|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag tror att termostaten på min 330xi har sagt upp sig, det blir dåligt med värme i kupen även efter jag kört 5 mil -20grader ute vart mer exakt sitter termostaten och går den lätt att byta själv? är det rekomenderat att byta något mer samtidigt? | |
|
Hej! Har samma problem. Tempmätaren står mest på det blåa fältet. Har nu köpt en ny termostat (699 kr på BMW) och har lyckats lokalisera termostaten till direkt framför motorn väl synlig. Har inte monterat den ännu dock. På BMW sade de att den var svårmonterad. Någon som har erfarenheter kring detta? |
|
|
Jag bytte på min e46 320 -03 förra vintern. Mätaren gick endast på blått och ingen värme. var hur lätt som helst att byta! Snabbkopplingar till kylslangarna och har för mig att det bara var 2 bultar. Allt var jätte lätt att komma åt längst fram! Fyllde sedan upp med vatten + glykol i expansionskärlet. Inga problem med luft. stod ca 15000 mil på mätaren då. |
|
| Bytte idag. Var en hel del jobb. Mestadels pga det var lite svåråtkomligt vilket gjorde att jag var tvungen att ta bort fläkten längst fram för att komma åt de två skruvarna undertill på termostaten. Snabbkopplingarna var lätta att sätta fast dock. | |
|
Vill bara påminna om att en del motorer (bla min 330 d) har en termostat vid EGR:en. Denna termostat är parallelkopplad med den andra termostaten, dvs det räcker att en av dessa två falerar så uppstår samma problem. Denna termostat är dessutom mycket lätt att byta och kostar runt 300 kr på BMW, tar en kvart att byta ungefär och knappt något spill med kylvatten, sitter ju längst upp i sytemet. Har själv haft exakt samm problem med att motorn inte gått upp i temp. och felet visade sig vara termostaten vid EGR:en. Kan rekommendera att byta denna först om man inte vet vilken som är trasig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.