AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.360

Tillverka eget avgassystem till Bmw 523 -99

Visa användare
46
MiuF
Bmw 523i -99
Bmw X3 F25 -2012
Tjena!

Jag tänkte ge mig på och tillverka ett eget avgassystem till min Bmw 523I -99 och vill då helst ha seriösa svar från kunniga som själva har tillverkat ett system. Det jag tänker utgå från är att riva ner orginal mittburken och ersätta den med en betydligt mindre mittburk och dra raka rör till sportburken längst ut.
Allt ska självklart tillverkar i rostfritt och svetsas! Det jag undrar nu är om det kommer godkännas på SBP? Och hur högt får det låta? Kommer bygget påverka effekt/ prestandan på bilen positivt/ negativt?

[link]Länk

VedoMedo
ro
8
robert2n
520i Touring -92
Nu är väll inte jag så erfaren men har hört talas om en ny *regel* om avgasljudnivån. Den får inte avika markant mot orginal i ljudnivå. Förut var det ju ett visst decibell det fick låta men tror de har ändrats nu, verkade sist som dom inte brydde sig så hårt om de.. Du kommer inte att få en effektminskning av att byta till mindre ljuddämpare men heller inte någon effektökning enligt min mening. Klart det kommer godkännas på SBP om du hänger upp det på ett vettigt sätt med sånna gummi (grejjer) och att det inte ligger emot karossen. Bara börja bygga :)
Visa användare
176
Johnny Bravo
523i touring lci -07
Inga konstigheter att bygga avgassystem och har aldrig varit med om att sbp klagat på det. Det får låta ganska högt innan de börjar klaga.
Själv tycker jag att låg ljudnivå är att föredra på en modest bil som 523 då det inte finns nån större effekt att hämta med nytt avgas.
Om det blir nån förändring i prestanda så blir det positivt men det handlar då om nån enstaka hästkraft. Största fördelen är att det blir betydligt billigare att bygga själv än att köpa färdigt.
Visa användare
46
MiuF
Bmw 523i -99
Bmw X3 F25 -2012
Anledningen till att jag ska bygga är för att få ett skönare ljud när jag är ute och kör med bilen, är inte ute efter att öka hk, men däremot vill jag försäkra mig om att inte strypa bilen och om de är möjligt.. Tänkte köra med en fullflödesdämpare från simons och med en sportdämpare tillverkad av ATD dubravcic i kroatien.. bör låtar ganska okej :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.