AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
786

Startskydd, dålig laddning och stop

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag har lite problem med att bilen inte får tillräcklig laddning mellan gångerna jag kör. Mycket kallstarter och korta sträckor tyvärr.

Vid för låg spänning så har bilen nån form av startskydd som gör att de bara klickar och blinkar när jag försöker starta. Så funkar det ju inte på äldre bilar, där kan man segdra startmotorn tills batteriet är helt slut. Varför finns detta skydd? Den startar väldigt lätt så jag vet att om den bara hade fått dra runt ett par varv så hade den startat. Går det att koppla bort detta skydd?

Varför laddar den inte fullt ut även vid korta sträckor, är det så enkelt som att det är för kort sträcka och jag kör utan AC, dvs med för lågt varv? Kör jag länge så är det inga problem att starta sen men kör jag låt säga 5-6ggr korta kallstarter så är batteriet slut sen. Kan det vara generatorn som börjar bli ineffektiv, kan man mäta detta på nåt sätt?

Nu har den även börjat dö för mig korta stunder när jag kör sakta med lågt varv. Strömmen dör en sekund och kommer sen igen. Mätte batteriet nu innan jag satte de på laddning och då hade jag 10,4V efter en kortare körning.

Många frågor i samma inlägg men jag hoppas nån har någon idé om hur jag ska gå vidare. Kan ju tillägga att batteriet är ett nytt friskt Biltema Silveroxid 100Ah.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du en strömtång så kan du mäta hur mycket generatorn ger på olika varvtal, men jag tror inte generatorn är problemet.

Jag tror att du har en stor tjuvström nånstans, att den vill dö på låga varv beror nog på att generatorn laddar maximalt samtidigt som kompressorn kräver kraft.

Det är inte så att du har monterat ett mindre remhjul på vevaxeln?

Kolla att batteriet ligger på ca. 12,7 -12,8 volt 2 timmar efter avslutad laddning, och kolla upp vart tjuvströmmen går.

Om du vill ha en tillfällig lösning så finns det huvudströmbrytare så att batteriet inte töms.

Mvh
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Den har aldrig dött innan så det beror troligtvis inte på kompressorinstallationen, den har jag kört med över tusen mil. Vevaxelhjulet är original.
Även om den inte dött innan så är det uppenbarligen ett fel nu.
Batteriet skal inte tömmas efter 5-6 ggr
Vad har du för volstyrka över polarena med motrn av resp igång?

Hur mycket ström drar den om du mäter med motron och alla förbrukare av?

Att det klickar är inget skydd utan beror helt enkelt på att du har för lite kraft i batteriet för att dra runt startmotorn.

10,4 volt innan laddning låter som att du antingen har en stor strömslukare och eller ingen laddning.
vid 10,4 volt så har batteriet redan börjat sulfatera.
Jag hade kontaktet tex mekonomen ocg bett att få lånda deras batteritestare efter att jag laddat upp det.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Om jag har förstått de rättså klickar bara soleniden och startmotorn rör sig inte under en viss spänning, vilken?

Voltstyrka över nyladdat batteri utan motor igång är ~12,4-12,8V

Att den dör under drift känns för mig väldigt konstigt, precis som den inte alstrar så mycket ström som den själv behöver för att kunna vara igång om batteriet är dåligt? Har köpt en schysst laddare nu och ger den extern laddning lite då och då och efter de har den inte strulat.
Dålig jord?
Dålig huvudsäkring?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.