AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.490

Köpa E46 el. E92

Hejsan.
Var ett tag sedan jag var här men har en liten undran.

Råkade ta livet av min E36 328 i veckan,lite dike och träd i halkan,så jag behöver en ny kärra.

Funderar på en sen E46 eller en E92,är det värt extrapengarna att handla den nya?

Tycker E46an ser tilltalande ut men den nya är ju inte helt fel heller dock jäkligt mycket dyrare,är den så mycket bättre?

Hade väntat 2 år innan byte om inte om varit och förmodligen köpt nya enkom för den bättre prisbilden då men idag funderar jag på om det verkligen är värt att slänga upp extrapengarna.

Har en 320Cd E92 som hyrbil idag och tycker den känns trång fram jämfört med min gamla,är E46an oxå mindre i kupéutrymmet fram eller är den rymligare(kanske inte Är rymligare men upplevs så iaf.)

Modellen som ska hittas är en fin,välskött och väldokumenterad 330coupé som kommer behållas så länge den är problemfri,den gamla 328an överlevde 8,5år och 15000mil(stannade på 25500)på inget annat än service och slitdelar,när det väl är handlat är det enbart problem som får mig att byta den närmaste framtiden därför tar jag gärna lite åsikter om modellerna innan jag gör affär.

Tackar p förhand för lite input.

Henrik
Bayer_Aleks
nytt e nytt, äldre e slitet...dina pengar styr ditt köpval
Äldre är slitet...
Sista E46an och första E92an är ju inte någon större skillnad i ålder,miltalet spelar ju större roll där och är dom någotsånär i kvalité som E36an så hänger dom med till åtminståne 25´utan att kännas slitna så det inlägget tar jag inte på allvar.

Frågan är om den nya är värd de extra pengar man får lägga,inget annat.

Henrik
båd är riktigt fina .. provsatt en e46 coupe senast igår och tycker att man sitter lite för högt i sportstolarna ,kanske beror det på att jag dem nyare modellerna har så hög midjelinje att det upplevs som om man sitter på marken. annars är inredningen i e46:an riktigt mysig och snygg.. e92:an är nyare och enligt mig mycket bättre på det mesta.. utseendet är en smaksak men visst är väl e92 en mycket bättre bil.. beror ju på vad du har för kapital att röra dig med.. snart kommer e92 facelift och då kan prefaclift sjunka lite i pris så jag hade väntat ett tag
Kanske ska handla på mig något skrot att åka med tills våren och leta bil framåt sommaren istället då,min blir inlöst men förmodligen inte förrän efter 13dagen och då åker hyrbilen.
Vänta och se istället,beslut beslut,besvärligt det ska va!

Gillar ju hyrbilen jag har nu,samma med caben jag hade förra vintern så förutom att E92an känns trång fram så har den min röst.

Har dock inte kört E46an någon längre tid,bara ett par mils testsväng så jag har ingen bra referens på den.

Vad gäller pengar så har jag bestämt mig för upp till 300´ungefär men jag kör hoj med så det frestar att handla E46 oxå och få mer pengar över till hobbyn,å andra sidan som en polare sa till mig så kan jag lika gärna ta ut en ny efersom jag behåller bilen så länge så jag behöver inte räkna på värdemiskningen....

Henrik
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Är väldigt förtjust i mina e46:or, coupén har gått 36000 mil nu, men känns ändå tajt, den får hänga med ett tag till. Har väldigt lite erfarenhet av e92, den jag körde var en helt ny 335Ci, och det var en upplevelse.

BMW CS #5206
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
E46 Coupé '05 eller '06 en underbar bil. Har själv en 325ci 2004 och är grymt nöjd... Kvalitet/driftsäkerhet verkar bättre på sena E46 än tidiga E92.
Tyvärr är 330ci E46 rätt ovanlig men det finns många 325ci E92.
/J

Surf Or Die!!!
Jo,verkar vara brist på 330faceliftcoupeE46,mest cab ute.

Börjar mer och mer ställa in mig på en E46a,lite för mycket pengar att lägga mellan än och det känns inte riktigt värt det men hittar jag inget vettigt köper jag en skitbil och väntar till våren och kollar marknaden då istället.

Tackar för lite feedback.

Henrik
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Henrik: Har du råd så köper du dig en E92.... Vill du köpa en billigare bil och använda dina pengar till annat så köper du en E46. E92an känns fortfarande som en ny och modern bil, medans E46an börjar kännas riktigt gammal tyvärr så jag anser att det är värt det.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Analogt eller digitalt, det är en smaksak! Har ju själv en 330 e46 men älskar e30 för den riktiga körkänslan.

PS. LP skivan börjar bli poppis igen!

Nya bilar är sköna men jag tycker att man tappat lite kontakten med bilarna idag, givetvis beroende på modell.

he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Ang. rymligheten. som du frågar efter.
Jag har själv kört en e36:a i 8 år tills i våras då jag bytte till en e46:a. Jag upplever absolut e46:an som trängre invändigt, sitter bla. med stolen längst bak nu vilket jag inte kan göra i e36:an. Jag vet inte hur mycket de faktiska måtten
skiljer sig åt, men e46:an upplevs mindre, kan dock bero på att jag bytte från ljus inredning, vanliga stolar till sportstolar, svart inredning och tak samt grövre A-stolpar. Att den är, eller upplevs som, trängre är dock inte nödvändigtvis något negativt.

Gick själv i samma tankar som dig, e46 eller e92, fann dock inga direkta motiv till att betala extra för den senare. Att gå från e36 till e46 är ett lyft i sig.

Mvh Henrik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.