AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.844

Motortemp 530D vid kyla

Sida 1 av 2
sp
40
speedman
Bmw X5-08

Har en 530d som ej går upp i temp vid normal körning nu när det varit som kallast. Hade den på service i somras då bytte de termostat på den så den skall fungera som den ska. Går knappt över det blå på skalan!!

Hur är det för er andra som kör diesel? skall man behöva täcka kylaren eller??
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Diesel bilar brukar har problem att bli varma i kallt väder
Men nog skall den gå upp över den blå skalan prova att täcka för kylaren men håll koll på värmen !!!!

Ha deT
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Näe - det SKA verkligen inte behövas.

Vår 530dAT har samma syndrom - orkar inte upp i värme när det kryper under 0:an (Problemet kom förra vintern, tidigare vintrar var det inga problem - sommaren är det OK).

HAr du kollat så att Webaston funkar OK (det ÄR ett måste). EGR termostaten är ju ett annat tips (bytte min - ingen skillnad). HAr inte hunnit byta temostaten (ännu) ligger där och väntar............ men det behövs lite fler timmar på dygnet!

Det konstiga är att står bil-F-n på tomgång en stund är tempen OK men så fort man kört en bit är tempmäteren nere på "det blåa"!

Här är lite läsning Länk
Länk

Finns säkert en massa mera att läsa om du söker.

Mvh/Saij
sp
40
speedman
Bmw X5-08

Ok. tycker inte heller man ska behöva täcka kylaren.
Tackar fär länken, ska läsa igenom det
Visa användare
132
bolmin
530d -00
jag kör en 530d-99 utan webasto och den håller normal arbetstemperatur vid -20 ute, dock inte på tomgång..
Sa
440
Saij
X3 -12
>bolmin

530d -99 utan webasto - f'låt frågan men menar du utan fungerande webasto eller att bilen inte är utrustad med webasto?
Mvh/Saij
Pa
60
Patrik_85
320 e30 Twin-Turbo -88
Grejen dt att dagens dieselmotorer har en såpass hög verkningsgrad att den inte producerar energi nog för att hålla tempen uppe, flåset i motorn finns där, men motorn jobbar för effektivt så den blir inte riktigt varm.
Har Vart med om detta på ett flertal tyska dieslare där detta fenomen har uppkommit, i stadstrafik å i långsamtgående trafik så är allt lugnt, men minsta lilla man börjar lunka på i lands/motorvägs hastighet så sjunker tempen för motorn behöver in te jobba för att hålla bilen i samma hastighet då sjunker tempen..
hej
byt termostat nr 2
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
bolmin:
din bil är standardutrustad med webasto. den fungerar som tilsatsvärme efter start.(startas automatiskt när man startar bilen)
speedman:
skulle föreslå att termostaten är kass. min bil hade problem med att värma kupen och det tog lång tid för bilen att bli varm när webaston inte var i drift, men motortempen var inget problem annars.

MVH
Sakke

Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Prova att använda pedalen längst till höger - trampa ner den helt i mattan under långa stunder!!! Blir det inte varmt då kan man fundera på termostater och Webastosar.
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
Säger som 530d byt termostat 2
missas av de flesta även aukt, bmw verkstäder.

sp
40
speedman
Bmw X5-08

Hmm blir till att kolla temostat nr 2 på bilen. är det svårt att komma åt den när man ska byta eller?
Har täckt kylarna men den går ej upp i temp ändå när man kör lugnt med den!!
sp
40
speedman
Bmw X5-08

Har ringt o talat med de som serva bilen sist om agr termostaten. de säger att även om den skulle va trasig skulle bilen gå upp i temp! De tror mer på att webaston e trasig. Får väl börja med att kolla så den fungerar på nått vis.
De hade heller aldrig bytt en agr termostat förut sa de!!
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Bilen går ej upp i temp om egr termostaten inte fungerar som den ska..problemet med verkstäder är att de ofta inte vet den finns..inte ens på reservdelar hos BMW

Den heter 11712247723 samt O-ring 11532248435 Totalt 360 kr och den är mycket enkel att byta ta bara av främre plastlocket på motorn ..du ser den ett svart kort rör i plast i topplockshöjd...du behöver bara byta en slangklämma den som sitter där är ej skruvbar... 15 minuter ca du behöver hälla i lite glykolblandning efteråt det rinner ut nån knapp halvliter

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Vilken krets är det denna EGR-termostat styr och vid vilken temp?
hej
Kåller med gto80 till mig sa dom på BMW i Luleå att dom aldrig sålt eller hört talas om termostat 2. Är helt säker på att det är den som är fel på
sp
40
speedman
Bmw X5-08

Okej, tack alla som svarat. Ska ringa till bmw och beställa dessa saker imorgon. Får återkomma när jag bytt termostaten!
Visa användare
416
GEN
E39 540 Touring -01
E36 316 compact -00
530d-02 det låter konstigt! jag köpte en där förra året, men å andra sidan så är det ju inget toppen ställe heller. åker nu för tiden till BMW i Skellefteå om jag behöver något.
Visa användare
132
bolmin
530d -00
saij, utan fungerade webasto, den började dra tjuvström så, kunde ju lägga en brytare till den men jag har helt enkelt inte orkat!
Sa
440
Saij
X3 -12
>bolmin

De' va' som F-n! Hade jag aldrig trott. Utan Webasto orkar vår 530d inte hålla tempen vid -20 och motorvägsfart (svensk sådan).

Mvh/Saij
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Har problem att få temp i min med fungerande webasto!

Jag tror inte jag har EGR termostaten på min importerade -02.

Har letat men hittar den inte. Den ska väl sitta någonstans på röret som går till insuget eller?

Någon som har en bild?

Blanka däck AB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.