AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
10.141

Köpråd: Mercedes 300 CE 1990-1992 12V

Sida 1 av 2
Tjenare.

Jag funderar på att köpa en Mercedes 300 CE mellan 90 och 92. Jag behöver veta vad dom kostar i skatt, försäking, bränsleförburkingen, komforten, utrustningen, kvalitén. Vad ska jag ta 4vxl eller 5 vxl atomatlåda. Jag har hört att en 5vxl är mindre tålig än 4vxl som är standard.

Behöver tisp. Vad ska man tänka på när man köper den? Tänkte ge 19 tusen för dom.

Den skall ha: AC, eltaklucka, ABS, farthållare, skinnsäten, värme på stolarna, elhissar, elspeglar, central lås, justerbar ratt.
Grattis om du hittar en 300CE för 19000 med den utrustningen och i ett bra skick..
Länk

Det är inte 90-talet idag. Priserna har ändrats.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Du skall absolut ha en automat i en merca. Manuella är långslagiga och tråkiga och oattraktiva i andra hand. 124-modellen har hög kvalitet . Rekommenderar en 300CE framför en 300CE-24 som inte fått nån bra kritik i tysk press.
Hmm.. en 24V är mycket dyrare att äga än en 12V. Dessutom så OM 24V går sönder så kostar det tusentals kr. 12V är mycket billigare i inköp också :)
Fick tips från en kompis att man ska välja standard lådan 4vxl automat för dom håller bättre än 5vxl automat. Den växlar snabbare också och är visst mera ekonomisk. Den har "Winter" och "standard" läge. Har jag för mej.

Vad har 12V fått för kritik?

Vill bara ha en brukis åretrunt bil :)

Är det trångkt i baksätet på en CE?
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Du misstolkade mig. Rekommenderade 300CE.
Inte 300CE-24 som fått kritik för osofistikerad, skramlig gång ("laufkultur"), hög oljeförbrukning mm. Och är den dessutom dyrare så finns inget som helst skäl att välja den.

Och jag missförstod dig vad gäller vxllådorna. Trodde du pratade om manuell kontra aut. Vet inget om 5vxl automat tyvärr.
Okej. :P
Tror du att en 300CE fungerar som en året runt bil?
Rostar dom inte mycket? Vad är standardfel på dom?
Kolla in www.mbsca.com

Där finns det tips om alla MBmodeller. W124 räknas som den sista riktiga Mercedesen och några kvalitetsproblem är det inte tal om. Dock börjar bli bilarna bli riktigt till åren så alla ålderrelaterade fel såsom rost bör kollas upp.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Visst funkar den året runt. Baksätet är väl inte så jättestort men det duger. Bäst om du kollar själv förstås.

Lite allmän beg-124 info nedan:
Länk
Så länge det inte känns trångt i baksätet så är det helt OK.

Men tanke på att det kostar mycket att äga en W124 så jämnar det ut sej när det är så bra kvalité på dom.

Hur mycket drar dom i bensin? Drar dom 1.0 liter milen blandad körning med "Winter" läget så är det helt OK?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bakvagnens bussningar o stag brukar vara ett snabbt sätt att bli av med 10 papp om man inte kan meka själv av någon anledning.
Även en check av framvagnens skick bör ju göras..
Kör en lång sväng och känn efter så att den inte känns "slingrig" eller att missljud uppstår i gupp och annat..

Klarar du dig på litern/mil då gör du det bra...
Jag har svårt att se att det går med en normal "blandad körning", men vid landsvägskörning så går det..

Jo, framskärmarna rostar och kostar en slant OM man nu vill byta dessa isf att laga lite "halvhjärtat"..
Rosten bör du naturligtvis kontrollera överlag hur som helst..
Gammal bil.

Såklart så är en sedvanlig begagnatcheck det du ska göra först, dvs koll av både mekanik och elektronik osv osv..

OBS!
Jag har själv aldrig ägt någon dylik, så det jag nu skriver är bara det jag samlat på mig från ägare av W124 karossen..

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vanligaste synliga rosten på W124 sysn tydligt på den länkade annonsen. Framskärmarna i skarven mot stötfångaren.
Takar. Jag kan meka sälv. Jag kan till och med laga rost och lacka själv. Att lacka är inga problem.

Enligt Wikipedia EN så drar dom 10,9 liter blandad körning.
En 300 CE 12V med 4växlad låda + standard utrustning lär inte vara så dyr, men dom verkar vara svårsåld på blocket än fast dom är fräsh.

Som jag tycker så är delar inte så speciellt dyra om man jämför med en Volvo 740.
Skatten kostar bara 350 kr mera. Annars så är dom rätt lika.
M103 drar 1,09 liter milen. Finns det något sätt och körsätt så man kan få ner den till 1.0 liter milen blandad körning?
Går dom chippa?
cr
3.941
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
1,09 liter/mil deklarerad förbrukning innebär 1.3-1,5 liter/mil i verkligheten.

MVH Christofer
Jag ska fråga minst 10 personer som äger en 300 CE med en m103 motor. Sen jag ska göra ett resultat av bränsleförbrukningen :P
edit: en bwm 525i med 194 hk drar ju liter milen. varför gör inte en merca det då?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, en 3-liters 180hk tvåventilsmotor med ganska "enkel" insprutningsstyrning + att w124 inte är världens lättaste bil mm. gör ju att den drar kanske mera än vad man kan tro ;)

Automatlådan drar också mer kontra manuell..
Äldre automatlådor är inte kända för att vara "bränslebesparande" direkt..

Drar (tror jag, utan att vara helt fel ute) någon/några deciliter mer sås/mil än en 525i 24v Vanos/icke Vanos vid liknande körning...
BMW'n är snålare främst pga lite modernare insprutning + att den dessutom är på "bara" 2,5 liters volym + att det är en "fyrventilare"...t.ex.

Är ju ingen hypermodern vagn denna där 300E/CE :)

Om soppakostnaden är en kritisk punkt så finns det andra liknande vagnar att inhandla...
T.ex 230CE förslagsvis..
Torde dra minst ett par/tre deciliter mindre än en 300E/CE vid s.k. "blandad körning".

Mvh Janne.
Okej. Då kanske det blir en 230 CE. Hoppas BARA att det är motorn som skiljer, inte utrustningen och kvalitén. Skall vara automat med.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Du får räkna med mer "motorljud" i 230CE´n och att den inte har samma gångkultur som den raka treliterssexan + naturligtvis mindre kraft..

Men att 300CE är bättre ihopskruvad än en 230CE tror jag ju inte..
Utrustningen får du kontrollera på objekten du kikar på, är ju lite som i BMW´s fall...
Mycket av "lull-lullen" är extras..

Men det kanske fanns någon std utrustning i 300:an som inte fanns som std i 230 vagnen, det är nog mycket möjligt..

Mvh Janne.
Varför är det mer motorljud i en 230 CE?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.