AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.251

F-1 E36?

Sida 1 av 3
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Hej på er 3-ers :)

Bor på torpa området i jönköping och då och då när det är fint väder brukar det åka förbi en röd e36:a... Den låter ganska normalt när han cruisar förbi (dock mycket men än då)...

Men när han sen trycker på så tror man alldrig att han ska växla... den varvar som en j*ävla F-1 bil..

Någon som vet någontik om denna eller har hör talas om något liknande...

Det går ju en Alpina B8 i stan. Kan ju vara den? Kolla vad som står bak på den.

/Rickard
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
B8an har jag sett...

Det är inte den.

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det står inget bak på den som jag har sett....

Alpinan står det b8 på.

Aldric
Han har kanske monterat en gasturbin under huven? :)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
nä det är motorn som låter... (låter från avgasröret alltså.. man haör att det verkligen är motorn som varvar)

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ingen annan som vet nåt?

Jompa
Jag skulle gissa att han har ett öppet filter i bilen.
Jag hade det på min förra 328 och har det på min nuvarande Z3 2,8 det roliga är ljudet är helt anorlunda på Z3 jämfört med 328 även om det är samma motor. 328 lät väll lite när man drog på men Z3:an låter helt sjukt mycket. Jag har fått höra det flera gånger när man kört förbi någon kompis med motorn högt varvande att den låter som en sport hoj.
Jompa, vad har du för filter? Direct Air?

/Manray/
deejaywasp,

deejaywasp,

Om det är den röda E36 M3:an så är det en av mina bästa vänner, och det låter precis som Du beskriver.....det ylar!!
Just nu så har han bara ett Hamann system på den men en kommande modifiering är på gång med en airbox, kammar & mappning, detta ska ske nu under sommaren.

Mvh
Manuel Holenstein - MH-GTR
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Va gött.... Nu vet jag lite mer....

Jag menar det är ju gött och veta vad det är för några bumsar som åker förbi utanför fönstret...

Riktigt ryser i hela kroppen när han "ylar förbi" :)

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Mötte honom i en korsnig och hade fönstret nervevat jag blev för fan döv när han tryckte till.... vilken motor är det?

----------------------------------------------------------------------------
Länk
Jompa
Manray

Det är ett öppet filter från BMC med röranslutning för att få ner det till kallufts intaget.
Jonpa; Ok, tack!

MH_GTR; Räcker det med ett Hamannsystem för att få ett super gött ljud på en M3:a?

/Manray/
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Finns en här i stan som åker med en 325:a (blå med komplett M-paket) och den låter bra. Väldigt högt. Han har rensat kattarna, har en ljuddämpare per rör, extraktorgrenrör och dubbla 2,5" ända framifrån. När han drar står alla och håller för öronen (till och med på streetrace). Har för mig att de ljuddämpare han har är Remus.
Självklart har han också sportluftfilter, men det är från avgaset det låter i detta fallet.
Manray,
Jocke med den röda E36 M3:an har endast Hamanns slutdämpare och den låter verkligen underbart.
Vi tänkte filma & fota den i helgen som kommer så den kommer snart upp på nätet.
Mer modifieringar kommer under vintern =)

deejaywasp,
M3 3.0l

/Manuel
Men varför ska den låta så förbannat då? Är det inte prestandan som är viktig och rolig? Stick hål på grenröret så låter det ännu mer om det är det som är kul. Vill man bara märkas på stan så förstår jag vad ni menar.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det är inte att det låter mycket som är gött...........................................................Det är hur den låter!!!

Han den där jocke har han möjligtvis blont hår?

----------------------------------------------------------------------------
Länk
deejaywasp,

Både Jocke och hans bror "med den sliverfärgade M coupen" har blont hår.

Johan78,
Som deejaywasp skriver -Det är hur den låter!!!

/Manuel
Det kan jag däremot sympatisera med. Men med all den här modifieringen och trimmningen, har den fortfarande kvar BMW-ljudet? BMW har ju ett ganska distinkt ljud och det är ju det man vill höra.
M-Mag
Johan78:

Det är ju i soundet hela kännslan sitter. Hur vore det med en Ferrari sol lät som en sy maskin? hela sportkännslan skulle ju gå bort då.

Tycker själv att min bil låter lite väl tråkigt, skall göra något åt det, med sportsystem och ev ett öppet filter. tips någon?
fast nästa BMW skall ha en sexa.

"Din Toyota är inte fantastisk"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.