AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
841

Motortempgivaren, m52tu

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej på Er,

undrar om ngn vet var tempgivaren för motorstyrenheten sitter?
Önskar även får reda på vad den skall ha för motstånd vid olika temperaturer. Har under den senaste tiden haft problem med att motorn går orent när det varit minusgrader ute. När motorn blir var så går den riktigt. Är aldrig några problem med att starta upp.

Mvh H
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tempgivaren börjar med 5V vid kall motor och sjunker nedåt till ca 0,5 volt när motorn har arbetstemp.
Det är en dubbeltempgivare som även förser tempmätaren och DME med signal. Så funkar tempmätaren så bör även DME signalen var OK förhoppningsvis.
Finns lite olika uppgifter var den sitter i WDsen insuget är en hänsvisning.
Sedan finns det ju tempgivare på insugningsluften i luftburken exempelvis.
En diagnos är nog närvändigt för att kolla upp detta. är ju omöjligt att gissa och byte ut givare utan att få någon ledtråd är ju både kostsamt och förvillande.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Tack Hasso!

Givaren vid insuget har jag sett i reparationshandboken. Tempmätaren fungerar, så det kanske går att utesluta denna. Skall läsa felkoder imorgon.
Hoppas bara att jag får en tid.
Återkommer om/när jag hittat felet.

Märkte nu sist när jag tankade att den dragit ngt mindre med bensin än vad den brukar göra. Och då har det ändå blivit kallare ute.

Mvh Håkan
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Har nu läst ut felkoden.
Det visade sig vara "misständningar på cylinder 6".
Sista veckan har den gått bra och det återstår väl att se om felet upprepar sig. Verkstaden trodde att det var tändspolen som spökade.

//H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.