan som tar ca. 10 minuter att få bort för mig iaf, de skruvade 1,5 timmar med den för att konstatera att, ja lås kistan skall bytas men vi har ingen sån hemma fast de vetat om det eftersom jag sagt det 2 ggr redan. De skruvar tillbaka dörrsidan och jag får bilen tillbaka utan åtgärd tills de får hem låskistan. Kostnad för att konstatera det jag redan sagt 2 ggr. 1500 kr + 1 förlorad dag i inkomst för mig som tagit ledigt den dan bara för att kunna lämna in bilen. Varför blev det såhär? Jag skrev under pappret när jag lämnade in bilen på service där det stog felsökning typ. Han skrev inte ned vad jag förklarade åt honom om låskistan och så.. Så jag godkände typ en felsökning bara och inte en reparation.. BMW är ju en verkstad, kunder skall väl inte skriva ned hur de som mekaniker skall utföra sitt jobb, de måste väl själva se att något är trasigt och om jag redan vet felet underlättar det väl bara för dem som meckar att de genast kan gå in och byta den trasiga delen utan att felsöka. Skriv ej under papper om du inte själv skriver i det du vill ha bytt. Jag blev helt paff idag. 1500 kr för nåt jag redan beskrivit för dem 2 gånger. För mig blir det bara BMW Uppsala i framtiden Novation för deras kundbemötande och kunnighet samt ärlighet! Vänliga hälsningar | |
|
Tråkigt men inga nyheter direkt när man pratar om Solna :(. |
|
| Kan bara säga att något liknande hände mig, jag hade ett missljud från b-stolpen, jag berättar för servicekillen på bmw-solna att det är en bricka som måste bytas till bältesinfästningen. När jag sedan hämtar bilen har dom mycket riktigt bytt ut brickan för 1500kr och vill även debitera mig för en felsökningsavgift på 1500kr! Jag sa då att jag i samband med att jag lämnade in bilen redan konstaterat att brickan orsakade missljudet, jag hade till och med med mig ett artikelnummer på brickan. Fick faktiskt diskutera en hel del innan dom gav med sig och tog bort felsökningsavgiften! | |
|
Inte för att ta solnas parti, men dom kan inte gå på en kunds gissning och ta hem en reservdel tex en vevaxel, när det lika gärna kunna vara vevstaken eller något annat fel.. Jag skulle ha blivit lika hjupt besviken som du absolut, men jag förstår ändå deras förfarande på sätt och vis. Ring och berätta din version och säg till dom att du aldrig kommer återvända till dom igen, och se vad du får för bemötande. Får du kalla handen eller tillmötesgående... Mvh Fredrik |
|
|
Liknande berättelser för Solna har jag från kollegor på arbetet. Så du är inte ensam. Kundbemötandet och kompetensen på Novation är många gånger högre än Solnas! Eller kanske det mest är deras engagemang för kunden som skiljer. Efter olika negativa upplevelser med Solna testade jag Novation för sju år sedan och har sedan varit deras "stamkund" och aldrig blivit besviken. **BMW-ägare i 29 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Har inte så bra erfarenhet av Solna heller. Senast idag, så var jag förbi för att bilen hade börjat räkna ner stäckan kvar till bromsar skulle bytas väldigt snabbt på sistone. Typ 10km ber körd km. Kommer dit, dom konstaterar att bromsar bak förfaller om 90km. Dock står det i deras system Service: omgående både på cromsar bak och motorolja. Jag förklarade dessutom att sträckan på bromsarna bak räknade ner alldels för snabbt. Damen där ville då inte göra nått om jag inte hade varningslampan tänd.. (!) ni vet vilket jag menar? Så jag tog bilen körde till kista och tillbaka. Innan jag kommit fram så hade lampan tänds och enligt BMW's system så har jag 0mm kvar på bromsbelägg bak. Då gick det helt plötsligt att boka in en tid för service. Fick tid om tre veckor. Jag menar vad hade den första personen tänkt innan, att jag inte skulle köra 90km på den tiden? bah. Tror jag ska börja bojkotta Solna. Någon som har några bra eller dåliga saker att säga om Segeltorp? |
|
|
Segeltorp är bra. Har servat, bytit bromsar fram och ett försäkringsjobb där. Alltid trevliga och ett bra jobb utfört. Under tiden bilen servas eller whatever så kan man gå runt hos dom olika handlarna som ligger på rad där. |
|
|
Borgs bil i vällingby är bra, Blombergs på Lidingö är bra... Mvh Asken |
|
|
Jag fick hem ett gäng erbjudande som gällde min bil förra våren. Där fanns bla ett kopplingsbyte för 5.400:- till min 530 -01. "Turligt" nog så hade min kopplingspedal börjat vibrera ganska kraftigt och kontaktade BMW Solna för att beställa ett byte. När jag lämnade in den så sa man att man behövde göra en felsökning på 1.500:- för att se att det verkligen är kopplingen som behöver bytas. Jaha, sa jag typ och skrev under. Sen ringde det en kille och sa att det mycket riktigt var kopplingen som behövdes bytas. Jag sa då "att jag redan från början sagt att det var kopplingen men att man iaf ville göra en felsökning. Och nu visade det sig att det var kopplingen, ska jag verkligen behöva betala felsökningen då. Jag kan ju förstå om ni hittat något annat." Killen svara: "Det kan jag iofs hålla med om. Men vi gör så här. Vi byter kopplingen och jag stryker kostnaden för felsökningen. Okej?" Så några ljusglimtar finns det ju trots att även jag läst och hört rätt horribla saker om Solna. Själv bor man ju i Väsby och det är ju en bra bit att lämna in bilen i Uppsala för att sen ta sig till jobbet i Kallhäll. Hyfsat samma sak att knöla sig igenom Sthlm för att ta sig till Segeltorp. Hade dock bilen inne hos Borgs Bil i Vällingby på Insp II vid ca 12.000 mil. 7.400:-. Svettigt värre men inget att anmärka på servicemässigt. |
|
| Jag tycker inte det är rimligt att man ska behöva stå på sig för att slippa betala ett hutlöst pris för en felsökning. Hur lång tid ska en auktoriserad verkstad behöva för att konstatera att en koppling behöver bytas? | |
| Jag tycker inte alls det är märkligt med felsöknings avgift då det kan vara enormt tidskrävande. Det som dock är märkligt är att det är en schablon avgift. Jag menar är det samma pris för ett fel man kan se med blotta ögat som ett glapp i elsystemet någon stans? | |
|
1500:- låter mycket för en felsökning. hade inne bilen på Lunds i Varberg i ca 4h och fick betala 500:- i felsökningsavgift (var något konstiga ljud i bakvagnen) + att dom smörjde upp handbromsmekanismen till handbromsen vi bak axeln Less is More |
|
|
Säger jag precis tvärtom dig Andreas. 500:- för ett 4 timmars jobb är inte normalt. Det är inte ens i närheten av att täcka lönekostnaden för den som gjorde jobbet. Fasta kostnader är bra,blir inga överraskningar samt att inga verkstäder kan "fuska" till sig extra tid så att säga. Fast kan hålla med om att 1500:- är i överkant. Dom flesta problem tar inte speciellt lång tid att hitta. En 1000 lapp låter rimligt. Då skulle dom lätt täcka kostnaden när man slår ut det på hela året tex. |
|
|
Haas: Som du ser så skrev jag "hade inne bilen på Lunds i Varberg i ca 4h" Inte att jobbet tog 4h. Dock så kanske jobbet (felsökningen) tog tot 1 1/2. Jag vet också vad jag betalde: 500:- Less is More |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.