AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.843

Motortemp 530D vid kyla

Sida 2 av 2
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Tror att det ser ut så här på min Länk

Och det här får ja fram också Länk

Blanka däck AB
sp
40
speedman
Bmw X5-08

Du hittar den inte om du kollar här då?

Länk
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Den sitter fram på motorn..ta bort främre plastkåpan på motorn så sitter den mitt på i topplockshöjd ett svart plaströr...under sitter ett 4 kantigt i metall..
sl
16
slobbo
530dat-03
Det är nr:13 på speedmans länk,du kan kolla om den är ok genom att ta bort den och försöka blåsa igenom den,det ska inte gå om motorn är kall.På min bil stog den öppen fick bara upp tempen till strax över det blå i höstas,nu när det är -20 har jag full motortemp efter ca 10km körning.

ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Ja men jag tror inte jag har den på min motor. Jag har tittat.

Blanka däck AB
sp
40
speedman
Bmw X5-08

Så, har nu bytt termostat efter en veckas väntan på delar då de var slut på termostater på bmw.
Bilen gick upp i temp som den skall står rakt upp nu. Var mycket enkelt att byta den.
Behöver man lufta systemet nått efter man bytt den, såg det satt en luftskruv på termostaten?

Tack till alla för tipset och all hjälp. Tur det finns sådana här forum:)
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
@speedman,
Vilken termostat bytte du? 1, eller 2?

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Termostat 2 gjorde lika på min förra kärra.
Visa användare
17
-TyK-
530DA Touring -01
Volvo 242 T5 -75
har typ samma problem med min 530DA 2001, ligger mellan övre blått och kvarts temp på landsväg/motorväg i halvlaglig fart nu när tempen ute sjunker till närmare -10.. går knappt upp till halva mätaren i stan o på tomgång

är ny på Diesel, kollade länkarna bytte ni vanliga termostatet först på vattenpumpen?

//Andreas

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Jag bytte 2:an direkt.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
17
-TyK-
530DA Touring -01
Volvo 242 T5 -75
Jag bytte 2:an direkt.

Göran

OK vilket är 2an? kallar ni 2an på pumpen eller AGR kylningen, som sagt är första BMW Diesel´n ja äger.. men är grymt nöjd!

/Andreas

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
AGR.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
17
-TyK-
530DA Touring -01
Volvo 242 T5 -75
okej tack då vet jag...

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag vet att detta inte gäller E39 osv. Kopierar ändå in en del av det jag skrev i en annan tråd, ifall att något av mina tips och erfarenheter kan vara till nytta:

"I nästa steg är det bara termostatbyte som gäller.
I många importbilar sitter det "fel" temostat för våra skandinaviska vintrar.
F ö så är termostater förbrukningsvara som måste bytas regelbundet. En gammal tumregel är att byta termostat lika ofta som du byter till nya vinterdäck. Om du kör t ex 3 vintrar på dina vinterdäck så bör du byta termostat lika ofta.
Termostaten försämras gradvis men så lite att man först inte märker någonting. Men efter termostatbyte så inser man ofta att detta skulle jag ha gjort för länge sedan.
Med tanke på bränsleförbrukning och motorslitage så är termostatbyte en billig investering. Vintertid är det den bästa investering i komfort som du någonsin kan göra.

Vid sträng kyla är det ett mycket bra tips att (delvis) täcka grill/kylare för att skydda mot fartvind och kyleffekt. Betänk att luftintag och kylsystem är dimensionerade för att i +40°C med maxlastad bil dra en 2000 kg husvagn uppför alperna!
Självklart kan det då vara bra att göra en anpassning till de förhållanden som råder vid lågbelastande körning i -20°C (eller ännu kallare..!). Det är i vart fall en temperaturskillnad på 60°!!
På min egen E61 diesel så täcker jag både njurarna och nedre intaget (M-front) till minst 95% vid sträng kyla.
Om det är -20°C så täcker jag det mesta; i njurarna lämnar jag bara två små springor på ca 0,5 cm. I nedre fronten lämnar jag en litet hål på 5x5 cm precis vid givaren för utetemp.

Jag har nu i dagarna gjort två resor i temperaturer mellan -15 ned till -23°C och jag har haft mycket god värme i kupén (förra vintern körde jag i -34°C).
Men av erfarenhet vet jag att det då krävs manulla justeringar på iDriven (autoläget duger inte!), fräscha termostater och täckning av grill/kylare för att uppnå god värme.

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)

(Någon annan som har en E34 med en ägare?)
Visa användare
17
-TyK-
530DA Touring -01
Volvo 242 T5 -75
bra svarat ulf530 tack för det..

beställde nytt termostat i dag, blir byte fre el lördag

/Andreas

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.