AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.410

höger regeln!

Sida 2 av 2
Högerregeln gäller om inget annat skyltas. Å andra sidan är cirkulationsplatser normalt alltid skyltade. Saxat ur tyska regelboken:
Ist an der Einmündung in einen Kreisverkehr
Zeichen 215 (Kreisverkehr) unter Zeichen 205 (Vorfahrt gewähren!)
angeordnet, hat der Verkehr auf der Kreisfahrbahn Vorfahrt. Bei
der Einfahrt in einen solchen Kreisverkehr ist die Benutzung des
Fahrtrichtungsanzeigers unzulässig. Innerhalb des Kreisverkehrs
ist das Halten auf der Fahrbahn verboten.
Visst finns det platser med omvänt förhållande, om det sedan funkar särskilt smidigt överlåtes till var och en.
Här ett klipp om hur det ser ut runt en lite större "rondell" när man har franska regler, dvs högerregel inne i cirkulationsplatsen:
Länk

FP
Länk
Dubbelpost!! Jag såg inte att folke redan lagt in samma klipp för att illustrera hur trafiken flödar kring Arc Triomphe i Paris (och redigera-funktion saknas fortfarande.. :o)

Mea culpa...

Själv tycker jag det är en bättre och säkrare lösning av de skäl jag redovisat tidigare i tråden. Men åsikten är ju fri. Vid övergång till högertrafik i Sverige 1967 gällde samma regler som i övriga europa, dvs högerregeln gällde även i cirkulationsplats, men det ändrades något av de närmast följande åren. Det var ju innnan EU och det kanske ansågs "fint" att ha egna regler?

Jag tror personligen att reglerna inte togs på så stort allvar i början eftersom det bara fanns ca 150 rondeller i hela sverige i början av 70-talet, men nu märker nog alla att det ploppar upp rondeller "överallt". Rondeller är lite på modet och har ju många fördelar, särskilt superrondeller (de med separat vägbana för trafik som ska svänga till höger - de behöver aldrig svänga in i själva rondellen).

(Ursäkta ni som tycker cirkulationsplats är det korrekta ordet. Jag skriver rondell medvetet, eftersom ingen annan säger något annat till vardags, annat än möjligen körskolelärare :o)

Kan ni som "tycker" att det är bättre med sveriges regler komma med några konkreta argument varför de är att föredra framför högerregeln?
Jag kanske är dum, men på vilket sätt skulle det vara bättre att behöva stanna inuti cirkulationen för att släppa in folk som kommer utifrån? Alla bilar till höger är ju helt stillastående! Anledning till att det inte är ovanligt med köer inuti franska cirkulationer är ju just för att bilar stannar i den. Kolla på alla bilar som står stilla till höger i klippet ovan. På vilket sätt skulle detta främja framkomligheten?
Hade man haft att de som är på väg att köra in i cirkulation måste lämna företräde för de som redan är i den slipper man att bilar blir stillastående inuti.

Jag kan inte se det ovan som ett bra alternativ....
Ju mer jag tittar på klippet desto osäkrare känns det. Det finns ingen strukturering alls. Bilar kör ju huller ombuller.
Det beror nog på att platsen runt triumfbågen egentligen inte är en cirkulationsplats, utan mer ett torg utan körfiler.

Men tillbaks till frågan; förutsatt att det kommer lika mycket till-trafik i en rondell, spelar det någon roll vem som stannar och väjer - den som kommer från höger eller vänster? Är inte framkomligheten exakt den samma oavsett om det är höger eller vänster?

Mitt huvudsakliga argument är inte framkomligheten, utan säkerheten och tydligheten. Ju förre regler en stirrig förare har att tänka på - desto säkrare blir trafiken.
Det måste ju onekligen vara enklare att alla måste väja för de som är inuti cirkulationen än att man måste hålla koll och behöva stanna för alla bilar som vill in i den.
Om vi ska ha det som det är i Frankrike, kan man lika gärna ta bort cirkulationen och sätta upp trafikljus istället. Det är min mening.
Säkerhetsmässigt är det nog likartat. Iaf när man lärt sig det alternativ som tillämpas. Fast jag antar du även syftar på de som vill sidoförflytta sig i cirkulationen och jag håller hårt på att man ska välja rätt körfält innan man kör in och inte krångla med körfälts byten inuti den.
Chris, ta inte illa upp, men vad menar du med att "det måste ju onekligen vara ..."? Varför då??

Jag köper in helt på att det känns enklare eftersom man är van vid det. Men vad är det som är "oneklligen"? :o) Och varför ska vi ta bort cirkulationsplatser och införa rödljus? Som framgått är det nästan hela övriga världen, en förkrossande majoritet som har andra regler än sverige - inte bara Frankrike.

Säkerhetsmässigt menar jag att det är säkrare att hålla sig till en regel, inte flera. Och det visar sig mycket tydligt när små t-korsningar byggs om till rondeller: man bli mycket förvånad när mötande trafik plötsligt svänger in framför en mitt på en raksträcka (förklaringen är att det blivit en "rondell" mitt på, dock så ynklig att ingen uppfattar det som något annat än en vanlig avtagsväg.. :) Vi har två såna "rondeller" här, och jag känner två personer som skadats pga dessa otidsenliga regler.

Hade vi haft högerregeln i rondeller hade de personerna sannolikt inte skadats, eftersom den trafik som ska korsa vägen vore skyldig att lämna företräde till de som kommer från höger, precis som vanligt.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Var har det framgått att något annat land än Frankrike har annorlunda regler mot oss? Det enda som framgått angåemde det är väl att ditt påstående om Tyskland inte stämde? Vilka andra länder har regler som Frankrike och var har du fått den infon ifrån?

Jag tror det skulle bli avsevärd försämring om man ändrar som du vill. Det känns väl mycket mer logiskt att släppa ut någon före man själv åker in?

Tänk om det var så på tunnelbanan, i butiker osv. Att de som ska in har företräde? Nä, ditt resonemang tycker jag inte stämmer. Det känns mer logiskt och naturligt att man släpper förbi de som ska ut och sedan åker man in.

Sen en regel pratar du om. Trafiken har ju fler regler än högerregeln. T.ex. den om att lämna företräde vid huvudled. Om alla cirkulationsplaster räknades som huvudled så har de på väg in företräde. Alltså, inga fler regler, de stirriga bilisterna som du berättar om kan då enkelt tänka på det, eller ännu hellre, åka buss.

Mvh Johan
Jag har ytterst svårt att tänka mig att det skulle bli smidigare om man tvingas stanna upp inne i rondellen för att släppa in bilar utifrån, istf tvärtom. Bara att kolla i vilken rusningstrafik som helst. Vi har ju redan otaliga diskussioner om hur man signalerar och kör rent allmänt i dessa, med olika tolkningar mellan många körskolor och VV t.ex.
Nu var det ju högerregeln som var huvudämnet, och visst är det ju så att de flesta har skyltade rondeller, dvs utan högerregel just i dessa, som väl är.
Trafiken runt Bågen i filmklippet ovan är visserligen ett extremfall men principen framgår ju, jag skulle inte föredraga att ha det så i vanliga rondeller.
Rondeller benämns ju som en "enkelriktad en eller flerfilig väg med av och tillfarter från höger", vilket gör det lätt att förstå hur man kör och signallerar osv.

FP
Med "onekligen" menas att jag anser att det är enklare att bilar utanför får väja för de som är inuti. Jag ser inte vitsen med att man ska stanna inuti bara för att låta bilar kör in. Sen ser jag inga problem med det system som finns här i Sverige, som även används i Storbritannien och Tyskland. Vi har helt klart olika syn på vad som är enklast.
Jag har hört att det blir allt förre cirkulationsplatser i Frankrike där högerregeln gäller, dvs att man alltid ska släppa in bilar utifrån. Inget jag kan bevisa själv dock men de som nyligen varit där säger att det sätts upp skyltar vid de flesta infarter som säger "lämna företräde" eller "du har inte företräde".

Vad jag menade med att sätta rödljus är ju att få bort bilar som stannar och blockerar framfart, vilket görs i Frankrike. Jag tycker att det är bättre att bilar stannar utanför cirkulationen för att det ska flytta lätt igenom den.
När jag analyserar trafikflödet är det inte helt omöjligt att det blir totalstopp i den franska varianten. Dvs det kommer bilen från alla infarter samtidigt som de får stannar vid varje infart. En ond spiral. Hur ofta det händer i verkligheten har jag ingen aning om. Så det var väl kanske dumt att ta upp :)

Så här fungerar det i Sverige iaf: Länk
Grelle:

det har framgått tidigare i tråden, men om du själv vill läsa mer om vad som gäller i Tyska och Österrikiska rondeller (Kreisverkehr) kan du läsa mer här:

Länk
Chris87:
Jag vet inte vad som gäller i Storbritannien, men med tanke på att de kör på fel sida vägen, har rören på utsidan av huset och äter inälvor så vet man aldrig... :o)

Med Tyskland är det däremot samma regler som i Frankrike, det är högerregeln som gäller om inte annat skyltas. Frankrike har f.ö över 200 000 rondeller (carrefour).

Men det är sant att det inte är ovanligt att man skyltar "lämna företräde" vid infart i rondell, för att undvika "trafiksylt" i större rondeller :)

Den största fördelen med rondeller framför rödljus är säkerhet, som jag uppfattar det. Samt kostnader, rödljus är väldigt dyrt. Säkerheten kommer sig av att trafiken som regel flyter långsamt i en rondell - blir det en krock blir konsekvensen liten tack vare låg fart.

Min egen gissning är att rondeller med mycket trafik kan vinna på den "svenska modellen" (vänsterregeln), men mindre rondeller blir trafikfarliga.

Därför förespråkar jag den internationella standarden, att högerregeln gäller om inte "lämna företräde" skyltas. I sverige finns inte samma möjlighet om jag förstår det hela rätt?

Kör försiktigt, ta hand om er bildårar! :o)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
gillar högerregeln lite på ett sätt. vill jag ha en ny front på bilen är de bara att sticka ut nosen när en bil kommer. de kollar aldrig i den där spegeln som sitter uppe för de är ett hus ivägen på ett speciellt ställe ;)

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.