AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.143

Köpråd: Mercedes 300 CE 1990-1992 12V

Sida 2 av 2
Eller en sådan då?
Länk

Men jag har hört att BMW 7-serie är mycket dyrare att äga 300CE.
Går det inte att chippa 300 CE? Optimera sprutet.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, en normal fyra(utan t.ex balansaxlar) på 2,3liter har aldrig samma mjuka gång som en treliterssexa pga tändföljden(vibrerar mera och en fyra låter ju inte så "sexigt" som en rak sexa, vilket kan störa en bilentusiast en smula).

En sexcylindrig vagn har alltså bättre förutsättningar att inte störa ägaren mht motorljud och vibrationer som eventuellt då kan fortplanta sig in i kupén.

Nu har jag iofs den tron att Mercedes verkligen har tänkt på det där med isolering o annat så att inte fyrans ljud knattrar sig in i kupén, men jag föreslår att du provkör dessa vagnar själv så att du får en uppfattning om skillnader i ljud och annat...

Jag har som sagt ingen riktig erfarenhet själv av dessa vagnar utan det bästa är att förlita sig på sina egna erfarenheter vad gäller motorgång/ljud och annat..

Mvh Janne.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om du vill ha synpunkter på huruvida V8:an är en lämplig vagn för dig så föreslår jag först att du läser begagnatguiden här till vänster..
Mitt tips blir isf att du kikar på BMW 740i, mycket trevligare motor än lilla åttan...men det där beror ju på vad du vill ha ut av ägandet osv.

Jag tycker dock inte att du ska börja kika på V8:or om jag förstått dina prioriteringar rätt nu..
Jag menar med det att dom inte drar mindre soppa än en 300CE och att dessa vagnar troligen kommer att kosta dig mer totalt sett också(skatt/försäkring/service)...t.ex.

Mvh Janne.
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Skulle du kolla på 730in rekomenderar jag att du är mycket försiktig och noggrann Jag var intresserad av den i våras men stod över då jag fick dåliga vibbar. Det här är fjärde gången den annonseras ut av en ny ägare sedan dess tror jag.
BMW 730 är ju mycket dyrare att äga i ALLT än en 300 CE.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.