AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.856

E61 (520d) utan reservhjul. Hur ta bort golvet?

Sida 1 av 2
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
1. Jag har skaffat vinterhjul som inte är punkteringssäkra. Tänkte använda ett sommarhjul som reserv, men man måste uppenbarligen ta bort golvet (det med förvaringsfackribbor) under bagagegolvet och golvmattan som bildar baljan. Hur tar man bort dess utan att sabba?
2. Under armstödet finns en plastlåda för mobiltelefon som jag inte vill ha. Tar ju bara onödig plats, Hur tar jag bort den utan att sabba?

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
PÅ min sitter den mattan med små stift med en plast plugg i mitten som man får dra bort
Tänk på att under den ligger en massa elinstallationer så du inte bara kastar ner ett däck där
Köp däck på burk istället så slipper du det problemet
Skulle också kunna tänka mig att ta bort den lådan till mobilen så kyl facket blir större men tycker att det är för kallt att hålla på med det nu

Ha deT
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Köp mobilitetsatsen, i den finns 12 volts kompressor och tätningsmedel, kostar ca 1000 kr hos BMW.
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Tack för tipsen. Men det är ju två "golv" i min Touring. Det första är ju det som är s k låsbart och det andra golvet är det med däckbaljan.
Den där mobilitetssatsen med lagningsspray är nog bra vid pyspunka, men har man vinterdäck med dubb så är det nog värre saker som händer om man mot förmodan får punka. Visst kan man köpa ett reservhjul med domkraft för 3000 pix, men det verkar overkill för nåt som man hoppas aldrig ska behöva användas. Jag tycker det är sk-t att man överhuvud taget i svensksålda BMW kör med RFT-däck.... går ju bra i Tyskland där ju i alla fall dubbdäck är nein-nein.

St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Nu är inte RFT-däck mer punkteringsbenägna så det är ingen skillnad mellan Sverige och Tyskland
Jag tycker mer att du beskriver att du är rädd att få punktering.
BMW är inte unika att inte ha reservhjul, det är många ny bilar som idag som enbart har mobilitetssats och inte RFT.
Är du rädd för punktering så kunde du beställt reservhjul för 1000 kr eller köpt vinterdäck med RFT så hade du förmodligen sovit bättre på natten, men det gäller att veta vad man beställer när man köper ny bil.
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Hej Jeff99. Jo visst hade jag beställt reservhjul. Men Autopartner hade färdigutrustade bilar till fast pris, och den jag köpte fanns i Kristianstad. Gick inte att extrabeställa saker och ting samt att jag inte tänkte på det här med reservhjul eller RFT över huvud taget. Köpte bilen per telefon från Sollentuna. Föll mig aldrig in eftersom jag hade en A6 -06 med ett riktigt reservhjul med originalfälg.

sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Nu var ju frågan hur man lossade golven utan att sabba för att eventuellt få in ett sommardäck som reserv. Samt hur man lossar den där telefonlådan som man inte vill ha.

sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Har ingen verkligen försökt att demontera telefonlådan i armstödets kylfack? Den är i vägen och störtonödig om man inte har en fast telefon i bilen..

Verkar inte så. Antar att du får agera testpilot, så kan du senare berätta hur man går tillväga.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Förvånad att den lilla lådan fortfarande är kvar. När det begav sig för mig hittade jag en beskrivning på e60.net, men då den inkluderade sönderbrytning av detaljer till lådan avstod jag från detta. Men som sagt finns det nog en beskrivning med bilder och allt från 2005 på e60.net.
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Tack. Lådan ligger nu (lite trasig) i soptunnan.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Använder själv telefonlådan till Läkerol - funkar kanon!

----
BMW CS #6212
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Jo... sen var det ju det där med att ta bort undergolvet, så att man kunde lägga ett sommarhjul i reservbaljan... löser väl alla reservhjulsproblem.

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Kan inte hjälpa dig där (min bil har reservhjul från fabrik) men det borde inte vara särskilt knepigt då det mig veterligen inte ligger några ledningar osv här. ( jag trodde faktiskt att det utan hjul är ett extra bagageutrymme annars tomt?)
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Tack för det. Men i min reservhjulslösa bil finns det ett slags förvaringsgolv under det normala plana golvet. Det finns en uppsättning ribbor där, som man kan möblera om för diverse förvaring. Golvet är ca 1 dm under ordinarie golv. Sedan är det ju en matta som täcker hela botten av bagaget med utrymme för ett nödhjul. Men om man vill lägga dit ett sommardäck, så måste det där förvaringsgolvet väck. Och det verkar krångligt om man inte vil skära bort det. Detta är min första Bimmer någonsin. Måste säga att jag aldrig upplevt så mykcet krångelspecial på någon annan bil jag ägt.

Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag har precis samma 1 dm förvaringsgolv med möblerbara ribbor under mitt golv. Detta mellangolv kan lyftas upp och hakas fast i det övre golvet och härunder ligger reservhjul. Ditt mellangolv går inte att lyfta upp, men det måste ju finnas samma tomrum under detta som i en med reserhjul?
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Exakt. Jo då. Mellangolvet går att lyfta upp. men ett sommarhjul får inte plats om detta mellangolv ska vara kvar över vintern. Därför vill jag kunna ta av det (på vintern). På sommardäcken har jag RFT.

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Även om du tar bort mattan så kommer du inte att rymma ett fullstort hjul som reserv. Baljan är för liten i diameter.
sa
23
saspi
320d GT X-drive -14
Så Bmw-igt. Blir nog en Audi igen nästa gång.....

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Äh sluta tjura ;), köp ett beg kit på en skrot. Kittet innehåller reserv, domkraft , vev mm.

Även om du kunde trycka ner ett hjul i baljan blir du lik väl stående i skogen om du inte har några verktyg. Jag beställde min utan RFT och med reservhjuls kittet.

Beställde just en Passat åt frun och den har inget reservhjul från fabrik. Kostar 2000kr att få det! Så hon får klara sig med lagningskitt och kompressor. Skulle inte förvåna mig alls om nästa generation från VAG inte heller har utrymme för reserv av något slag.
St
119
Steff99
XC60 AWD MY11
Det bästa för dej är väl bra att åka till VW handlaren och byta in BMW:n mot en pimpad VW med fyra ringar i grillen.
Då kanske du får ett reservhjul vilket verkar vara det viktigaste för dej när det gäller bilval.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.