AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.538

Dött batteri och går ej att låsa upp bilen.

Igår morse så va bilen (328 touring -00 e46) död när jag skulle starta den, antagligen för kylan plus att batteriet varit dåligt ett bra tag. Nu går det inte ens att låsa upp bilen, varken med centrallåset eller med det hederliga nyckelhålet i dörren. Det går inte ens att vrida om nyckeln. Har haft i låsolja som ska smörja och tina upp låset men det blir ingen skillnad.

Nån som har nått tips om hur jag kan ta mig in i bilen utan våld? Så jag kan byta batteri eller starta med startkablar!

Tips uppskattas då jag verkligen behöver bilen snarast!

Tack!

Om du har ett extra batteri får du försöka tjuva mata ström någonstans. Läst om folk som matat ström på kablarna till skyltbelysningen, men jag vågar inte lova att det fungerar eller är vidare bra för bilen.
Roffa1
Om dörrlåset har frusit, så kan du värma/hetta upp nyckeln med en tändare, sedan brukar det gå betydligt lättare.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Att mata på ström till skyltbelysning, eller någon annan belysning, fungerat inte. Belysningen är avstängd, så det kommer inte fram till rätt ställe.

Ladda in ström via startmotorn har jag läst, ska fungera. Men då ska du ju in underifrån vilket kan vara lite bökigt.

Bagaget, har du kommit in där? Vet inte vart batteriet är placerat på din BMW men sitter den där bak så kan du ladda därifrån.

Använd gärna sökfunktionen. Vet att detta är en vanlig fråga här.

Batteriet sitter i bagaget på en e46 touring, men bagageluckan går endast att låsa upp med på elektrisk väg. Finns dessvärre ingen låscylinder i den.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
" Det går inte ens att vrida om nyckeln. Har haft i låsolja som ska smörja och tina upp låset men det blir ingen skillnad.
"
Råkat ut för detta.
Fick vrida utav bara h-e. Det skall nämligen funka via handkraft. Men det är ju så att låset har aldrig använts med nyckel så det har kärvat.
Forsätt och värm och prova 5-56.

Som sagt finns det ju bara en låscylinder på bilen. Skuffen öppnas elektriskt. Får prova med handkraft då, är bara lite rädd man ska vrida av nyckeln och den fastnar i låset. Skulle inte va så kul!
gO
1.407
gOry
335i Touring
värmefön/hårtork kan nog lösa problemet, men är de inte så att låskolven inte är mekaniskt kopplad till låskistan, utan låskolven fungerar bara som en elektrisk brytare?
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
I mitt tidigare inlägg skrv jag att du kunde koppla in ström via startmotorn. Fel av mig, du kan koppla in ström till generatorn och därefter låsa upp dörren med fjärren.

Nu har vi inte alls samma modell men testar i alla fall.. Om du ställer dig på huk vid bagageluckan och har ansiktet i höjd med nummerplåten. Titta ungefär där handtaget för öppning av bagage "normalt" skulle sitta. Finns det inte ett nyckelhål där?
gO
1.407
gOry
335i Touring
startmotorns "feta" pluskabel bör vara direkt spänningsatt via batteriet, då det bara är en mindre styrspänning till solenoiden till startmotorn som får startmotorn att gå.
Nu har jag äntligen fått upp dörren med nyckel. Med låsolja, tändare lite handkraft och mycket vilja fick jag tillslut upp dörrj*veln. Så nu är det bara åka och köpa ett nytt batteri.

Tack för alla tips o trix!
Visa användare
359
alex_86
bmw 328 95
Boosterpack is the shit :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.