AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
876

Problem med kupéfläkten i e39an,

Har problem med kupéfläkten i e39an, har kikat på säkringarna men hittade inget fel där, problemet är att fläkten inte går på full fart och att värmen varierar när man åker i olika hastigheter,

I dag t ex åkte jag på motorvägen och då var det rätt bra med värme men så fort jag åkte in i stan så började bilen att imma igen, har läst om motstånd osv, men kan man mäta upp detta på något sätt? och vad beror egentligen skildnaden i olika hastigheter på?
Li
138
Lill-Myran
Volvo V60 D4 (VEA) Summum -14
Min kupéfläkt betedde sig liknande innan den till sist dog helt. Det var precis som jag misstänkte effektslutsteget eller fläktmotståndet som hade kastat in handduken.

Jag vet inte om det går att mäta upp det på något sätt, men jag chansade och bytte och allt blev som det skulle igen. Ganska pilligt att byta, men till och med undertecknad lyckades för egen maskin fixa detta med endast ett mindre skrubbsår som men. Tar väl en halvtimme att byta ungefär och kräver inga specialverktyg.

Kika gärna under Gör-det-själv och mektips så hittar du en bra guide.
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Hade samma syptom , nytt effektsteg på ebay och 3 minuters mek så var fläkten som ny igen !
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
JA här har du en till som fick ge sig i kast med ett byte,hittade denna länk Länk ock det gick snabbt att fixa.

HBK
Turbofritte: Vad fick du ge för ditt på ebay?

Ni som har haft problemet, har fläkten/värmen varierat i olika hastigheter?
an
89
andreaspson
525iM Touring -02
Hehe....jag har ett effektsteg som bara ligger! Jag trodde nämligen att det var fel på mitt steg också. Så jag åkte köpte ett steg och rev ut det gamla, men fortfarande stendöd. Min fläkt var alltså helt död. När man körde på landsväg så gick det bra men så fort man saktade in och stannade i en korsning så immade det igen =P. Jag fick byta hela kupefläkten till en kostnad av 6000:- . Hoppas för din skull att det bara är effektsteget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.