AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.617

topppackning? 525i e34 m50

Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Har under ett tag haft problem med min BMW, började med att startmotorn gick sönder. Sen blev bilen vatten törstig och gick inte på alla burkar på tomgång. Men efter som jag länge haft ett begynnande fel på en slang och små pölar under bilen var detta inget som oroade. Ful-lagade slangen och fyllde på med vatten som i början slurkade i sig endel. Men sen började märkligt nog bilen tappa värme i cupén efter det att jag stängt av bilen och den fått så en 15-30min. Första tanken gick till luft i systemet, men efter att luftat flera gånger kan jag inte förtså problematiken. Bilen går nu stadigt skräp på tomgång och idag stack tempen upp, stannade och vips var den normal igen. Vad jag kan se finns inget vatten i oljan lr olja i vattnet.

Tacksam för synpunkter och teorier då jag förtillfället är i stort behov av bilen!

Kim
Tjena, Din topplockspackning har gått åt fanders. Angående att tempen går upp betyder att han tar in vatten i förbränningen, ihop med bensin, vatten tänder såklart inte så bra och därför går han skräp på tomgång, när du kör sprutar han in mer bensin och går stabilare, MEN vattten är inte lika kallt som bensin, och motorn kyler inte ordentligt då går tempen upp.

Kör inte med detta problem då får du byta hela toppen, dom slår sig gärna räcker med att tempen går upp och bilen kokar ordentligt sen blir hela toppen skrot, bara byta packningen om du har tur och den inte slagit sig.

lycka till mvh kim

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Rikta din uppmärksamhet på vattenpumpen,skovelhjul i plast suger.
Håller precis på o byter topp på en 525 som pumpen havererat på med följd att toppen rök.

Ett lätt sätt att se om pumpen är på på g att ge upp är,skruva av kylarlocket och öka rpm till 1500 o kolla i skvallerhålet vid locket.Har du en dålig/ingen cirkulation där är pumpen gonatt.OBS skovelhjulet kan greppa axeln ibland och då är allt ok men bara tillfälligt.

Sen är det väl bara o hålla tummarna att toppen klarat sig som även hangman är inne på.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Tjena trucker, Det är väl bara orginal pumpen i plast som är dålig, den byts ju ut mellan 10 och 15 tusen mil dom håller inte längre. Men även om så vore fallet att det sitter en orginalpump som håller på att gå, ska han inte dra vatten och gå dåligt på tomgång, när min orginalpump gick och la sig vid 16 000 mil försvann kupé värmen och tempen steg snabbt inne i stan, men funkade bra vid långkörning, då halva pumpen fortfarande jobbade..

lycka till iaf

Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Jag har faktiskt bytt ut 2pumpar, först en i plast och den jag bytte till var i metal men där skar lagret istället. Det är just kombinationen dålig tomgång och vatten problematiken som indikerar topp-packning. Men samtidigt har alla fel kommit och gått, ett tag var vattnet bra inga problem men sen återkom det. Det kan vara tillfälligheter men känns som flera av problemen skulle kunna ha samma källa.

Kim
förresten, visste du att när du fyller på kylvatten i m50 motorn, ska den stå den stå i kraftig uppförsbacke? annars får du luftfickor som tar lång tid innan det försvinner.

detta beror på att expansionskärlet sitter snett under toppen, och då kommer inte vattnet in ordentligt, när du fyller på vattnet, ställ den i en kraftig uppförsbacke, eller palla upp den högt fram, full färme och full fläkt inne i kupen, så kommer det lösa sig, kan varit så att när du bytt pumpar och inte fått bort luften ordentligt har det resulterat i att andra pumpen skar för det var luftfickor som blocka vattnet, och då gick motorn varmt och topppackningen gick!

Mvh kim

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Att den går dåligt på tomgång kan bero på mkt,men man ska inte sikta på det värsta direkt topp/packning.
Nu har du ju bytt 2 pumpar så då borde dessa kunna uteslutas.Annars är det inte ovanligt att vid pumphaveri så stannar cirkulationen och kylarvätskan kokar snabbt bort runt förbränningsrumen,trycket stiger och locket öppnar öt ventilen o vattnet försvinner.Och får du luftfickor vid tempsensorn kan mkt väl DME få en kall signal o feta på bränslet.

Men läste väl lite slarvigt i ditt första inlägg,och det kan mkt väl vara sprickor från vattenkanal till sätet på avgasventil,bilen kan då gå bra ibland beroende på om sprickan rör sig med temperaturen.Inte heller ovanligt med sprickor mitt i toppen men då skulle kompressionen gå ut i kylsystemet.

Mitt värsta pumphaveri var på en 520IT-93 den hade legat på +5000rpm en lång stund när det sa poooff under huven
Resultat av detta pumphaveri var
Övre fästet till kylarslangen gick tvärt av
På 1ans cyl smälte tändstiftet
Detta berodde på att allt vatten försvann ur systemet på några sek och härdsmältan var ett faktum.
TROTS detta klarade sig M502,0 helt utan fel mkt beroende på att 2lit är stabilare i toppen med bla mindre ventiler=mer gods.

Kim gör en provtryckning först o ta det därifrån.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Gör ett komptest, ta bort ALLA tändstift, och dra dit en kompprovare, be en kompis hålla FULL gas och köra på starten, det ska ej skilja mer än ett kilo mellan cylindrarna, då börjar motorn bli sliten.

mvh kim

Ke
71
Kendymannen
BMW e46 330ci -03
Nissan Terrano v6 -91
Volvo v70 2.5 GLT -99
Så är problematiken löst och dax att lyfta toppen :(. Plockade bort stiften häromdagen när motorn var hyffsat varm. 1, 2:an så helt ok ut men när jag plockade bort nr3 steg det vattenånga ur motorn och stiftet var genomblött.
Har tänkt att lösa problemet under veckan, är det nån som har bra tips är det välkommet.

Kim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.